Gå til innhold
Arkivverket

Haarby


John Erik
 Del

Recommended Posts

Hei

Min oldermor er født Haarbye og er f. 07.05.1849 i Asak - Olava Bertine Haarbye. Jeg har hennes foreldre og besteforeldre.

Det er interessant å vite hvor dette navnet kan komme fra. Er det noe danske røtter her ?

 

Jeg har vært i kontakt med historielaget uten at de hadde så mye å bidra med.

 

Håper det kan være noen på forumet som kjenner til dette.

 

Mvh

John Erik Martiniussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke til "din" Haarbye. Haarbye er heller ikke min slekt, forsåvidt, men det er i det minste slekten til barna og barnebarna mine... ;)

 

Jeg har funnet følgende på nett (uten at kilder er angitt): Anders Haarbye står beskrevet som Kjøpmann i Aarhus 1758.

 

Andreas Haarbye bor i Halden siste del av 1700-tallet. Han er gift med Kristine Schoug, og barna er Cecilie Cathrine, Ole NN og Hans Schoug.

Jeg vet ikke om dette er samme slekt som du omtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er nevnt her, og jeg tror at det også var her jeg fant opplysningene om Aarhus i sin tid. Halden borgerbok angis som kilde, så det kan kanskje være aktuellt å sjekke der? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne kjent?

 

Conradi hadde også en del tilovers til hjelp for andre. I 1810 låner han mot pantobligasjon kjøpmann Hans Schoug Haarbye 750 rdl. til kjøp av hus Lånet ble tilbakebetalt et par år senere.(Fra NST XVII)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne kjent?

 

Conradi hadde også en del tilovers til hjelp for andre. I 1810 låner han mot pantobligasjon kjøpmann Hans Schoug Haarbye 750 rdl. til kjøp av hus Lånet ble tilbakebetalt et par år senere.(Fra NST XVII)

 

Nei, den kjenner jeg ikke til. Jeg har vel kikket litt overfladisk på denne delen av slekten, men det er mye "interessant". Bl.a. et ekteskap med Mads Bruun Haarbye (sønn til Hans Schoug) og en uekte Rosenvinge. Dessverre mangler det endel kirkebøker i Halden på 1700-tallet - mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og tusen takk for fyllestgjørende opplysninger vedr. Haarby.

Inger Karin har jeg mailet med ved et tidl. høve på Slektsforumet, trur eg. Ifølge mine funn er min oldermor datter av Olavus Harbye f. 1817 og Berthe Marie Gundersdtr. f. 1808.

Olavus er sønn av Hans Schoug Haarbye f. 1767 og Else Marie Bruun f.1764.

 

Det som har skapt forvirring hos meg er at Hans Schougs far heter Andreas Haarbye f.1735. Han kom fra Aarhus ser jeg av deres opplysninger.

Denne Mads Bruun som du nevner Inger Karin, er vel da bror av "min" Olavus ?

 

Tusen takk til alle !

 

John Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Olavus i mine notater, men som sagt er det nok en del som mangler av data hos meg. Har nok vesentligst konsentrert meg om slekten rett oppover fra mine barns far. Mads Bruun Haarbye er født 3. mars 1802 (døpt 14. april) og er sønn av Hans Schou Haarbye og Else Maria Bruun.

 

Else Maria skal være 37 år i 1801, er Olavus født når hun er 54 år? (eller er det jeg som er på "bærtur"...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok heller jeg som har rotet det til, IK. Derfor la jeg inn denne forspørsel. Jeg lar meg forvirre av Andrea/Anders......hvem som er hvem. Nå mener jeg å ha skjønt dett. Olavus som jeg omtaler har jeg undret (det og) meg over. Han er jo ca. 10 år yngre enn Berthe Marie. Det er jo mulig....

Jeg får sjekke dette på nytt i kirkebøkene.

 

Mvh

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste sønn av Hans Schou Haarbye skal være Anders, f. 8. april 1798. Det kan være en sønn av ham (selv om han i så fall var svært tidlig ute...)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her finner jeg navn jeg har vært på tidl. Betyr dette at alle dise Haarbyene er etterkommere av dansken fra Århus ? Det er vel slik å forstå.

