Gå til innhold
Arkivverket

Ragnhild Olsdatter Nordset , Øvre Rendalen . Var hun ei heks og ble hun dømt ?


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Kom over ei nettside med full oversikt over de som ble dømt til " Bål og Ild " oppe i Nord Norge , Troms og Finnmark .

 

De nordnorske hekseprosessene 1593-1695

Listen viser mennesker tiltalt for trolldom i de tre nordnorske fylkene

med angivelse av navn, hjemsted, type straff og år for endelig dom.

Listen skal betraktes som fullstendig, men kan bli revidert –

dette gjelder særlig sakene fra Nordland der kildegrunnlaget for enkelte av

sakene, er svært usikkert.

 

http://ansatte.uit.no/rune.hagen/nnhekser.htm

 

Kanskje noen som kan finne noe slektskap blant disse dømte trollfolkene og .......................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg nok en gang få si tusen takk til : Grete Singstad , H Nilsen og Lars Løberg for hjelp , svar og innspill .

 

Jacob Breda Bull sine skildringer fra Rendalen er definitivt verdt å lese , de er insikstfulle og skrevet på godt gammaldags " Rendalsmål " nesten så man fornemmer at man er tilstede i historien .

 

Du såg kanskje på programmet "Klaus på kanten" på TV 2 fra Rendalen i går kveld Bjørn?

 

Der fikk du innblikk i Rendalsmålet, og det var nyanseforskjeller i dialekta fra Ytre til Øvre, og det kunne også være forskjeller mellom øst-og vestsida av Rena-elva, morsomt program :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du gjorde oppmerksom på det, Reidar. Det sendes i reprise i kveld kl. 23.30 for oss som gikk glipp av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære forum .

 

 

Var du på Norge - Tsjekkia kampen? Er skråsikker på at jeg så deg på TV.

 

 

 

 

 

Ragnhild Olsdatter Nordset var født ca. 1595 på garden Nordset i Rendalen , og ble gift med Berger Bergerssønn Nordset Øvre Rendalen .

 

Om Ragnhild sies det at hun ble dømt som heks i Hekseprosessen 1670-71. Hun var da en gammel dame på ca.80 år. .

 

Da nå dette er ei av mine stammødre som tydeligvis kan bidra til å krydre slektshistorien enda noen hakk så lurer jeg fælt på om noen har noen fakta eller historier rundt Ragnhild Olsdatter , eller henvisninger til litteratur som kanskje beskriver nettopp denne saken .

 

For noen år tilbake fant jeg på nettet en hel masse rettsreferater fra diverse hekseprosesser fra hele Norge , disse var digitalisert og inndelt etter fylker hvis jeg ikke husker feil . Den store tabben jeg da gjorde var at jeg ikke bokmerket denne siden , og nå har jeg enda ikke klart å finne igjen dette på nettet .

 

Er det noen som kan hjelpe med å finne tilbake dette ?

 

For finnes det et rettsreferat fra den eventuelle saken mot Ragnhild Olsdatter , så skulle jeg veldig gjerne fått tak på dette

 

Lars Ove , da jeg vet du våker over oss og følger med , tror du at det kan ligge på SAH ?

 

Ellers som nevnt ovenfor er jeg takknemlig for all informasjon rundt Ragnhild Olsdatter's angivelige syssel som heks i Øvre Rendalen .

 

Etter det jeg har forstått så skal det ha vært flere i denne slekta som hadde denne geskjeften , men disse er foreløpig ukjente for meg .

 

Dette er for meg et interesant kapittel i gammelt Norsk " kulturliv " så her er det bare å komme med innspill og mere til .

 

Kanskje noen som vet om noen gode gamle " svarte bøker " fra Øvre Rendalen også .

 

På forhånd takk for god hjelp nok en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok dobbeltgjengeren igjen ....

 

Ser lite av VM , prioriterer skriving av slektshistorien ......... går deretter og legger meg , og begynner å teller stamforeldre i stedet for sauer , og er jeg heldig så sovner jeg utpå natta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn. Ja da har jeg både vært i Rendalen siden sist og forhørt meg litt om det er et reelt sted, Blåfjell, eller ei. De jeg har snakket med vet ikke om noe slikt navn noe sted der, og det er folk med laaang tilknytting til dalen, men jeg skal fortsatt huske på det, med andre jeg treffer derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,er ny bruker,og er inne for første gang,mye spennende.

Ragnild Nordseth: Ble frikjent,dokumentene på dette finner dere på min hjemmeside,scannet fra org dok.

Bor selv i Rendalen,men Blåfjell er jeg usikker på,men vi har Blårandsfjellene(rendalen vestfjell).

Har i over 6 år jobbet med og sette sammen Rendalens Historie, i de tinglyste papirer.

 

Rendalen historie er et privatdrevet dokumentarkiv,her finner man stort sett alt av kongeskjøter-skjøter-jordebøker-matrikler-fiskerier-fogdemantall-prestemanntall-fredriks gave-utskiftinger-dommer-mm,gjennom århundrene,ferdig oversatt(fra stats,og riksarkiv).(1000 vis av sider).

Alt er tilgjengelig for alle.

www.rendalen-historie.com

 

Ha en fin dag.

 

Svein Arne Høye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I am extremely interested in this topic. Ragnhild was an ancestor of mine.

 

I apologize in advance for writing in English, as my Norwegian language ability has deteriorated quite a lot over the years.

 

I look forward to learning from you all - I am just beginning my readings, so have no particular comments as yet.

 

Any advice and/or information is very appreciated!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Svein Arne : Hei og så fint du og fant frem her inne, og flott du opplyser om din nettside der du har veldig mye flott og godt matriale, jeg vet dette leses og settes pris på, meg selv inkludert, (jeg har tidligere i sommer lagt igjen et par kommentarer på gjesteboka di på nettsiden din ).

 

And Jan; keep up you interest, a friend of mine in Minneapolis/USA has a english written version of the "Hekseprosess" et skuespill/play , if you are interested i can post it here after i have asked him.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Morten! Jeg ville sette mye pris på å kunne lese skuespillet! (Saerlig på engelsk...dessverre har jeg en veldig vanskelig tid med å lese noe mer komplisert enn det som sees her.)

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.