Gå til innhold
Arkivverket

Olav den helliges DNA


Odd Roen
 Del

Recommended Posts

I-M170 definerer haplogruppe I, og er dermed "far" til både haplogruppe I1 og I2. Det blir jo ganske meningsløst å sammenligne dagens I-positive mot en så gammel SNP (et sted mellom 31 og 49 000 år gammel), der tid til nærmeste felles stamfar i hvert fall er over 20 000 år, etter det jeg kan skjønne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kim Strømberg skrev:

Så om årsaken til at M170 er kun hva de har fått ut og ikke ytterligere:

"Thank you and very Happy New Year to You too!
 Unfortunately, the preservation of the ancient individual does not allow us to narrow down the Y chromosome haplogroup to anything other than I-M170. So even with the additional data you sent I wasn't able to confirm this any further due to missing data from the ancient individual. You both belong to the same subtree I-M170, so even though kinship could not be excluded it is not enough to confirm it either. I'm very sorry."

Ok, så STR klarer de ikke å hente ut, da hadde det vært interessant å visst hvilke av de 312 fylogenetisk identiske SNPene som definerer I1 som de faktisk har testet (no-calls, negativ, positiv). Hvis de da i tillegg også har testet de 68 SNPene som definerer I2 (altså de som skiller grenen fra I1) så hadde det vært interessant. Det er så lite arkeologisk DNA som virkelig er testet godt nok.. En grunn er jo som de nevner at det (med dagens teknologi) ikke er mulig å hente ut alt, men dette får de til i Sverige og Danmark, mens i Norge ligger vi langt etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

I-M170 definerer haplogruppe I, og er dermed "far" til både haplogruppe I1 og I2. Det blir jo ganske meningsløst å sammenligne dagens I-positive mot en så gammel SNP (et sted mellom 31 og 49 000 år gammel), der tid til nærmeste felles stamfar i hvert fall er over 20 000 år, etter det jeg kan skjønne.

Etter slik jeg forstår det, så har de testet flere posisjoner, men ikke knyttet alle disse til navngitte SNPer, det hadde det vært nyttig å visst hva som faktisk er testet,

hva som ikke er funnet (no-calls), positive og negative avlesninger.. Det kan jo være no-calls på mange SNPer, men postiv på noen SNPer lenger ned på treet som f.eks. Z58, L1301 o.a.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har jeg aldri følt meg dum før så gjør jeg det nå. Jeg nekter ikke et menneske og diskutere selv om jeg ikke forstår en døyt, men hva i alle himmelens solemerker har dette med slektsforskning og gjøre. Morsomt som kuriositet, men at det skal ha noe med slektsforkning og gjøre går over min forstand og langt inn i prestens. 

 

Kanskje eget diskusjonssted for DNA-forskning. Nå skal sikkert noen be meg holde trut og la vær og lese det hvis det ikke passer meg.

 

Jeg kjenner at jeg åpner munnen, men det kommer ikke noe lyd.

 

🙈🙉🙊

 

Hilsen en som forsøker og sortere haploene og diploene mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kim Strømberg skrev:

Det er faktisk trådstart som tar opp Olav D Hellige sin DNA. Jo DNA har stor betydning for å verifisere slekstre/trær.

Ja. Langt tilbake ja, i ukjent antall ledd, der man har en felles stamfar på 1500-tallet. Nope, ikke slektsforkning hos meg. Sansynlighetsberegning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Ja. Langt tilbake ja, i ukjent antall ledd, der man har en felles stamfar på 1500-tallet. Nope, ikke slektsforkning hos meg. Sansynlighetsberegning.

Her er jeg uenig. Autosmal testing bekrefter eller av-bekrefter 6-8 generasjoner tilbake i tid. Den kan også avsløre utroskap/uekte eller rett og slett feil på tre. Flere slektninger til å ta Autosomal DNA test enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På onsdag møttes to personer som sikkert gjennom en slik test hadde fått vite at de hadde en felles ane i tipptippgenerasjonen. Jeg skjønner det ikke, men de sa rundt 50 % eller over eller noe. De fant ikke et eneste ledd felles tilbake til tredje tipp. Så javel. Funker sikkert for noen.

