Gå til innhold
Arkivverket

Slektsnavnet Kuur i Stavanger og Arendal,


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Sophie Christiansdatter Kuur ble født i 1724 i Avaldsnes, gift ca 1757 med Jens Nielsen Hertzberg 1729-1775 fra Davik i Sogn og Fjordane og får 6 barn med ham i Finnås, Hordaland. Han dør i 1775 i Finnås, men Sophie begraves 30.nov.1788 i Arendal.

 

Sophie er datter av sogneprest til Skjold, Christian Jensen Kuur 1689-1725 og Hulleborg Hansdatter Godtzen 1695-1784. Christian er sønn av rådmann Jens Sørensen Kuur som dør 1738 i København. Søsknene til Sophie flytter ikke ut av Rogaland så vidt jeg kan se.

 

I Arendal finnes det flere Kuur. Borger Julius Olsen Kuur c1720-1783 ble gift i 1745 i Arendal med Anne Margrethe Koch 1722-1757. 6 barn i Arendal fra 1746 til 1755. Julius er trolig født i Kalundborg. Hans far Ole dør i 1778 i Kalundborg iflg. skifteafkald.

 

Dette at Sophie flytter til Arendal (Tromøy) fra Finnås i Hordaland og dør der på sine gamle dager, kan ha en slektsmessig årsak, men hvilken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for Delgobe, Berit.

 

Jo, jeg har brukt Delgobe mye og er ganske vandt til hans kråtetær, men har større vanskeligheter med hans piler og linjer.

 

Min kilde til Ole Kuur var et skifteafkald i Kalundborg og nå er min gamle lenke ugyldig der. Derfor laget jeg idag en ny tråd i Slægt og data for å få hjelp til å finne tilbake til den. https://www.slaegtog...ic,55899.0.html Jeg kan jo ha feiltolket noe der, da Delgobe ikke nevner noen Ole i det hele tatt, dog hans sønn Julius og til ham er "pilene" og "linjene" til Delgobe vanskelig å tolke.

 

Jeg nevner for ordens skyld også en gammel tråd på Digitalarkivet om Kuur http://forum.arkivve...6-slekten-kuur/ hvor bl.a. Julius sin sønn Mathias nevnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet at Julius Olsen Kuur fikk et "uekte" barn i 1776 på Tromøy, se dåp 17.mar.1776 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9844&idx_id=9844&uid=ny&idx_side=-6 Her kalles barnefaren Julius Benedictus Kuur fra Arendal. Barnet, en jente blir døpt Benedicta. Hun begraves allerede 13. jun. 1776 på Tromøy.

 

Moren er Malene Jansdatter Schare (Skare). Scharefamilien var utbredt på Tromøy.

 

Julius hadde vært enkemann fra 1757.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Når det gjelder "min gamle tråd på Digitalarkivet", kan vi her ta med at jeg har funnet en gren lenger bakover.

Hans Hansen Kuur død 18/12-1700 Karlshamn,Blekinge , Sverige var gift med Margreta Christophersdatter Man d. 1699 Sverige.

Jeg har registrert tre barn : Anna, Christopher og Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig at slektsforbindelsen mellom Sophie Christiansdatter Kuur 1724-1788 gift Jens Nielsen Hertzberg på Finnås og familien til Julius Kuur i Arendal har noe med familien Dahl å gjøre ?

 

Sophies datter Hylleborg Jensdatter Hertzberg ble gift med Niels Griis Alstrup Dahl 1778- (sønn av Johan Koren Dahl og Else Nielsdatter Alstrup).

 

Sønn til Julius, major Matthias Sylow Kuur 1750-c1818 ble gift i Risør i 1790 med Helena Maria Dahl som er født i 1758 på Tromøy av foreldrene Ole Larsen Dahl og Mette Herlevsdatter.

 

Sophie er beviselig begravet 30.nov.1788 på Tromøy, mens hennes mann dør i 1775 på Finnøy.

 

Alle andre Kuur i Arendalsområdet er døde i 1788 bortsett fra Matthias (og hans barn) og hans søster Mette f. 1746 som har vært gift 3 ganger: 1) i 1766 med "Sr." Rasmus Balle i Arendal, 2) ukjent foreløpig og 3) kjøpmann Benjamin Flinck i Kragerø. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Når det gjelder "min gamle tråd på Digitalarkivet", kan vi her ta med at jeg har funnet en gren lenger bakover.

Hans Hansen Kuur død 18/12-1700 Karlshamn,Blekinge , Sverige var gift med Margreta Christophersdatter Man d. 1699 Sverige.

Jeg har registrert tre barn : Anna, Christopher og Mette.

 

Er det noen kjent forbindelse mellom Rogalands-Kuurene eller Arendals-Kuurene til Hans Kuur i Blekinge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lenken viser vel datteren til Matthis Sylow Kuur http://digitalarkive...f01038176001385

 

Wilhelm Dahl, tollkasserer i Flekkefjord født i Nerstrand gift med Juliane Margrethe Dahl fra Øyestad i 1865. Her er Juliane 74 år og passer godt med datteren til Matthis som ble født i 1794. At hun heter Dahl har vel med mannens etternavn å gjøre, men han kan også være i slekt med hennes mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En datter av Sophie Christiansdatter Kuur, Christiane Jensdatter Hertzberg 1760- ble gift med degn på Tromøy, Sivert Brarup Diurhuus 1750-1803. Dette er nok årsaken til at Sophie flytter dit fra Finnås en gang mellom 1775 og 1788. Hennes mann Jens Nielsen Hertzberg dør i 1775 i Finnås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Jarl.

 

Denne boken har jeg ikke sett før og der er det masse annet også av interesse for meg. Kuur-familien og beslektede er omfattende beskrevet og selv om jeg er kjent med de fleste personene fra før er det morsomt å få historiene omkring dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.