Gå til innhold
Arkivverket

Sigurd Karlsen f. 1899 i Oslo - Regina f. 1875 i Sverige. Hva skjedde?


Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Finnes det noen opplysninger om hvor det ble av disse? (Finnes det f. eks opplysninger i Sveriges dödbok).

 

a) Regina Sofia Niklasdotter (Karlsson) Krans f. 3. des 1875 i Mangskog i Värmland, ble gift i 1928 i Hølen, Vestby, med:

 

B) Sigurd Karsten Emanuel Karlsen f. i Oslo 6. mars 1899.

 

Vet ikke noe om dem etter 1928. Vet noen noe om hva som skjedde? Ble de i Norge? Dro de til Sverige?

 

c) Ludvig Ferdinand (usikkert etternavn-muleigens Karlsson) f. i Gransjön, Ålgå, Värmland 13. juli 1899. Var sønn av Regina Sofia. Vet ikke noe om han etter 1899.

 

 

På forhånd takk for god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Er du helt sikker på dine opplysninger her vedr ditt siste spørsmål Ludvig Ferdinand ?

 

I Älgå er det født en Ludvig Ferdinand den 13/7-1899 døpt samme dato, uekte født. Mor: Hedda Kristina Krans f 24/11-1880, Inh. dotter på Gransjön.

 

Hedda Kristina har en søster som heter Regina Sofia, men det er altså Hedda Kristina som er mor til Ludvig Ferdinand. Hans far er ikke oppgitt.

 

Hva som skjer med Ludvig Ferdinand etter 1899 er ikke mye. Det står i husforhør at han døde den 14/3-1901.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått sjekket i dødboken nå. Ludvig Ferdinand står innført der, men han er hverken død eller begravet i Älgå.

 

Det står at han dør 1 år og 8 mnd gammel, og at han dør i Fredrikstad i Norge. Som anm står det: Begravas i fredrikstad hvor han dødt. Og en bemerkning om at det ikke er motatt noe offisiell meddelelse om det.

 

Så kanskje du finner en innføringen i Fredrikstad på dødsfallet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Lene! Takk! Du har rett. Blingsa. Takk! Men fortsatt gjenstår det å finne ut hva som skjedde med Regina og Sigurd etter 1928. Finnes de i Sveriges dødbok tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Sveriges dødbok nr 5, som dekker 1901-2009. Jeg regner med at du har informasjon om familien fra husforhør ? Jeg vet jo ikke, det bare virker sånn. Eller er du interessert i det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Tusen takk. Denne familien har jeg full oversikt over fram til 1928. Vet du noe etter 1928, så er det strålende. Takk for god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke Jon. Men legger du ut info om hva du har om familien i 1928, f.eks hvor de bodde, så skal jeg se om det er noe mer å finne. Det kan godt hende at det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tittet mer i Sveriges dødbok, og de jeg finner der er:

 

 

 

18500218

 

Karlsson, Niklas

Tobol

Död 21/7 1919.

Kyrkobokförd i Gunnarskog (Värmlands län, Värmland).

Född 18/2 1850 i Värmskog (Värmlands län, Värmland).

Gift man (4/1 1897).

--------------

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:

Gunnarskog, Arvika kn (Värmlands län, Värmland)

Födelseförsamling i källan:

Värmskog (Värmlands län)

Källor:

DB, FS

*******************************

 

 

18801124-500

Stål f. Krans, Hedda Kristina

Rambergsst.33:10-11, Gropegårdsg.11

Död 6/3 1952.

Kyrkobokförd i Lundby kbfd, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).

Född 24/11 1880 i Gunnarskog (Värmlands län, Värmland).

Änka (14/4 1947).

--------------

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:

Lundby, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Bohuslän)

Torslanda-Björlanda, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Bohuslän)

Födelseförsamling i källan:

Gunnarskog (Värmlands län)

Källor:

DOR 52-60 / FS, MTL

*******************************************

 

 

18840716-521

 

Karlsson, Frans Valfrid

28:483

Död 3/7 1947.

Kyrkobokförd i Lundby, Göteborgs stad (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).