 

Og ikke misforstå meg. Jeg skulle gjerne tatt en DNA test jeg, men da som en kuriositet bakover, for og kanskje kunne finne noen linjer på hvor mine forfedre kunne ha hatt sine vandringer fra. Men når man er fra tjukkeste Buskerud kan det jo fort bli spennende når man er 19 % Kaukasisk eller 21 % fra Svartehavet innen 15-20 generasjoner bakover. Well.

 

 

Og jeg forstår dette med DNA i forhold til farssaker og sånt. Mne et uekte barn får neppe en far i 1720 av dette. En du kan sette navnet på. 

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

På onsdag møttes to personer som sikkert gjennom en slik test hadde fått vite at de hadde en felles ane i tipptippgenerasjonen. Jeg skjønner det ikke, men de sa rundt 50 % eller over eller noe. De fant ikke et eneste ledd felles tilbake til tredje tipp. Så javel. Funker sikkert for noen.

 

Og ikke misforstå meg. Jeg skulle gjerne tatt en DNA test jeg, men da som en kuriositet bakover, for og kanskje kunne finne noen linjer på hvor mine forfedre kunne ha hatt sine vandringer fra. Men når man er fra tjukkeste Buskerud kan det jo fort bli spennende når man er 19 % Kaukasisk eller 21 % fra Svartehavet innen 15-20 generasjoner bakover. Well.

Til en viss grad er det sannsynlighetsberegning, men det handler om mutasjonshastighet, noe som er godt kartlagt. Det du beskriver høres ut som en autosomal-test som er mest brukbar for å kartlegge og bekrefte slekt innen 5-6 generasjoner, men kan med test av flere slektninger brukes noen generasjoner til. Det er på autosomalt at det er mest sannsynlighetsberegning og usikkerheter med en gang man kommer lenger ut enn 5-6 generasjoner (men innen er treffsikkerheten svært høy). Det siste som nevnes høres ut som de såkalte etnisitetstestene som har lite eller ingenting med slektsforskning å gjøre, den delen av testen henger mange seg opp i, men er den minst viktige og mest usikre av alle resultatene.

 

Y-DNA er langt mer treffsikkert når man ser på slektslinjer eldre enn 2-300 år, vi kan faktisk identifisere grener helt ned til vår egen tid hvis testen går dypt nok. Grunnen er at Y-DNA muterer såpass ofte og med mellomrom på 75-180 år, eller ca. 140 år.. Men en frittstående test som kun identifiserer at man tilhører en gren som er tusenvis av år gammel er ikke så nyttig. Vi har foreksempel fått testet to linjer som går tilbake til den yngre Galtung-ættens stamfar Johans på Aga (nevnt 1519), han hadde to sønner Lauritz og Johans, den ene har etterkommere som i dag heter Galtung, den andre gikk inn i bondestanden. Ved å teste etterkommere i farslinje til disse to, har vi nå mulighet til å fastslå at kildene som viser at disse to var brødre stemmer. Hvis vi ikke hadde visst at disse to var brødre kunne vi ved hjelp av en dypere test, kunnet finne akkurat hvor nært slektskapet faktisk er, nøyaktig hvilket ledd hadde vi kanskje ikke kunne finne, men +/- 1 generasjon. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, David Widerberg Howden skrev:

 Vi har foreksempel fått testet to linjer som går tilbake til den yngre Galtung-ættens stamfar Johans på Aga (nevnt 1519), han hadde to sønner Lauritz og Johans, den ene har etterkommere som i dag heter Galtung, den andre gikk inn i bondestanden. Ved å teste etterkommere i farslinje til disse to, har vi nå mulighet til å fastslå at kildene som viser at disse to var brødre stemmer. Hvis vi ikke hadde visst at disse to var brødre kunne vi ved hjelp av en dypere test, kunnet finne akkurat hvor nært slektskapet faktisk er, nøyaktig hvilket ledd hadde vi kanskje ikke kunne finne, men +/- 1 generasjon. 

Veldig interessant.

Hva er deres YDNA haplogruppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kim Strømberg skrev:

Veldig interessant.

Hva er deres YDNA haplogruppe?

