Gå til innhold
Arkivverket

Finnes det fotoarkiv av "vandlige " folk?


Hanne W. Berghagen
 Del

Recommended Posts

Så et innlegg her som het " Hvem var den første avfotograferte nordmann" Det jeg lurer på er om det finnes et eget arkiv/ register hvor man kan lete etter bilder av gammel slekt fra 18 og 1900 tallet. ? Skulle så gjerne hatt noen bilder fra min farmors slekt..... men det er ingen i min familie som har noen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne

 

Du kan jo etterlyse bilder her på forumet, du kan ha flaks at noen i den ytre del av slekta har noe.

selv har jeg funnet bilder hos etterkommere av mine oldeforeldres søsken i norge og usa.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg etterlyste for et år eller to siden muligheten for å laste opp bilder i tilknytning til f.eks, folketellingen 1900. Dette ville i så fall bli en database av typen du etterlyser. Dessuten ville dette gi en motivasjonfor historielag o.l. til å gjennomføre innsamling og registrering av bilder i sine respektive bygder. Bilder som etterhvert som årene går ingen lenger vet hvem forestiller dersom ikke en slik innsamling blir gjort. Fikk vel den gang til svar at arkivverkets folk syntes det var en bra ide, men så vidt meg bekjent har det ikke skjedd noe siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjorde et forsøk på å følge opp denne tanken knyttet til FT1900. Jeg la selv inn bilde for Søm i Fjære. Men det ble jo ingen stor utbredelse på dette, og jeg vet ikke om det følges opp. Hvis du velger FT1900 i databasevelger, avgrenser til ett fylke - så får du opp valget med "album"....

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebAlbum.exe?slag=ein&filnamn=f00923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette S. Clausen har lenke til dette i emnet Oversikt over endringer i Digitalarkivet: http://www.arkivverk...Endringsplanene

og skrev:

 

'Gårdsbilder i 1900-tellingen

Vi viderefører ikke tjenesten med å legge inn gårdsbilder i databasen for folketellingen fra 1900 slik den eksisterer i dag. Bilder og kommentarer blir hentet ut, men de blir ikke overført til en tilsvarende tjeneste for 1900-tellingen i det nye systemet.

Tjenesten blir erstattet av en frittstående fotoalbumløsning for å laste opp bilder og kommentarer og med mulighet for å koble dette til dataene i Digitalarkivet. Denne løsningen tillater kobling til alle kilder i Digitalarkivet/Digitalpensjonatet og ikke bare 1900-tellingen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hanne.

Du kan prøve et søk i http://www.digitaltmuseum.no/.

Vær kreativ med teksten og stavemåter for det du søker på, jeg søkte på gårdsnavn, slektsnavn og hjembygda til moren min, og fikk opp mange bilder som hun ikke visste at eksisterte; bl.a. gamle klassebilder, fra konfirmantsamlinger og fester og jubileer i bygda. Masse flyfoto av gårder er det også.

 

Mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Hva med å forsøke med en henvendelse til lokale museer i områdene der de aktuelle personene bodde ? - Mange museer har fotosamlinger. - M.v.h. Alv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.