Född 16/7 1884 i Kila (Värmlands län, Värmland).

Änkling (10/1 1942).

--------------

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:

Lundby, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Bohuslän)

Torslanda-Björlanda, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Bohuslän)

Födelseförsamling i källan:

Kila (Värmlands län)

Källor:

FS

****************************************

 

18851224-621

Niklasson, Ludvig Karelius

Skolgatan 14B

Död 25/1 1961.

Kyrkobokförd i Arvika östra, Arvika kn (Värmlands län, Värmland).

Född 24/12 1885 i Köla (Värmlands län, Värmland).

Gift man (16/4 1920).

--------------

Födelseförsamling i källan:

Köla (Värmlands län)

Källor:

DB, FS / DOR 61

*************************************

 

18910101

 

Krantz, Fritiof Angantyr

(Inga adressuppgifter)

Död 10/10 1923.

Kyrkobokförd i Forshaga (Värmlands län, Värmland).

Född 1/1 1891 i Gräsmark (Värmlands län, Värmland).

Gift man (23/6 1920).

--------------

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:

Forshaga, Forshaga kn (Värmlands län, Värmland)

Födelseförsamling i källan:

Gräsmark (Värmlands län)

Källor:

DB, FS

**********************************

 

18950630

 

Krantz, Ragnhild Teresia

 

Å församlingen skriven

Död 30/11 1916.

Kyrkobokförd i Karlanda (Värmlands län, Värmland).

Född 30/6 1895 i Borgvik (Värmlands län, Värmland).

Ogift kvinna.

Anm:

Död på Arvika epidemisjukstuga

--------------

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:

Holmedal-Karlanda, Årjängs kn (Värmlands län, Värmland)

Födelseförsamling i källan:

Borgvik (Värmlands län)

Källor:

DB, FS

*************************************

 

19010426-5202

 

Johansson, Regina Elvira

 

Hällskriftsg 8A

417 26 Göteborg

Död 26/6 1978.

Kyrkobokförd (1978) i Lundby, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Mantalsskriven (1978) på samma ort.

Född 26/4 1901 i Älgå (Värmlands län, Värmland).

Änka (15/10 1975).

--------------

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:

Lundby, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Bohuslän)

Torslanda-Björlanda, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Bohuslän)

Födelseförsamling i källan:

Älgå (Värmlands län)

Källor:

RTB 78 / SPAR 80

**********************************

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Takk. Denne familien har jeg stort sett oversikten over. Men det er denne ene datteren Regina Sofia f. 3. des 1875 som jeg ikke klarer å finne ut hvor ender sine dager. Om henne vet jeg:

 

I Mangskogs dåpsbok sies det at hun er født 30. nov og døpt 3. des 1875. Dåpsdatoen er imidlertid senere brukt som fødselsdato. Hun sies å være det 5. barnet. Er i Gransjön med foreldre og sønn i folketellinga 1900. Ved vielsen i Vålerenga i 1903 sies hun å være tjenestepike i Østerdalsgata 2. (Hennes svogere Fredrik Ingvard Fredriksen og Godin Hagvald Fredriksen (begge i Hedmarksgata 6) er forlovere når hun vies på prestekontoret på Vålerenga i desember 1903.) Hun og mannen er i Köla i 1909, uten barn (s. 183 i forsamlingsboken) og sies da å være innflytta i fra Norge i 1909. Overføres til Kölas bok over obefintliga i 1913.

 