De tilhører haplogruppen R1b og undergruppe S8172: https://yfull.com/tree/R-S8172/ Jeg har fått litt donasjoner til prosjektet og dekket en god del selv for å få verifisert disse linjene, en er testet med en Big-Y (avansert Y-DNA test). Samme har vi gjort med etterkommere av Gaute Ivarsson på Valen c.1468-1550 (Slede/Dall), der vi har testet 4 farslinjer med kjent forbindelse og en som fra før var usikker, men som gjennom DNA viser seg å ikke ha samme farslinje. Disse tilhører haplogruppen I1 og undergruppe: JN63: https://yfull.com/tree/I-JN63/

Jeg tilhører også I1, men da med underguppe Y22014: https://yfull.com/tree/I-Y22014/  I1 er dessuten halogruppen som jeg er ansvarlig for i Norgesprosjektet, så det er mulig at jeg kunne bidratt til å identifisere flere av de SNPene som er testet. Det er nok av slektsforbindelser der vi fortsatt ikke kan fastlå sikkert at to personer tilhører samme farslinje og det er da Y-DNA tester fungerer best.. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Jeg tilhører også I1, men da med underguppe Y22014: https://yfull.com/tree/I-Y22014/  I1 er dessuten halogruppen som jeg er ansvarlig for i Norgesprosjektet, så det er mulig at jeg kunne bidratt til å identifisere flere av de SNPene som er testet. Det er nok av slektsforbindelser der vi fortsatt ikke kan fastlå sikkert at to personer tilhører samme farslinje og det er da Y-DNA tester fungerer best.. 

Dette er uhyre interessante funn. Jeg sendte deg for en stund mine resultater fra YSEQ og BAM filen.

 

Jeg har jo Haplogroup er Y: I1-FGC17581 i den for bindelse er jo mannslinje fra Gudbrandsdalen, Opland, Dovre, Tofte.  Hva vet vi om denne haplogruppen og har dere funnet treff med denne haplogruppen i deres undersøkelser?

 

Er det ett donasjonsfond hvor man kan støtte ditt/deres arbeid?

 

(CTS6868 C+ L813 G+ Y13039 C- Y8943 T+ FGC17581 C+)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav Haraldsson, "Norges evige Konge" har iflg. Øystein Morten etterlatt seg et bein som iflg Are Gustavsen var gjenfunnet 1684. Det er tatt både DNA test og radiokarbontest av dette beinet. DNA -profilen er ikke godt bestemt og dateringen kan umulig vært sa nøyaktig som Morten hevder.  En større usikkerhet på dateringen er kanskje ikke så dumt, fordi slike prøver kan ha en usikkerhet på +/- 25 år. Derfor er det ikke så dumt å si som Vidar Stavem at dette er en50/50 sjanse for at det er Olav Haraldsson.

 

Til alle DNA genealogene vil jeg si AT AGNATISKE ÆTTEREKKER er ikke noe nytt med Snorre. Da han skriv ned Kongesagaene (ikke glem de andre også), alle ca 200 år etter slaget på Stiklestad, så var de opptatt av Hårfagreætta og forbindelsen til Ynglingeætta, alle agnatiske linjer. Kirken hadde styrt Norge som de eneste  rette tro. Det første vi støter i det Nye testamentet på er de agnatiske linjene fra Matheus og Lucas evangelier. Og det skulle de tro på bokstavrett. Snorre hadde nok med en gammel norrøn tradisjon som ser ut i gå i samme retning. Men i den den norrøne ættehistoria hadde kvinnene en større plass enn i den kristne tro. Unntaket er jo Maria evangeliet som blei forkastet av Kirkemøtet (Det besto jo bare av menn).

Endret av Per Otto Egeberg Asak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kim Strømberg skrev:

Dette er uhyre interessante funn. Jeg sendte deg for en stund mine resultater fra YSEQ og BAM filen.

 

Jeg har jo Haplogroup er Y: I1-FGC17581 i den for bindelse er jo mannslinje fra Gudbrandsdalen, Opland, Dovre, Tofte.  Hva vet vi om denne haplogruppen og har dere funnet treff med denne haplogruppen i deres undersøkelser?

