Gå til innhold
Arkivverket

Søfren Thornsen Schive - prest i Bjelland (og Søgne ??)


Bjørn K Nilssen
 Del

Recommended Posts

Den første Schive-presten på Bjelland er stort sett nevnt kun som prest i Bjelland prestegjeld.

Noen steder har jeg sett at han også er oppført som prest i Søgne, helt udokumentert.

Ett av stedene er på Geni, men et annet (og mer seriøst) tilfelle er på wangensteen.net sin publisering av:

"Familiebibelen til THRANE og GODTZEN utarbeidet og transkribert av Lis Klarskov Jensen og Leif Salicath"

Dette skal være en avskrift av innskrifter i denne bibelen, samt noen slektstavler.

 

To steder her står det altså nevnt at Søfren Thornsen Schive var sogneprest i Bjelland og Søgne, men uten kilde.

Siden dette ser ut til å være ført i pennen av Leif Salicath prøvde jeg gjentatte ganger å få vite hvilke kilder han har på dette, dessverre uten noen svar. Dette var riktignok i en opphetet tråd, som senere har blitt slettet. Derfor kan det hende at jeg ikke fikk med meg et evnt svar.

 

Kan noen peke på sikre/usikre kilder som beviser at Søren Schive skal ha vært prest begge steder?

 

Eller er dette rett og slett en sammenblanding med de to andre Schive-prestene i Søgne?

Søren I's sønn Thorn Sørensen Schive var sogneprest i Søgne.

og han ble etterfulgt av Daniel Sørensen Schive, som var sønn av sogneprest Søren II i Bjelland, som altså var sønn av Søren I Schive, og nevø av Søgnes først Schive-prest Thorn?

Dette ser ut til å være dokumentert grundig?

 

Jeg skulle gjerne ha dette avkreftet eller bekreftet.

Hva sier autoritetene?

Var Søren Thornsen Schive også prest i Søgne, eller var han ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn.

Jeg har aldri fått noen formening om at noen av de tre Schiveprestene var tilknyttet Søgne, disse tre herrene regjerte jo i Bjelland og Undalen i rundt 100 år.

Men der ligger et privatarkiv på SAK, jeg husker ikke nå hvem som har det, men det inneholder egentlig veldig konkrete opplysninger om disse tre prestene.

Om jeg ikke husker veldig feil, var vell gamle Søfren Thornson Schive nevnt fødd i 1623. Kan det stemme tro?

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal ha levd fra 1623-1705 ja, iflg diverse kilder. De sier også at han var prest på Bjelland fra 1660-1705. Først kapellan og så sogneprest fra 1670. Iflg minnesteinen ved Bjelland kirke hadde de på Bjelland en prest ved navn Søren Schive i 122år til sammen.

Men jeg tror ikke han regjerte noe i Undalen? Han eide visstnok en gård på Feda, hvor han også døde i 1705, før han ble fraktet tilbake til Bjelland og begravd.

 

Men så var det disse 'Bjelland & Søgne'-setningene til Salicath da...

Jeg synes det virker usannsynlig at han har brukt Geni som kilde, og skulle veldig gjerne ha visst om dette også finnes i noen mer seriøse kilder.

Siden han ikke har svart selv på dette, vil jeg tro at det er mange her som kanskje kan si noe mer om dette?

 

Jeg sitter med Søren Selands bok om Søren Schive her, og kan ikke finne noe sted der heller om at han skal ha vært prest i Søgne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Web-boka med avskriften av familiebibelen som er publisert på Wangensteens nettsider er dessverre en blanding av fakta og fiksjon. Etter min mening burde ikke avskriften av familiebibelen og Salicaths personoversikt ha vært publisert i samme dokument.

Ved behandlingen av personene i familiebibelen har Salicath åpenbart ikke oppdaget at overskriftene på første side i bibelen – Denata og Nata (døde og fødte) gjelder for alle sidene og at den venstre kolonnen er kommentarer og dødsdato for de enkelte personene i den høyre kolonnen.

Salicath har ikke forstått hvem dødsdatoene gjelder for og har utgitt seg på spekulasjoner om hvem de døde er når svaret faktisk er gitt i klartekst i familiebibelen.

Personoversikten bør derfor ikke benyttes som en kilde i slektsgranskingen.

Slektsgransking basert på kreativ «googling» er ikke veien å gå. Flere burde vurdere å oppsøke primærkildene i stedet for å benytte tiden til ørkesløse diskusjoner om påstander fremsatt på internett.

