Gå til innhold
Arkivverket

Åste Olsdatter (d. 1781) fra Biri i Oppland


Leif Heimlund
 Del

Recommended Posts

Åste Olsdatter på Beinerud på Biri begraves 15/8/1781 da 73 år gammel. Hun giftet seg i 1731 med Svend Pedersen Beinerud (død 1785, 83 år gammel) med kongelig bevillning da de var beslektet i tredje ledd. Er det noen der ute som kan hjelpe meg med informasjon om hennes slekt ville jeg satt stor pris på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åste Olsdatter på Beinerud på Biri begraves 15/8/1781 da 73 år gammel. Hun giftet seg i 1731 med Svend Pedersen Beinerud (død 1785, 83 år gammel) med kongelig bevillning da de var beslektet i tredje ledd. Er det noen der ute som kan hjelpe meg med informasjon om hennes slekt ville jeg satt stor pris på det. :)

 

Jeg er også i slekt med Beinerud slekta men noen ledd lenger tilbake. Aaste Olsdatter Ekeren var født ca 1708 og døde i 1781 og var datter til Ole Engebretsen Ekeren som døde i Biri 1739 og første kona hans Kirsti Olsdatter Kalverud/Elvestad også fra Biri. Har ikke datoer på Kirsti eller vet foreldrene til Ole ,men Ole Engebretsen`s andre kone var Aaste Eriksdatter Beinerud ,født ca 1685 død 1761. Denne Aaste Eriksdatter ble senere gift med en enkemann ,en annen gardbruker i Biri Even Henriksen Næperud.

Kirsti Olsdatter Kalverud var datter av Ole Pedersen Ekeren fra Biri (skifte 14-3-1714) og hans kone Kari Christoffersdatter. Ole Pedersen var sønn til Peder Olufsen Ekeren f ca 1613 som døde før 1676. Peder var igjen sønn til en Oluf Ekeren.

Når det gjelder hvordan Svend Pedersen og Aaste Olsdatter var i slekt ,kan jeg ikke si det sikkert.

Dersom de var tremenninger må de vel ha hatt felles oldeforeldre og dem vet een ikke om alle sammen. Vet ikke hva du har om Svend`s slekt men han var sønn til en Peder Nilsen som døde ca 1729 og Marta Svendsdatter Beinerud ca 1671-1739. Marta var datter til Svend Olsen Beinerud ca 1651-1684 og Sidsel Syversdatter Bjørnstad død ca 1678. Jeg har jo ikke noe mer på Kirsti` far Ole Engebretsen ,men kanskje Svend og Aaste var i slekt på begges farsside?

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.