Gå til innhold
Arkivverket

Krigsbrev fra Skien


Stian Høiset
 Del

Recommended Posts

Dette blir et litt annerledes innlegg.

 

Farfaren min var en systematiker av rang og tok blåkopi av alle brev han skreiv. Han hadde to kusiner i Danmark. Under krigen var brevskriving den eneste kommunikasjonsformen de hadde seg imellom. Brevene til kusinene hans i Danmark tok "temperaturen" på forholdene i Norge (spesielt Skien) under 2. verdenskrig. Selvfølgelig er de i innhold sterkt hemmet av at brevene kunne bli sensurert.

 

Jeg har transkribert utvalgte brev han skreiv til Danmark under 2. verdenskrig fra blåkopiene. De var om familieforhold, helse, vær, krigshandlinger og levekår om hverandre.

 

Det er mulig dette bare har interesse for meg og min familie, men jeg syntes det muligens kunne være en god samtidskilde for krigsopplevelsen å dele med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Stian - dette var virkelig interessant. Flott at brevene er tatt vare på. Her får vi et godt innblikk i hvordan det var under krigsårene, om ulike hendelser, utfordringer og gleder. Disse brevene må jeg dele med svigerfar, han er fra Skien (f.1933), og vil nok lese dette med interesse, siden brevene inneholder mye historikk fra Grenlandsområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at brevene er tatt vare på.

 

Ja, det er veldig artig, for meg, også, selvfølgelig. Men transkripsjonene er vel anslagsvis 10-15% av brevene jeg har kopi av. Mange av de andre familiebrevene er veldig trivielle, da. Det er mulig de kan inneholde interessante elementer, men blåkopier kan være vanskelige og tungvinte å lese, så jeg konsentrerte meg om Danmarksbrevene.

 

Det hadde jo vært fint om en akademisk institusjon kunne bry seg om resten, de jeg ikke har hatt kapasitet til å transkribere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro slike brev ville være interessante for krigshistoriske museer eller arkiver, eller kanskje mest for de lokale museene?

Selv sitter jeg med korrespondanse mellom min mormor og morfar, og andre familiemedlemmer. Det er over 100 brev skrevet under den finske vinterkrigen. For meg er disse brevene verdifulle og svært rørende å lese, siden morfar falt i 1940 da min mor var 1 uke gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annerledes innlegg? Javel, men svært interessant! Hyggelig/vemodig å lese disse skriveriene fra krigens dager. Og forbilledlig at du tar så godt vare på dem! Jeg vil tro at vi som slektsgranskere vil savne disse kildene - når de er borte. Jeg hører også til dem som ikke klarer å se på at slekt og bekjente kaster brev og liknende persondokumenter, og så blir jeg selv sittende med det. Håper jeg får gjort som deg en gang, satt det i system og brukt det i familiehistorien. Det er opplagt at et barne- eller oldebarn som har lest sin oldefars gamle tanker og brev vil få et mye nærmere forhold til ham enn om jeg kan produsere aldri så mange lister med aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro slike brev ville være interessante for krigshistoriske museer eller arkiver, eller kanskje mest for de lokale museene?

Selv sitter jeg med korrespondanse mellom min mormor og morfar, og andre familiemedlemmer. Det er over 100 brev skrevet under den finske vinterkrigen. For meg er disse brevene verdifulle og svært rørende å lese, siden morfar falt i 1940 da min mor var 1 uke gammel.

 

Ja, kanskje de ville vært av interesse? Min erfaring er at lokalmuseer ikke har kapasitet ut over uten å ta imot. Publisering er en helt annen greie.

 

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.