Gå til innhold
Arkivverket

Nettleseren IE er ikke "venn" med søkefunksjonene i nye DA


Else B. Rustad
 Del

Recommended Posts

Nærmest bare et hjertesukk, siden jeg forlengst har måttet slutte å søke i basene på nye DA.

Ved ethvert forsøk på søk (enten det gjelder utlagte baser eller folketellinger) slutter IE å virke. Søkene må gjentas om og om igjen, og IE må gjenopprettes like ofte.

På den måten blir søk så komplisert og tidkrevende at jeg har sluttet å bruke disse funksjonene. Får nok skaffe meg en ny hobby, tror jeg...

Må jo si at kirkebøker, og alt annet scannet materiale går helt utmerket, dessuten har jeg absolutt ingen problemer med IE når det gjelder andre sider på nettet. Det er bare søkefunksjonen her på DA som kræsjer.

Jeg har derfor ikke vurdert å skifte nettleser.

Hva kan årsaken være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å tøme all "cache", d.v.s. Tools-Internet option-Delete? Her kan du velje kva du vil slette. Hos meg er søket ubrukeleg med det krasjar ikkje lesaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Erling! Jeg skal forsøke det du nevner.

Beklager sent svar, men jeg har bestemt meg for å droppe videre deltakelse i foraene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg hadde same problemet då eg brukte IE8, og har i tillegg hatt store problem med m.a. Nasjonalbiblioteket sine heimesider. Dessutan stod nettlesaren og hang i lange tider i tide og utide, og eg byrja å lure på om eg måtte kjøpe ny PC.

 

Løysinga vart å installere ny nettlesar (Opera). Etter det har eg ikkje merka problem med Digitalarkivet, nb.no fungerer noko betre og internett er blitt svært mykje raskare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar Firefox - var innbitt IE-tilhengjar i mange år og meinte at alt burde gå bra der, men etter eit par veker med Firefox har eg aldri vurdert å skifte tilbake; har nesten aldri problem med noka nettside lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Eg brukar Firefox - var innbitt IE-tilhengjar i mange år og meinte at alt burde gå bra der, men etter eit par veker med Firefox har eg aldri vurdert å skifte tilbake; har nesten aldri problem med noka nettside lenger.

 

Jeg liker også Firefox. Med nettleseren skal en også kunne legge inn gyldige lenker - og de skal virke etter at en har mellomlagret dem på et WordPad-dokument. Det får jeg til med Firefox og Opera. Nå prøver jeg en lenke via Google, som er kopiert fra WordPad:

 

Oslo fylke, Vestre Aker, Ministerialbok nr. 5 (1859-1877), Inn- og utflyttede 1877, side 375.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-383

(nr 49, 50, 51)

 

EDIT: Det gikk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.