For øvrig har Søgne en flott bygdebok der prestene er svært detaljert omhandlet. Jeg foreslår at du starter med å se hva som står i denne bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søgnes bygdebøker er veldig bra ja, og heller ikke der står det et eneste ord om at Søfren Thornsen Schive skal ha vært prest i Søgne.

Både Thorn og Daniel Schive er behørig omtalt.

Heller ikke i andre bygdebøker, som Grindheim, Åseral og Bjellands står det noe om at Søren T. var i Søgne.

Siden påstanden er satt fram av Salicath, som etter den voldsomme 'støtten' til ham og Wangensteen fra 'tungvekterne' i den nå lukkede tråden å dømme, selv må være en av de seriøse aktørene innen genealogien, ville jeg tro at han har dekning for påstandene ved hjelp av kilder?

Men hvor er disse?

 

Jeg er ellers enig i at det er en underlig blanding av fakta og fiksjon, men da påpeking/diskusjon av dette åpenbart medfører så mye hårsårhet og nebb og klør, med stenging/åpning av sider, skittkasting osv, håper jeg denne tråden kan fokusere på akkurat denne ene påstanden om Søfren T. Schives påståtte 'eskapader' i Søgne. ?

 

Så kan man heller diskutere kildekritikk og denne publikasjonen i en annen tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[fjernet tekst]

 

Jeg er veldig nysgjerrig på denne kilden, og om det er noe hold i den.

Eller om det er, slik jeg tror, bare en forveksling med de andre Schive-prestene i Søgne, som så har blitt til en kildeløs 'sannhet' som har spredd seg på Geni og andre steder, og som bare blir gjenfortalt/referert helt til 'alle' tror det er realiteten?

 

Med mindre Salicath kommer opp med et svar, så heller jeg nok til å tro at han også har gått i samme fella her?

 

Det ser heller ikke ut til at noen andre her kjenner til denne kilden?

Endret av Anette S. Clausen - Digitalarkivet
Personangrep
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert her, men jeg har heller ikke funnet noen kilder som viser at Søren T. var prest i Søgne, så jeg har en mistanke om at noen har stokket litt rundt på Schive`ne i farten, og det er sannelig fort gjort. Har kun Thorn og Daniel i Søgne, jeg også.

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Linda :)

Jeg har stor tillit til din evne til å finne det meste av kilder, etter mange tidligere gode hjelpende hender fra deg!

Når du ikke har funnet noe [fjernet tekst] regner jeg med at dette nok en gang kun var løse rykter som mangler rot i virkeligheten.

Fort gjort å blande sammen, som du sier - men det er ganske fort gjort å svare på direkte spørsmål også, og dermed sørge for en oppklaring.

 

Jeg har forøvrig fått et par tips om at denne tråden fort kan oppfattes som personangrep.

Det var det overhode ikke ment som - kun en genuin interesse for å finne kilden til denne ganske populære misforståelsen.

[fjernet tekst]

 

 

Her er forøvrig en "kilde" på Geni til samme gale(?) opplysning, hvor det også hevdes at Søren T døde i Søgne:

http://www.geni.com/...000003492068457

Endret av Anette S. Clausen - Digitalarkivet
Personangrep
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet til kritikerene her er at de ikke klarer å lese alt som står.

 

På side 31 http://wangensteen.n...index.html#/30/, står det helt tydelig: "Det tas forbehold om feilskrift av datoer, forveksling av personer mv." Til og med jeg forstår den setningen

 

Nei Lars Ove - det er ikkje det som er "problemet" eller saka.....

Bjørn har heilt sikkert oppfatta at det er menneskeleg å feile. Spørsmålet er om akkurat denne opplysninga kjem av ein slik feil, eller om det faktisk finst ei autentisk kjelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei Lars Ove - det er ikkje det som er "problemet" eller saka.....

Bjørn har heilt sikkert oppfatta at det er menneskeleg å feile. Spørsmålet er om akkurat denne opplysninga kjem av ein slik feil, eller om det faktisk finst ei autentisk kjelde.

Helt korrekt oppfattet Ivar :)

Dessverre ser det ut til å være et veldig vanskelig spørsmål å svare på, av en eller annen merkelig grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn.

Innlegg redigert 20/3-2013. Eieren av profilen på Geni har nå redigert profilen, så kanskje informasjonen stemmer litt bedre. Jeg har redigert dette innlegget etter denne personens ønske om ikke å være nevnt med fullt navn og epost-adresse slik at det blir offentlig søkbart, og det ønsker jeg å respektere. Dersom noen av dere ønsker kontakt med personen, så kan kontakt opprettes via Geni.

