Gå til innhold
Arkivverket

Forskudd på arv?


Elise Nylend
 Del

Recommended Posts

Min oldemor var uekte, altså født utenfor ekteskap. Hennes far forlot henne tidlig, da han ikke ville vite av henne. Mange år senere skal det ha blitt utbetalt en sum til henne, (fortalt av hennes sønn, min bestefar), men det jeg da lurer på, er om det er blitt dokumentert noe sted? Og er det en slags form for forskudd på arv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattefogden er den etaten som forvalter arveforskudd. Det spørs imidlertid om den hendelsen du omtaler var en helt privat gave fra far til datter, en form for barnebidrag eller om dette ble gjort som en formell del av et kommende arveskifte. Det opplyses heller ikke noe om tidspunkt for når dette kan ha skjedd. Fram til ca. 1910 i Hedmark forvaltet fogden arveavgiften, men det er varierende hva som er bevart av dokumentasjon. Etter 1910 forvaltes arveavgiften, som sagt, av skattefogden.

Det er imidlertid lite trolig at dette har vært en offentlig sak som kan dokumenteres i våre arkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattefogden er den etaten som forvalter arveforskudd. Det spørs imidlertid om den hendelsen du omtaler var en helt privat gave fra far til datter, en form for barnebidrag eller om dette ble gjort som en formell del av et kommende arveskifte. Det opplyses heller ikke noe om tidspunkt for når dette kan ha skjedd. Fram til ca. 1910 i Hedmark forvaltet fogden arveavgiften, men det er varierende hva som er bevart av dokumentasjon. Etter 1910 forvaltes arveavgiften, som sagt, av skattefogden.

Det er imidlertid lite trolig at dette har vært en offentlig sak som kan dokumenteres i våre arkiver.

 

Det er vel heller uvisst, beklagelig nok. Min bestefar var heller ikke vitende om tidspunkt, men er ganske sikker på at det er etter 1910. Det blir heller vanskelig da vi er usikre på om det var gave, bidrag eller arveskifte, såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.