 

Er det ett donasjonsfond hvor man kan støtte ditt/deres arbeid?

 

(CTS6868 C+ L813 G+ Y13039 C- Y8943 T+ FGC17581 C+)

 

 

 

 

Ja, du finner et donasjonsfond her: https://www.familytreedna.com/group-general-fund-contribution.aspx?g=Norway

Vi som er administratorer gjør det på egen fritid, det er til tider ganske mye jobb og vi tar mye av egne lommer.

Så alt er kjærkomment for prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Per Otto Egeberg Asak skrev:

Olav Haraldsson, "Norges evige Konge" har iflg. Øystein Morten etterlatt seg et bein som iflg Are Gustavsen var gjenfunnet 1684. Det er tatt både DNA test og radiokarbontest av dette beinet. DNA -profilen er ikke godt bestemt og dateringen kan umulig vært sa nøyaktig som Morten hevder.  En større usikkerhet på dateringen er kanskje ikke så dumt, fordi slike prøver kan ha en usikkerhet på +/- 25 år. Derfor er det ikke så dumt å si som Vidar Stavem at dette er en50/50 sjanse for at det er Olav Haraldsson.

 

Til alle DNA genealogene vil jeg si AT AGNATISKE ÆTTEREKKER er ikke noe nytt med Snorre. Da han skriv ned Kongesagaene (ikke glem de andre også), alle ca 200 år etter slaget på Stiklestad, så var de opptatt av Hårfagreætta og forbindelsen til Ynglingeætta, alle agnatiske linjer. Kirken hadde styrt Norge som de eneste  rette tro. Det første vi støter i det Nye testamentet på er de agnatiske linjene fra Matheus og Lucas evangelier. Og det skulle de tro på bokstavrett. Snorre hadde nok med en gammel norrøn tradisjon som ser ut i gå i samme retning. Men i den den norrøne ættehistoria hadde kvinnene en større plass enn i den kristne tro. Unntaket er jo Maria evangeliet som blei forkastet av Kirkemøtet (Det besto jo bare av menn).

Ja, karbontesting har absolutt en feilmargin, slik vil det også være med fastsettelse av alder på grener ved hjelp av DNA. Det må nok mye mer til før vi kan fastlå at det er Olav Haraldsson, for å fastslå det må vi ha mottester og da må vi få testet andre som skal ha samme farslinje. Det har de gjort i Sverige med Birger jarl, slik at vi nå vet Y-DNAet til de siste norske kongene..

 

Skal man bruke DNA for å kartlegge slektslinjer er det Y-DNA for farslinjer og mtDNA for morslinjer som gjelder. Begge to kan være like viktige, men det er en stor forskjell og det er at mtDNAet muterer såpass sjeldent at vi ikke kan bruke den for å identifisere grener ned til vår egen tid, de kan brukes for å bekrefte at man har samme morslinje innen 1-3000 år, men ikke hvor nære, mens en Y-DNA mutererer såpass ofte at vi kan lage store slektstrær som strekker seg helt fra fortiden og ned til vår egen tid. I tillegg er det jo ofte slik at farslinjer kan spores lettere tilbake i de skriftlige kildene og det er når de genetiske grenene strekker seg ned til skriftlig tid at det begynner å bli virkelig spennende.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, David Widerberg Howden skrev:

Det må nok mye mer til før vi kan fastlå at det er Olav Haraldsson, for å fastslå det må vi ha mottester og da må vi få testet andre som skal ha samme farslinje.

 

I den samanhengen er det jo da interessant at Magnus den gode, som einaste kjente son av Olav, skal vere gravlagt i Nidarosdomen og at grava visstnok skal vere funne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Håvard Moe skrev:

 

I den samanhengen er det jo da interessant at Magnus den gode, som einaste kjente son av Olav, skal vere gravlagt i Nidarosdomen og at grava visstnok skal vere funne.

Her burde man ta DNA tester. Norge er ett av de få nasjoner hvor man legger lite vekt på historiske fakta, men heller på myter og svart mye usikkerhet. Aktivt arkeologisk DNA forskning vil bekrefte eller av-bekrefte spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.