Gå til innhold
Arkivverket

Eldre bilde av Konnerud Sanatorie/Hotell?


Anne Margrete Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurer på om det er noen her som sitter med et bilde av den bygningen som brant ca i 1967? Den var oppført i mur, og ikke som den gamle, nærmest i sveitserstil, i tre, for den finnes det mange bilder av :-)

 

Har prøvd å google etter bildet men med dårlig resultat, sendte så en forespørsel til Skoger og Konnerud Historielag, og fikk tips om et bilde av Hotellet eller Asylet som det ble kalt på folkemunne. På deres side da selvfølgelig....

 

Jeg takket dem, og skrev at jeg ville legge inn det fine bildet på fb. Desverre skjønte ikke han jeg skrev med at fb. mentes facebook. Så i ettertid da det gikk opp for ham så var han ikke veldig glad da for at jeg hadde lagt det ut der, og vel for at han ikke helt forsto hva jeg mente ;-)

 

Men bildet er nå slettet fra fb. og jeg skrev hvorfor....

 

Så nå er jeg interessert i om noen sitter på mer private bilder av hotellet i mur? Som jeg kan få bruke på fb. ?

På forhånd takk! :-)

 

Hei!

Jeg lurer på om det er noen her som sitter med et bilde av den bygningen som brant ca i 1967? Den var oppført i mur, og ikke som den gamle, nærmest i sveitserstil, i tre, for den finnes det mange bilder av :-)

 

Har prøvd å google etter bildet men med dårlig resultat, sendte så en forespørsel til Skoger og Konnerud Historielag, og fikk tips om et bilde av Hotellet eller Asylet som det ble kalt på folkemunne. På deres side da selvfølgelig....

 

Jeg takket dem, og skrev at jeg ville legge inn det fine bildet på fb. Desverre skjønte ikke han jeg skrev med at fb. mentes facebook. Så i ettertid da det gikk opp for ham så var han ikke veldig glad da for at jeg hadde lagt det ut der, og vel for at han ikke helt forsto hva jeg mente ;-)

 

Men bildet er nå slettet fra fb. og jeg skrev hvorfor....

 

Så nå er jeg interessert i om noen sitter på mer private bilder av hotellet i mur? Som jeg kan få bruke på fb. ?

På forhånd takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kjent der i det hele tatt, men når jeg leser historia om Konnerudkollen sanatorium ser det ut for meg som om det er det samme stedet som ble bygd i 1896 som brant i 1967. http://www.konnerud....ticle.php?id=30

 

Men, uansett så kanskje du burde høre med avisa som dekker området. Aviser pleier å ha mange bilder av kjente steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

jeg kan ikke skjønne annet enn at vi snakker om det samme bygget, se bl.a. lenken til Berit i forrige innlegg. Konnerudkollen Sanatorium er behørig omtalt i Drammen Byleksikon av Per Otto Borgen, med bl.a. følgende bildetekst: Konnerudkollen Turisthotell, fotografert høsten 1949 da hotellet ble solgt til Europahjelpen som hjem og mottaksstasjon for flyktninger under navnet "Konnerud Flyktningehjem". Året etter ble hotellet ombygget til det ugjenkjennelige". Og her fra selve artikkelen:.... Sammen høst (1950) ble en hovedombygging innledet, bl.a. ble loftsetasjen utvidet til en tredje etasje med full takhøyde, samtidig som 16 glassverandaer og en rekke "kvister" ble fjernet og samtlige dører og vinduer ble utskiftet". Og det hele brant i 1967,

 

mvh. Astrid

PS: jeg har heller ikke funnet noe bilde av det "yngre" bygget, altså sånn det så ut før det brant, men antar at det finnes i arkivet til Drammen Tidende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det fines ikke i arkivet til DT heller desverre, men da må det være bygget om til det helt ugjennkjennelige, for det gamle, som jeg kun har sett bilder av var da av tre?! Og "Nybygget" som jeg husker godt var i mur.....

Men skal sende en mail til vedkommmende som har med gamle bilder fra Konnerud i DT.

 

Kunne lagt inn bildet jeg fortsatt har, det er i mur, for det har jeg ikke fjernet fra iMac`n min, kun fra fb., for som jeg tydet mailene fra ham i Skoger og Konnerud Historielag så var d ikke forbudt å bruke det privat.

Skulle forresten bare mangle også, for han skrev ingenting om hvor DE hadde fått bildet, og ikke sto det noe på bildet heller!

Men i tilfellle det er noen her fra det historielaget så tar jeg ikke tjangsen på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne lagt inn bildet jeg fortsatt har, det er i mur, for det har jeg ikke fjernet fra iMac`n min, kun fra fb., for som jeg tydet mailene fra ham i Skoger og Konnerud Historielag så var d ikke forbudt å bruke det privat.

Skulle forresten bare mangle også, for han skrev ingenting om hvor DE hadde fått bildet, og ikke sto det noe på bildet heller!

Men i tilfellle det er noen her fra det historielaget så tar jeg ikke tjangsen på det.

 

 

Syns vel det er rart at historielaget har eneretten på dette bildet, så ser vel ikke den store faren ved å legge det ut i debatten.

 

Det har vel ikke så stor verdi?

 

Og hvis du oppgir historielaget som kilde burde det vel gå greit, eller hva mener andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns vel det er rart at historielaget har eneretten på dette bildet, så ser vel ikke den store faren ved å legge det ut i debatten.

 

Det har vel ikke så stor verdi?

 

Og hvis du oppgir historielaget som kilde burde det vel gå greit, eller hva mener andre?

 

 

Ja er enig med deg, men vet ikke om jeg tør ettersom d har blitt så mye bråk rundt dette stakkars ene bildet :-(

Tror dette har begynt å bli en prinsip sak for han siden han ikke forsto hva jeg mente med fb. (facebook)

Har sent en mail til DT da, og fått svar, men vedkommende jeg skrev til har sent mailen min videre, og til han i DT sendte jeg med det bildet jeg fikk fra Historielaget.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hvis dette fortsatt har interesse: Det var mine foreldre som var bestyrere for Europahjelpen fra 1950. Jeg har lagt ut en rekke bilder av gammel og ombygget eiendom på Facebook under gruppen "Du vet du er fra Konnerud, når du husker". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.