Gå til innhold
Arkivverket

Karen Kirsebom Smith (ca.1742+Egersund 1829), gift med prokurator Tarald Bahr (1736+1807). Men hvem var hennes foreldre?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Tarald Bahr (1736+1807) var prokurator/lensmann i Egersund. Han giftet seg i Lund, Rogaland 25 januar 1775 med Karen (kalt Karina) Kirsebom Smith (født ca. 1742, død Egersund 5 mai 1829). Ved vielsen står hun oppført som Karen Smith av Sogndal. Dermed er det vel å slutte at hun kom fra Sogn og Fjordane. Men hvem var foreldrene? Håper at noen kan sette meg på rett spor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bahr,er det ikke Barstad i Sokendal i Dalane han har flikket litt på ? Kirsebom navnet fører mine tanker til prest i Lund kansje ,og til Flekkefjord hvor også navnet finnest. Dette ble litt overfladisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne?

 

 

23. JENS KORNELIUSEN SMITH f. 1670 d. 1751

Hauge nr. 18a, eide 1 løp 6 mk. i Skailand, Heskestad. I tingboken fra 1715 kalltes han svoger og nabo til Karsten Jakobsen Kirsebom

g.1699.m.KAREN JAKOBSDTR. KIRSEBOM d. 1750

Eik nr. 16j

Barn :

a. Jakob f. 1699 Hauge nr. 23

a. Margrete f. 1704 gift på Kjelland nr. 12

c. Nils nr. 29

d. Torborg f. 1711 gift på V. Barstad nr. 35

e. Jens f. 1716 Frøyland, husmenn nr. 7

 

23. JAKOB JENSEN SMITH f. 1699 d. 1749

Frøyland nr. 23a, død i "Natschou", skipper

g.1732.m. INGEBORG LARSDTR. f. 1698 d. 1782

Kjelland nr. 9c, brukte 1 pnd i 1755

Barn :

a. Lars Kjelland f. 1732

b. Inger f. 1735 d. 1749

c. Jens f. 1735 d. 1741

d. Jakob f. 1738 nr. 31

e. Karen f. 1742 gift på Moi, Lund

f. Gabriel f. 1745, ikke n. 1750

 

http://www.wisted.net/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jeg har mistolket Sogndal, i den forstand at det er Sokndal i Rogaland Karen Kirsebom Smith synes å ha kommet fra. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det står at Karen, født 1742 var gift til Moi i Lund sogn, Rogaland. Imidlertid er det et faktum at den Karen Smith jeg søker giftet seg i Lund, Rogaland 25 januar 1775 og flere av barna er også født her. Så kan hende bodde familien på gården Moi før de kom til Egersund hvor Tarald Bahr siden var lensmann. Dette får jeg nå se å finne ut av. Men ellers takk for all kreativ bistand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Jacobsdatter Kirsebom c1672-1750 var vel datter av prost, sogneprest i Sokndal, Jacob Jochumsen Kirsebom 1616-1694 og 2. hustru Margarethe Karstensdatter Flitzholm 1640-1702.

 

Nevnte Karsten Jacobsen Kirsebom (gift med Maren Hansdatter Winther) er Karens bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er riktig at Karen Smith (1742, d.1829) var datter av skipper Jakob Jensen Smitt (1699, d.1749) så betyr det at hun giftet seg med fetteren sin, Tarald Blehr (1736, d.1807). Han var nemlig sønn av Jakob Taraldsen på gården vestre Barstad i Sokndal og moren var Torborg Jensdatter Smith (1711, d.1801). Jakob og Torborg var søsken. Men så er det jeg grubler: Er det ikke litt underlig at presten ikke har notert det nære slektskapet ved registreringen av ekteskapet? Det pleier jo alltid å stå (beslektet i annet, tredje ledd osv.). På den annen side er det vel ganske klart at denne Karen Kirsebom Smith (født 1742) må være datterav skipperen Smith. Hans mor het til og med Karen Jacobsdatter Kirsebom (med andre ord er hun oppkalt etter bestemoren).

Torborg Jensdatter Smiths foreldre, besteforeldre, oldeforeldre har jeg opplysninger om fra før, men jeg visste jo ikke at dette også var forfedrene til skipperen Jakob Jensen Smith.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Jacobsdatter f. 1742 ble døpt 28.aug.1742 i Sokndal http://www.arkivverk...ny&idx_side=-36 Magrete Kielland og Jens Jensen er blandt fadderne.

 

Jeg har på følelsen at Jacob Jensen ikke er sønn av Jens Korneliussen. Nå har jeg sjekket alle hans barnedåp og Kiellandnavnet går igjen som fadder, men aldri Kirsebom. Jens Jensen er imidlertid gift med en Kielland.

 

Jeg er rimelig sikker på at fetter og kusine ikke fikk gifte seg uten at dette ble lagt merke til. Loven var veldig streng på det området, men det var mulig å få "syndsforlatelse" / kjøpe seg fri hos Kongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn fra Lund bugdebok, under gården Moi. Dette er vel adekvat lesning, antar jeg.

 

Her er bygdebokkopien, omsider scalert ned i akseptabel størrelse. Men det er visst lesbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var lørdag på biblioteket og så i de relevante bygdebøkene for Lund og Sokndal og der fremgår det under gården Frøyland at Jakob Jensen Smith var sønn av Jens Korneliussen Smith. Bygdeboka kan jo ta feil og som jeg tidligere har nevnt er det med undring jeg ser i kirkeboka når Karen Smith gifter seg med Tarald Bahr at det ikke er opplyst at de er nært beslektet hvis teorien over er holdbar.

Jakob Jensens kone var forøvrig en Kjelland: Ingeborg Larsdatter Kjelland - fra gården Kjelland i Lund (Rogaland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Jacobsdatter f. 1742 ble døpt 28.aug.1742 i Sokndal http://www.arkivverk...ny&idx_side=-36 Magrete Kielland og Jens Jensen er blandt fadderne.

 

Jeg har på følelsen at Jacob Jensen ikke er sønn av Jens Korneliussen. Nå har jeg sjekket alle hans barnedåp og Kiellandnavnet går igjen som fadder, men aldri Kirsebom. Jens Jensen er imidlertid gift med en Kielland.

 

Jeg er rimelig sikker på at fetter og kusine ikke fikk gifte seg uten at dette ble lagt merke til. Loven var veldig streng på det området, men det var mulig å få "syndsforlatelse" / kjøpe seg fri hos Kongen.

 

Han er nok sønn til Jens Korneliussen, for når han og Ingeborg Larsdtr Kjelland forlovet seg 6.1.1732 kaltes han Jacob Jensen Frøland og Jens Frøland er en av forloverne.

 

http://www.arkivverk...70625620489.jpg øverst venstre side.

 

Og ved vielsen 14.2.1732 kalts han Jacob Jensen Smidt.

 

http://www.arkivverk...70625620490.jpg høyre side nokså midt på.

 

Jens Korneliussen Frøyland hadde da også sønnen Jakob på 1 år i 1701 og 16 år i 1718.

 

Det faktum at jeg ikke finner trolovelse på Tarald Bahr og Karen Smith kan vel tyde på at det har funnets et kongebrev med "viet uten foregående tilysning" (en tekst som jeg har sett flere ganger). Dette brevet kan også ha godkjent slektsskapet. Men om det kongebrevet kan finnes, det vet jeg ikke.

 

-Til #10 Kjelland er også i Sokndal, ikke i Lund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.