Gå til innhold
Arkivverket

Maria Johannesdatter f 1850 i Sverige. Bosatt på Kalvediket i Løten.


FuglebrendInger
 Del

Recommended Posts

Som ny og nyskjerrig på slekten min ønsker jeg noen tips om hvor jeg leter for og finne ut svar når hun kom til Norge hvor hun kom fra og. Hun levde sammen med Peder Severinsen eller Syverinsen f1/6 1843 døpt hjemme 4/6 1843 og i kirken 2/7 1843' . De fikk datteren Mathea Pedersdatter 20/10-1871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger lenke til dåpen,sånn for ordens skyld.

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Løten, Ministerialbok nr. 8 (1860-1877), Fødte og døpte 1871, side 165.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8879&idx_id=8879&uid=ny&idx_side=-167

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070125310362.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Inger.

 

Maria Johannesdotter er jo et svært vanlig navn i Sverige. Det skal nok bli vanskelig å finne henne og i tillegg være sikker på at det er rett person man har funnet uten noe mer informasjon om henne.

 

Ser at datteren Mathea var uægte født, men kan Maria og Peder ha giftet seg senere ? Det kunne ha vært en måte til å finne hennes fars navn på bl.a og kanskje også noe om hvor hun er født i Sverige.

 

Noe annet du kan gjøre er å lete etter henne i innflyttingslistene i Løten. Finner du henne der så finner du trolig også hvor hun kom flyttende fra. Begynn litt før Mathea ble født og gå bakover år for år.

 

I Sverige er det abbonnementer på kirkebøker og husforhør og dermed ikke like fritt som her i Norge. Akkurat i dag har arkivdigital gratis tilgang til deres materiale. Da må du først laste ned programmet som trengs for å komme inn i materialet deres http://www.arkivdigital.se/online/installation Men som sagt dette er et tilbud som kun gjaldt i går og i dag. Med så få opplysninger om Maria kan det bli vrient for deg å finne henne i den tiden som er fritt tilgjengelig i dag.

 

Men finner du noe mer om henne her i Norge, så kan det straks bli noe enklere.

 

Det finnes også folketellinger, men hun flytter nok til Norge før den første tilgjengelige folketellingen som er i 1880.

 

Finner du noe mer om henne, så kan du legge ut det du finner her, så er det sikkert noen her som kan se etter for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg søkt meg gjennom Løten på forumene. 14/8-2009 finnes det et langt innlegg om Svenske Marja. Jeg er rimelig sikker på at det er denne Maria jeg leter etter. Det passer med at hun hadde datteren Mathea som vokste på i Kalvediket. Jeg ønsker nå kontakt med debattantene i dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Tror dere stakkars SvenskeMarja ble dømt eller straffet for sin livsførsel? . Det ble mange barn utenfor ekteskap og tror dere jeg jan finne dokumentasjon som forklarer hvorfor min oldemor Mathea vokste opp med sin far i Kalvediket, Løten ? Jeg må nok kjøre til Statsark. I Hamar for og finne ut av dette. SvenskeMarja sin datter Mathes ble gravid, kjæresten utvandret til USA , barnet var min bestefar. Hans datter min mor 89 år kommer til og drukne i spørsmål fra med i morgen. God påske og tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen om Svenske-Marja skrev Jan Myrvold Som sitter i styret i NSF i Genealogen i 2011 (husker ikke hvilke nr). Når jeg kommer hjem skal du få mer data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.