27. des 1919 flytter hun og mannen (ingen barn registrert) ut i fra Hofdane i Köla og til Silbodal (Tvärdalen, Ärjäng.) I husförhöret i Gransjön i Älgå 1895-1905 (Älgå kyrkoarkiv, Församlingsböcker, SE/VA/13661/A II a/1 (1895-1905) Älgå kyrkoarkiv, Församlingsböcker, SE/VA/13661/A II a/1 (1895-1905) ) Sies det at hun overføres 19. mars 1926 til forsamlingsboken s. 401. Hun er funnet utflyttet i fra Älgå 19. mars 1926 til Lundby i Göteborg og her er den neppe en tilfeldighet at vi 2. mars 1926 i innflyttingsboken finner Karl Magnus Karlsson innflyttet med en kvinne og en mann fra Norge. X 55 s. 6355 i Lundbys forsamlingsbok. Ser vi etter i Silbodal ser vi at de der fram til 2. mars 1926 har vært "å församlingen skrivna" på s. 450 i forsamlingsboken der, og at bläckfasslagare Karl Magnus Karlsson f. 3. des 1875 med hustru flytter derifra til Nordgården X 55, Göteborg 9. I Lundby dør hennes mann og hun flytter 11. jan 1928 videre til Hølen i Norge. Når hun flytter sies det at hun er norsk undersått. Hun gifter seg for 2. gang i Hølen to uker etter, med broren til sin svigerinne. (Hennes 2. mann er bror av Susanna Petrine (Sanna) som hennes bror Frans Valfrid er gift med.) Da gjentas det at hun er norsk borger og at hun nå er hushjelp i Hølen. Det er etter attest intet at skifte etter hennes første mann. Hennes far, Nicolaus Krans kalles forøvrig gårdbruker ved denne vielsen.

 

Kanskje skal jeg angripe saken fra senden til hennes ektemann nummer to: Sigurd Karsten Emanuel Karlsen f. 6 mar 1899 på Kampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det Regina Sofia du er interessert i. Sporene etter henne stopper i Hølen i 1928, og etter det vet du ikke. Om jeg forstår deg rett.

 

Som du sikkert vet så dør Niklas Karlsson den 21/7-1919 av gallestens kolikk. Han dør i Tobol, Gunnarskog men det har du sikkert. Å finne boupptekning etter han løser ikke det store for deg.

 

Hans hustru Anna Beata lever fortsatt når han dør. Hun flytter fra Tobol i Gunnarskog den 22/11-1922 og skrives da i obefintlighetsboken. På Ad online så stopper obef. boken i 1919. Jeg har ikke sjekket om obef er med i forsamlingsboken videre, det kan jo hende. På Svar er ikke obef.boken med i det hele tatt.

 

Det er klart at å finne boupptekningen etter Anna Beata kunne ha gitt deg svar. For der fremkommer hennes arvinger og hvor de bor, og hvilken som evt er død. Nå stopper boupptekningen for Jösse Häradsrett i 1900 og hun dør jo etter det. Men, allikevel om vi finner hennes dødsdato, så kan det være at du kan få kjøpt en kopi av boupptekningen . Det har jeg gjort tidligere og det har hittil gått greit det. Men, jo mer du da vet jo bedre er det.

 

Jeg finner ikke Anna Beata i Sveriges dødbok.

 

Skal se litt videre på dette senere jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er Regina Sofia jeg søker skjebnen til. Jeg mener å huske at det ikke finnes registrert bouppteckning etter hennes mor Anna Beata. Hun døde nemlig 7. feb 1930 i Lundby i Göteborg.

 

Har nå lagt inn en ny forespørsel til landsarkivet i Göteborg om å finne bouppteckningen til Regina Sofias mor, Anna Beata i 1930. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Hei
Det er ting som tyder på at Regina Karlsen (også kalt Regina Sofia Karlsson) brukte 4. des 1874 som sin fødselsdato.
Kan noen med tilgang til "Sveriges Dödbok" eller andre etterkrigskilder fra Sverige se om de kan finne Regina Karlsen død i Sverige en eller annen gang etter 1944?
På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Jon Torp skrev:

Hei
Det er ting som tyder på at Regina Karlsen (også kalt Regina Sofia Karlsson) brukte 4. des 1874 som sin fødselsdato.
Kan noen med tilgang til "Sveriges Dödbok" eller andre etterkrigskilder fra Sverige se om de kan finne Regina Karlsen død i Sverige en eller annen gang etter 1944?

 

Sverige, urval av uppgifter om avlidna, 1840-1947
Namn:    Regina Sofia Carlsson
Kön:    Kvinna
Ålder:    71
Födelsedatum:    4 dec 1874
Dödsdatum:    27 maj 1946
Dödsort:    Sverige

1946 Reg Sof (1).jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.