Gå til innhold
Arkivverket

"Fugel" slekt i Vestfold og Buskerud


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet Jens Johansen Fugel gift i Skoger,Vestfold 25/10-1755 med enken Aase Asbiørnsen.

De har en sønn Jan Jørgen til dåp 25/7-1756 Strømsø/Tangen ,Buskerud.

Foreløpig har jeg ikke funnet fler barn etter de.

 

Disse regner jeg med er etterkommere av Johan Eriksen Fugel på Røros.

 

Så finner jeg i Buskerud 12/8-1797 en Johan Jensen Fugel som har en sønn Johan til dåp.

 

Videre en Lars Winter Fugl gift 24/4-1804 St.Laurenti , Tønsberg,Vestfold, med Bodil Seeberg.

De har ei datter f 1809 i Tønsberg , gift 13/9-1831 med Jørgen Christen Wilsgaard.

 

Spørsmålet er da om noen har funnet forbindelse mellom disse familiene .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkemann Jens Johansen Fugel ble gravlagt på Kongsberg, 95 år og 7 uker gammel, 27. sept. 1800 (her må vi nok regne med at det er godt påslag på alderen)

 

Tar med lenken til vielsen mellom Jens Johansen Fugel og enken Aase Asbiørnsdatter, 25. oktober 1755, begge var fra jernverket.

 

Buskerud fylke, Skoger, Ministerialbok nr. 1 (1746-1814), Ekteviede 1753-1756, side 63.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre en Lars Winter Fugl gift 24/4-1804 St.Laurenti , Tønsberg,Vestfold, med Bodil Seeberg.

De har ei datter f 1809 i Tønsberg , gift 13/9-1831 med Jørgen Christen Wilsgaard.

 

En Lars Johannesen Fugel ble konfirmert på Kongsberg i 1793.

 

 

Tar med en Johann Hendrich Vogel nevnt i et skifte på Kongsberg 1740.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På midten av 1600-tallet het sognepresten i Bjelland prestegjeld i Vest-Agder Tollach Ollufsen Fugl.

Han kom i krangel med kyrkjelyden, og de sendte skriftlig klage med 16 punkter; hard framferd, ulovlig betaling, fyll og spetakkel osv.

Så han ble dømt og avsatt 27. april 1666. Han ble erstattet av Søfren Thornsen Schive, kjent som 'den vise Bjellandspresten'.

 

Står om dette bl.a. bakerst i bygdeboka for Åseral, bind II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene.

Litt rart vi ikke finner flere med navn Fugel/Vogel i dette området. I den tiden pleide folk å ha mange barn.

Litt rart og med to stk Lars Fugel i området . Lars Johansen Fugel som konfirmeres 6/10-1793 må vel da være født ca 1778.

Den andre Lars/Laurits Winter Fugl g 1804 må vel da være født ca 1775 men Winter navnet må vel da komme fra moren ?

 

Skal sjekke skiftet 17/8-1740 etter Johan Andreas Kraus. Kanskje det ligger noen spor der.

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Johansen Fugel som konfirmeres 6/10-1793 må vel da være født ca 1778.

 

Lars ble døpt på Kongsberg 10. jan. 1779. Hans far er Johan Jørgen Jensen Fugel.

Johan Jørgen bør være sønn av Jens Johansen Fugel.

 

Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 5 (1769-1782), Fødte og døpte 1779, side 149.

 

Johan Jørgen ble konfirmert på Kongsberg 18. april 1773, han kalles da Johan Jørgen Jensen Vogel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet Jens Johansen Fugel gift i Skoger,Vestfold 25/10-1755 med enken Aase Asbiørnsen.

De har en sønn Jan Jørgen til dåp 25/7-1756 Strømsø/Tangen ,Buskerud.

 

Sønnen Jan Jørgen er nok den Johan Jørgen Jensen Fugel/Vogel vi senere finner på Kongsberg. At navnene Jan/Johan ble brukt om hverandre er ikke uvanlig.

 

Buskerud fylke, Tangen i Strømsø, Ministerialbok nr. II 2 (1739-1814), Fødte og døpte 1756, side 37.

 

På Kongsberg finner vi også Kari (Karen) og Aase Maria Johansdøtre Vogel, som begge ble konfirmert 30. sept. 1804. Karen har jeg funnet døpt 21. feb. 1789, som Johan Jørgen Jensen Vogels datter

 

Buskerud fylke., Kongsberg, Ministerialbok nr. 6 (1783-1797), Fødte og døpte 1789, side 95.

