Gå til innhold
Arkivverket

Anne Marie Palm, døpt Halden 22 oktober 1762. Søker opplysninger om foreldrene: Hans Jørgen Palm og Gunhild Olsdatter.


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

I boken i Militærbiografier (Den norske hærs officerer) finner jeg litt opplysninger. Her står det under regimentfeltskjær Georg Friederich Nicolai Weber (1760+1818) at han var gift med Anne Maria Palm, døpt Fredrikshald (Halden) 22 oktober 1762, død Halden 16 september 1843. Det står videre at hennes foreldre var Hans Jørgen Palm og Gunhild Olsdatter. De var utvilsomt døde før 1801 da de ikke kan finnes ved folketellingen. Forøvrig kan jeg heller ikke finne Anne Maria som døpt i Halden i tidsrommet 1761-65, så jeg forstår ikke hvor datoen 22 oktober 1762 er fremkommet. Da hun døde oppgis alderen til 81 år, ergo født ca. 1762. Videre var hun ved folketellingen i 1801, 38 år, som også skulle tilsi fødsel rundt 1762-63.

Lar det seg gjøre å finne noen opplysninger om hennes foreldre mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KUN fra FS!

 

Hans Jørgen /Palm/ burial: more

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.2.1/SP5T-517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Erlend for opplysning om at Hans Jørgen Palms hustru døde i 1769. Det må jo da være snakk om den Gunhild Olsdatter som han skal ha giftet seg med i Halden ca. 1760. Men av det som fremgår av info om slekten ovenfor så opplyses hun å være død enten i 1780 eller 1790, så her er mange løse tråder. Og uheldigvis finnes ikke kirkebøker som viser døde i Halden før 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spørs det vel om Gunild Olsdt. var første eller andre kone.

Det ser jo ikke ut som om det finnes noen kilde for at Gunild Olsdt. virkelig døde 1780/90, men om hun gjorde det så ser det jo ut som om hun var hans andre kone, og heller ikke mor til barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke enkelt - men jeg skjønner ikke helt det du skriver om at du ikke finner navnene Gunhild og Hans Jørgen i skiftelistene frem til 1786. Gunhild var de jo skifte etter i 1790 og Hans Jørgen døde i 1793 i meget høy alder, skal vi tro det som er fremkommet av innleggene foran. Så det er vel helst årene etter 1790 det må letes etter skifte etter dette ekteparet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg vel bare si at jeg beklager at jeg har kasta bort min egen tid på å lete etter skifte i feil tidsrom, da det ikke sto noe om når Hans Jørgen døde eller at det ble holdt skifte etter Gunhild i 1790 i det innledende spørsmålet.

 

Det som har framkommet her er at en kone døde i 1769, og at han var ugift i 1772.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg vel bare si at jeg beklager at jeg har kasta bort min egen tid på å lete etter skifte i feil tidsrom, da det ikke sto noe om når Hans Jørgen døde eller at det ble holdt skifte etter Gunhild i 1790 i det innledende spørsmålet.

 

Det som har framkommet her er at en kone døde i 1769, og at han var ugift i 1772.

 

Kjære Berit - jeg vil at du skal vite at jeg var veldig takknemlig for at du brukte så mye av din tid for å hjelpe meg. Det er riktig at det ikke fremkom noe om når Hans Jørgen Palm døde i mitt innledende spørsmål. Men av innleggene - før dine siste - er det et svar fra Arne Solås som refererer til et tidligere tema om Hans Jørgen Palm og legger ved en lenke. Åpnes denne vil man se at det her står at Palm døde i meget høy alder i 1793 (hvis dette er riktig da - jeg er ikke kommet så langt ennå!)

Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bok der det står at slekten Palm opprinnelig skal ha hørt hjemme i Bøhmen, vet ikke hvor det er. Men Wikipedia angir at Bøhmen er i dagens Tsjekkia??

 

I boken 800 haldenprofiler av Edvin Haug, fremkommer på side 388 og 389 flg:

 

Palm (slektsoversikt)

Slekten Palm var knyttet til Halden i omkring 200 år og fikk i tidens løp mange forgreninger inn i andre Haldensslekter. Slekten skal opprinnelig hørt hjemme i Bøhmen. Til Halden kom den med Hans Jørgen Palm antakelig ca 1745. Hans Jørgen Palm var egentlig håndverker. Fikk i 1750 borgerskap som høker, og en 4 år senere som kjøpmann. Han var katolikk. Død 1793. Gift med Gunhild Olsdatter. Paret hadde 4 barn (3 døtre og 1 sønn). Den eldste datteren ble gift med Christian Voigt (kjøpmann i Halden og eier av den gården ved Fiskebryggen som i 1902 av søstrene Palm ble solgt til fiskehandler Oskar Andersen ). Den nesteldste datteren Anne Elisabeth (1757-1843) ble gift med skipskaptein Peter Sørensen (1747-1795), som eide den gården som ved Langbryggen hvor i vår tid Carlmar Kristiansen holdt til.

Hans Jørgen Palms tredje datter var gift med regimentskirurg på Fredriksten Georg Friedrich Weber (1760-1818). En datter av dem ble gift med kjøpmann, senere tollbetjent hartvig Knap.

Hans Jørgen Palms sønn het Hans Christian Palm (1760-1831). Han ble skipper bare 26 år gammel. Gift med Anne Samuelsen (fra Drøbak). De hadde 6 barn. Av disse ble datteren Gulette Marie Elisabeth gift med skipskaptein Henrik Brønstrup. Disses datter Guletta (1836-1900) ble gift med skipskaptein Christen Glückstad (1832-1899), hvis sønn er o.nevnte kjøpmann Glückstad (mer i slektsoversikten til Glückstad).

En annen datter av Hans Christian Palm var Selene. hun var gift med kjøpmann Carl Syversen i Oslo, men ble tidlig enke og flyttet da tilbake til Halden, hvor hun i mange år var husbestyrerinne hos Ankers på Rød. En tredje datter Anette Abigael Palm var gift med skipskapt. senere kjøpmann Wilhelm Hamilton. Hans Christian Palm hadde en sønn, Petter Chr. Palm (1800-1850). Likesom sin far ble også han skipsfører. han var gift med sin slektning Fredrikke Christiane Voigt. De hadde 4 døtre som levde ugifte i Halden i den tiden nærverende arbeide dreide seg om.

 

1 Petra Chistiane Anette f 20 sep 1843 død 10 juli 1928

2 Selene (Lena) Marie Jørgine Palm f. ca 1845 død 14 juni 1935. Hun var da den siste i Halden av denne slekten Palm.

3 Anna Dorothea Palm f 1850. Død 18 sept 1917.

4 Gulette O. Født 1850, dødsår ukjent.

 

Frk Petra Palm var en tid lærerinne ved Berles pikeskole i Halden.

 

Litteratur: Amta nr 136 og 144/35 ( I nr 144 har skoleinsp. O. Forstrøm en lenger artikkel om slekten Palm i Halden).

 

 

Håper det var noe du kan ha nytte av her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hei, jeg har nettopp kunne føre mine aner tilbake til Hans Jørgen Palm, som er min tipptipptipptipptipp (5) oldefar gjennom datteren Anne Elisabeths giftemål med Skipper Peter Sørensen (http://forum.arkivverket.no/topic/188978-sigrid-elisabeth-elisa-m-clausen-f-ca-1817-gm-chr-august-randers/) og ville takke for disse nyttige og omfattende innleggene som bekrefter det siste leddet bakover til begynnelsen av 1700-tallet.

Mvh,

Jon Moslet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.