 

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at dette også står i Kinnapels bok fra Kristiansand 1978 ja.

Den er forøvrig også tilgjengelig på http://wangensteen.net/Bibliotek/trane/index.html#/12/

Ingen kildehenvisning der heller, og enda flere merkelige opplysninger, om at både han og kona, Anne Søfrensdtr Godtzen skal ha dødd i Søgne.

I andre kilder, som synes mer troverdige, dør han i Feda, og hun dør 2. juledag 1710 på enkesetet ved Grindheim anneks-kirke.

 

Men det kan vel meget godt hende at det er her de har funnet opplysningene, de som har spedd dem på Geni etc?

Og at det også er her Salicath (som har scannet/digitalisert også denne boka) har plukket dette opp som god fisk?

 

Forøvrig prøvde jeg for et års tid siden å kontakte diverse, bl.a. på Geni, for å få vite kilder på dette med Søgne og Søren T Schive. - uten å få noe svar/kontakt :(

 

 

I A. Kiellands bok, som er oppgitt som kilde (uspesifisert) hos Kinnapel, http://www.nb.no/nbsok/nb/e0902b6856b22a607aa3081bb254e3e6?index=1#91

står det ikke at han var noe i Søgne. Derimot står Søgne nevnt i samme avsnitt, fordi hans barnebarn Daniel Schive, som altså seinere var sogneprest i Søgne, skrev om bl.a. sin berømte bestefar i en slags selvbiografi.

Ved rask lesning kan jo Søgne ha dukket opp her, uten at sammenhengen var klar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor hovedtemaet, så tilgi meg, men jeg kan ikke dy meg siden en haug anetavler på nettet har samme feil som jeg ser på Røynebergs Geni: Margrethe Sørensdatter Schive død 1738 ..hun er ikke datter til Søren Thornsen Schive og Anne S. Godtzen. Hun er deres barnebarn, altså datter til Søren Sørensen Schive og Kirstine Maria Danielsdatter Kirsebom.

Skifte i Krsand, høyre side. Enkemann borgeren Niels Jørgensen Moe : http://arkivverket.n...read/24494/449/

Alle barna er listet opp når man blar en side, og de er små, så Margrethe døde nok ung. De bodde i Kvinesdal, og som eksempler på hvem som må være Margrethes foreldre: Sønnen Daniel er døpt i 1735 i Kvinesdal..og kalt Daniel Kirsebom. En av døtrene er oppkalt etter Kirstine Maria. Dåp Daniel i Liknes, høyre side : http://www.arkivverk...ny&idx_side=-35

 

Istedetfor Margrethe kan man muligens putte inn Anne Kirstine Sørensdatter som Søren T.s datter. Hun var gift med Daniel Isachsen Egeland, Kvinesdal. Det ser vrient ut å finne navnet Schive på henne..jeg har ikke funnet det ennå ihvertfall, men det antas at hun er en datter (altså er jeg ikke 100% sikker og vedder derfor ikke :) ). Hennes sønn Søren Danielsen Egeland er forøvrig fadder når Daniel Kirsebom døpes,- enda en indikasjon på at hun er en Schive. En datter av henne ble kalt Anne Barbro..sannsynligvis oppkalt etter Anne Godtzen..og mannens første kone Barbra. Skifte 1749 etter Anne Kirstine Sørensdatter : http://arkivverket.n...read/24462/161/

 

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor hovedtemaet, så tilgi meg, men jeg kan ikke dy meg siden en haug anetavler på nettet har samme feil som jeg ser på Røynebergs Geni: Margrethe Sørensdatter Schive død 1738 ..hun er ikke datter til Søren Thornsen Schive og Anne S. Godtzen. Hun er deres barnebarn, altså datter til Søren Sørensen Schive og Kirstine Maria Danielsdatter Kirsebom.

Skifte i Krsand, høyre side. Enkemann borgeren Niels Jørgensen Moe : http://arkivverket.n...read/24494/449/

Alle barna er listet opp når man blar en side, og de er små, så Margrethe døde nok ung. De bodde i Kvinesdal, og som eksempler på hvem som må være Margrethes foreldre: Sønnen Daniel er døpt i 1735 i Kvinesdal..og kalt Daniel Kirsebom. En av døtrene er oppkalt etter Kirstine Maria. Dåp Daniel i Liknes, høyre side : http://www.arkivverk...ny&idx_side=-35

 