Jeg mener at Mads er bror av Anders f. henholdsvis 1802 og 1799.

 

P.s Vi fortsetter i morra IK.

 

Bamseklem fra JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Olaves Haarbye er født 28. nov. 1818 og døpt 17. jan. 1819 i Berg (Østfold).

 

Far er Andreas Haarbye mor er Anne Andersdtr. fra Tistedal.

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Berg, Ministerialbok nr. I 2 (1815-1831), Fødte og døpte 1819, side 39.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-40

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61013020251.jpg

 

Jeg finner dem også i klokkerboken s. 74

 

Så er jo spørsmålet hvilken Andreas som er far. Andreas f. ca. 1770 som skal være sønn av "gamle" Andreas, Andreas/Anders Olsen Haarbye f. ca. 1791 (sønn av Ole Haarbye), eller Andreas Hansen Haarbye f. ca. 1798 (sønn av Hans Schoug Haarbye). Jeg har ikke utelukket noen, men jeg har funnet endel om Andreas/Anders Olsen Haarbye.

 

Ungkarl Anders Olsen Horbye 26 år matros og Anne Andersdatter Tistedalen 20 år. gifter seg 21. nov. 1817. nr. 21.

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Berg, Ministerialbok nr. I 2 (1815-1831), Ekteviede 1817, side 192.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-182

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61013020394.jpg

 

Her passer både mors og fars navn, bosted - og det faktum at de gifter seg i Berg der Andreas Olaves døpes et drøyt år senere.

 

8. jan 1830 gifter enkemann Anders Haarbye seg med Anne Arnesdr. Han er 38 år, det må da være sønn av Ole f. ca. 1791.

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 3 (1815-1834), Ekteviede 1830, side 436-437.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-216

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61011040193.jpg

 

Enkemann Andreas Haarbye gifter seg 1. jan. 1833 med Marie Sørensdatter. Hans far er Ole:

 

Andreas Haarbye, sønn av Ole. Enkemann, gifter seg med Maria Sørensdatter Wiig 1. jan. 1833

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Berg, Ministerialbok nr. I 3 (1832-1842), Ekteviede 1833, side 172.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-168

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61013030018.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette var imponerende jobbing. Her tolker jeg deg dithen at du -og-er uviss på hvem som er min Anders ? Jeg har i mine søk hele tiden sittet med en følelse av en usikker løsning, flere Andersèr med forskjellig opphav.

Kan jeg tolke deg dithen at du tror at denne Anders Olsen Haarby er min mann ? I så fall faller Hans Schoug Haarbye bort som min ane ?

 

Her trenger jeg tid og må få skrevet dette ned, så jeg må foreløpig få deg takke deg for innsatsen.

 

Vi får prekæs, siden vi har flyttet til Teisen/Oslo for 1 år siden.

 

Mvh

John Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hva jeg tror, ja, at Andreas Olaves er barnebarn av Ole. Jeg har bare slått opp i kirkebøker, det er jo opp til deg å vurdere resultatene selv. :)

Ole Haarbye skal være bror av Hans Schoug Haarbye. Et skifte etter Ole (kanskje også etter Andreas Olaves) kan muligens gi sikrere svar.

 

Men hvorfor tror du at Andreas Olaves er sønn av Hans? Snakker vi om samme Olaves? Hvis det er han som er født i Berg 1818, så står jo foreldrene angitt der? Har du annen informasjon om foreldre? Kanskje vi snakker om to forskjellige personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott ! Da er vi ganske så enige.

 

Vi snakker om samme Olavus, men jeg hadde ikke Andreas-navnet på han i tillegg. Antakelig unøyaktighet ?

Hvordan jeg havnet opp med Hans Schoug som tipp...husker jeg ikke nå.

 

Ole er nok min mann.

 

Stundom lurær jæ på om ludo ville passe bedre for meg.

 

Mvh

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.