Gå til innhold
Arkivverket

Jektedynastiet i Andøy på 1500-1600 tallet - Trond Aslaksen's opphav ?


KARL RASMUS DAHLE
 Del

Recommended Posts

På 1400-tallet tilhørte Stave erkebispestolen i Nidaros og er nevnt i Aslak Bolts jordebok. Ved reformasjonen i århundret etter er Stave krongods med kongen som eier.

I Andøy bygdebok Gård og slekt del IV går det fram at Stave i Andøy uten tvil har vært et viktig fiskevær, det vitner den eldgamle landskylda på 24 våg om. En bør vel og kunne si at stor ilandføring av fisk la grunnlaget for ei anna sjøbasert virksomhet, nemlig jektefart.

På 1500 og 1600-tallet var Stave bostedet for en av de mektigste jektedynastiene i Andøy – Trond Aslaksen (uvisst når og hvor født - død ca 1568) og hans etterkommere.

 

Men hvem er forfedrene til Trond Aslaksen (f ???? – d ca 1568)??

 

Etter mitt syn er der to personer som peker seg ut som mulig opphav/far til Trond:

 

1. Aslak Engelbrekson i Trondenes (
bror til erkebiskopen Olav Engelbrekson
)

2.
Aslak Gunnarson (
bror til Saxe Gunnarson, også bror til Engelbrekt Gunnarson i Trondenes.

Aslak Gunnarson blir og onkel til erkebiskopen Olav Engelbrekson
)

 

Utfra at Aslak Gunnarson er nevnt på Andenes i 1500 – er gift med en Gjertrud fra Andenes prg i Nidaros bispedømme (se vedlagte link fra Diplomatarium Norwegicum - DN XVII, nr 1155, 15 Desember 1501) - er der de som mener at Aslak Gunnarson mest sannsynlig er opphav /eller far til Trond Aslaksen.

 

Har ekspertisen der ute noen formening om dette? Jeg er jo klar over at skriftlige kilder/bevis før 1500 kan være «mangelvare», slik at Gjertrud kan bli vanskelig å finne. Jeg setter imidlertid som sagt lit til dere der ute.og håper på innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en gang takk for tipset - svært interessant diskusjon i det gamle forumet - har mye jeg må gå/lese gjennom der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.