Istedetfor Margrethe kan man muligens putte inn Anne Kirstine Sørensdatter som Søren T.s datter. Hun var gift med Daniel Isachsen Egeland, Kvinesdal. Det ser vrient ut å finne navnet Schive på henne..jeg har ikke funnet det ennå ihvertfall, men det antas at hun er en datter (altså er jeg ikke 100% sikker og vedder derfor ikke :) ). Hennes sønn Søren Danielsen Egeland er forøvrig fadder når Daniel Kirsebom døpes,- enda en indikasjon på at hun er en Schive. En datter av henne ble kalt Anne Barbro..sannsynligvis oppkalt etter Anne Godtzen..og mannens første kone Barbra. Skifte 1749 etter Anne Kirstine Sørensdatter : http://arkivverket.n...read/24462/161/

Fabelaktig :)

Jeg har sett at Margrethe er blant de som "kommer og går" blant barna til Søren T.

Det samme skjer med Peder Sørensen Schive, som skal være den førstefødte, men som ikke gjør mye av seg ellers. Har ikke sett hverken kone eller barn etter ham. Han er heller ikke med i Liestøels oversikt over Schive-slekta, i Åserals bygdebok II. Der er heller ikke Margrethe med.

I Kielland står både Peder og Margrethe som Søfren T's barn: http://www.nb.no/nbs...5ac?index=2#255

Jeg sliter litt med å lese disse skiftene... Er det underlig at det står Schive der, og ikke hennes gifte navn? Eller var det vanlig for 'fintfolket' på den tiden?

Peder skal ha blitt immatrikulert i Stavanger 1688, så han kan vel da neppe være bror av Margrethe, hvis han var født rundt 1668? Han ser ut til å bare forsvinne i det blå? Kanskje fordi han ikke ble prest eller embedsmann?

Også veldig underlig den dåpen i Liknes? Daniel Kirsebom får sin mormors pikenavn, og ikke sin egen fars ??

 

Har litt problemer med å se hvordan den siste kommer inn, Anne Kirstine Sørensdtr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Immatrikulert København fra E. Sch. Stavangr. 20/9-1689, Petrus Severini Schive

 

Immatrikulert København E schola Christianiensi 25/7-1690, Severini Severini Schive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Immatrikulert København fra E. Sch. Stavangr. 20/9-1689, Petrus Severini Schive

 

Immatrikulert København E schola Christianiensi 25/7-1690, Severini Severini Schive

Immatrikulering er vel når de begynner å studere? Betyr ikke nødvendigvis at de har gjennomført studier?

Er dette noe man finner online også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Immatrikulering er vel når de begynner å studere? Betyr ikke nødvendigvis at de har gjennomført studier?

Er dette noe man finner online også?

 

Ja dette har jeg publisert for lenge siden, og nå ligger det også på NSFs hjemmesider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette har jeg publisert for lenge siden, og nå ligger det også på NSFs hjemmesider

Flott!

Fant Schive-brødrene i http://genealogi.no/...-101-200OCR.pdf

Synd OCR-motoren sliter med teksten bak bildene. Gjør det vanskelig å søke når man ikke vet hva teksten har blitt lest som.

Her er et lite utdrag fra side 65 (s.165 i originalen?) hvor Petrus Severini Schive skjulte seg:

 

D. 12 . Scplembr.
D. Olig. Jacobæus.
Andreas Petri Arnkicl, ante IO annos faCluS<lcad umiæ KilOl1icnsi~ D. Ol. I.lorrichiu~.
cll'ill, ipsc patria J'!atcr51 ebicnsi5, nostris ilJusis s"crarncnlum di:dl.
D. 20. Septembr. nomina dcdorllnt;
Thcodorus Ionæus Islandus ..
Ilialto 'J'horstenius Islandus.
Deniqve, post meHorcm itemti spccindnis forllHH.m, civilale
donali 51Ull;
E sch. Stavangr. 1 Nicolaus Sylvills ........ .
Petrus Severini Schivo: .. .
D. 2. Octobris.

Ikke mye likt på originalteksten der...

Den andre Schive-broderen(?), Søren, var riktig lest, og ble lett funnet ved søk.

Vet ikke hva du bruker for OCR, men jeg har gode erfaringer med ABBY FineReader's OCR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at NSF har glemt å føye til "DELVIS" søkbart

 

Jeg bruker kun Adobe acrobat Pro 9.5.4, og det fungerer bra for skannet materiale. Disse matriklene er fotografert av Camilla i København da jeg kun fant et eksemplar tilgjengelig, og da fungerer OCR eller søkbarheten dårlig. Skal be NSF rett det opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.