 

 

Dermed kan det se ut som Johan Jørgen Jensen Fugel/Vogel i alle fall fikk 4 barn:

  • Lars f. 1779
  • Karen f. 1789
  • Aase Maria f. ca 1790
  • Johan f. 1797

Hvem som var disses mor har jeg ikke funnet ut av ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da ser det ut til at den siste ,Lars /Laurentius Winter Fugl ikke hører til de som jeg trur stammer fra Røros.

Siden det er så stort sprang mellom Johan Jørgen Fugels barn regner jeg med at det er to ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være to ekteskap, men 18-20 år mellom yngste- og eldstemann er jo helt greit. Her kan det være flere barn som ikke vokste opp - og derfor dette spranget mellom Lars og Karen. Hvis man vil finne ut av det, må kirkebøkene tråles.

 

Har du funnet noen kilder som støtter at Jens Johansen Fugel var født på Røros?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nei jeg har ikke funnet noe som støtter mine antagelser om at "denne" Jens Johansen Fugel er den som er født på Røros. Men den Jens som er født på Røros er ikke funnet død der. Hans foreldres navn er Johan og Karen som du her finner oppkalt på barnebarn da de selv kun er funnet med ett barn sammen. Jens var ungkarl ved giftermålet med enken Aase fra Lier, så oppgitt leveår ved hans død 95 år 7 uger må være feil.

Jeg prøver å finne Johan Jørgen Fugels død. Har ikke funnet han og barnene i 1801 tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nei jeg har ikke funnet noe som støtter mine antagelser om at "denne" Jens Johansen Fugel er den som er født på Røros. Men den Jens som er født på Røros er ikke funnet død der. Hans foreldres navn er Johan og Karen som du her finner oppkalt på barnebarn da de selv kun er funnet med ett barn sammen. Jens var ungkarl ved giftermålet med enken Aase fra Lier, så oppgitt leveår ved hans død 95 år 7 uger må være feil.

Jeg prøver å finne Johan Jørgen Fugels død. Har ikke funnet han og barnene i 1801 tellingen.

 

Hei Terje. Johan Eriksen Fugels sønn Jens ble døpt 3 Advent 1726, men det vet du sikkert. Jesg satt og vred hodet mitt igår for å finne ut om det finnes noe skifte som plasserer ham på Kongsberg i 1755 eller senere, men noe skifte etter foreldre eller søsken uten livsarvinger har jeg ikke funnet så langt. Som du sier, døde han ikke på Røros. Han er fadder to ganger i 1753, men ikke senere, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid.

Ja jeg ser og at han er fadder på Røros . Det er på to av brødrenes barn.

Men jeg leter nu etter konfirmasjonslistene på Kongsberg. Grete har funnet fram avskriftene, men det må vel da finnes originaler. Ville gjerne se de.

Ser at det er en del folk fra Røros på Kongsberg i denne tiden . Jan Jørgens sønn Lars døpt 10/1-1779 har bl a en Iver Olsen Røraas fom fadder.

Men hvor blir det av folket i 1801 tellingen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nu at dette ikke var så enkelt allikevel.

 

Har nu funnet en Jan(Johan Henrik Vogel g 21/12-1720 på Kongsberg, g m Martha Cath. Crauz.

 

Notert tre barn etter de:

 

27/9-1721 Jørgen Henrich,

6/9-1725 Anne Cathrine,

2/8-1727 Henrica Georgia.

 

Nu "kan" Jens Johansen Fugel som ble gift i Skoger, Vestfold 25/10-1755 med Aase Asbiørnsdatter fra Lier, godt være en sønn av denne Jan (Johan) Henrich Vogel, men da må han isåfall være født i august år 1705 og død 27/9 1800, 95 år 7 uger gml.

 

Håper noen har bygdebøker for området og kan slå opp om det er noe notert der om Fugel/Vogel slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at det ble ett stort sprang mellom de to første barnene her, så jeg fant et barn til : Ole døpt 19/8-1723 .

 

Johan H Vogel har jeg funnet som fadder på Kongsberg 9/3-1725, 4/5-1726 og 16/11-1726, og Martha Cath Crauz som fadder 22/3-1722.

 

Har kommet til 1934 i kirkeboken døpte på Kongsberg, men foreløpig ikke funnet noe om Jens Johansen Fugel .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.