Gå til innhold
Arkivverket

Sogneprest til Gjerdrum/Akershus Jørgen Hansen (f.1810) hadde pleiedatteren Wilhelmine Antoinette Frederikke Hansen, f. Oslo 1852. Var de beslektet?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Det enkleste hadde jo vært om det et eller annet sted finnes nedtegnet årsakssammenhengen til hvorfor denne piken ble opptatt i hjemmet hos sognepresten, men jeg tviler. Jeg vet imidlertid litt. Ved folketellingen i Gjerdrum i 1865 finnes Wilhelmine Antoinette Frederike (heretter kalt WAF) med følgende opplysninger på prestegården: Vilhelmine Hans, pleiedatter, født Christiania, 14 år.

 

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f60234&gardpostnr=15&personpostnr=69&merk=69#ovre

 

I slektsboken om Kolderup familien (WAF ble gift 20 april 1879 med Ole Kaasbøll Kolderup) står det at WAF var født i Christiania 10 august 1852 og død sst. 19 desember 1912 og var datter av snekker Christian Fredrik Hansen og hustru Anne Margrethe Christine, født Olsen.

 

Så er det at jeg også har lykkes i å ha funnet dåpen til WAF. Den fant sted i Oslo Domkirke, der står det at hun var døpt 17 oktober 1852 og født 10 august. Og foreldrene var: Fredrik Hansen, snekkersvend og hustru Anne Margrethe Christine i Kirkegaden.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=big&info=ingen&hode=nei&show=155&uid=115400&js=j

 

Jeg undres på om det lar seg gjøre å finne ut litt mer om hvem hennes foreldre var - om de døde tidlig eller om det var andre grunner for at WAF ble satt bort som pleiedatter. Jeg kan ikke finne foreldrene ved senere folketellinger i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Gjerdrum Historielag:

 

"Hansen, Jørgen

1810-93. f. i Kristiania, sogneprest i Gjerdrum. etter Ingier 1863-77. 1844-47 res.kap. i Rollag, 1847-63 i Gran på Hadeland, før han 53 år gl kom til Gjerdrum. Han var gift med en gårdbrukerdatter, særtilfelle blant embeds­menn på 1800-tallet. Den siste som drev prestegården for egen regning. Ingen kommunale verv utenom det faste for stillingen."

 

 

Her er konfirmasjonen til Wilhelmine Antoinette Frederikke Hansen i 1868:

Akershus fylke, Gjerdrum, Ministerialbok nr. 8 (1867-1880), Konfirmerte 1868, side 213-214.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Residerende kapellan til Gran, Jørgen Hansen ble gift med Gønner Hansen 25. okt. 1855, etter kongelig bevilling. Jørgens far var høker Hans Pedersen. Gønner, 42 år, ble født i prestegården på Nes, Hedmark. Hennes far var gårdbruker Hans Hansen.

 

Gønner Hansdatter Hansens alder tyder på at det ikke ble barn i dette ekteskapet, jeg har heller ikke funnet noen døpt i Gran.

Kanskje hun er bindeleddet til Wilhelmine Antoinette Frederikke Hansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk til deg Grete for at du involverer deg i denne problematikken.

Her var mange Hansen'er! Jeg fant presten født i Christiania 10 sept. 1810 (døpt i Domkirken - barn nr. 28). Jørgen Hansen står da med foreldre: Høker Hans Pedersen og hustru Helvig Maria Bark. Ekteskapet med Gønner kan ikke ha vart så lenge siden han var enkemann alt i 1865. Forøvrig er det slett ikke umulig at denne Gønner var en søster av faren til Wilhelmine? Men presten kan jo også ha vært en bror av faren? Jeg skal undersøke om Wilhelmine hadde søsken registrert som døpte i Domkirken og der se om det finnes noen interessante faddere som kan gi noen flere ledetråder. Jeg må se om ekteskapet til foreldrene lar seg finne i kirkebøkene. Men jeg får dessverre ikke tid nå i weekenden. Forøvrig - det er bare Kolderup slektsboken som kaller faren Christian Fredrik. De to andre kildene (Wilhelmines dåp og konfirmasjon) omtaler faren bare som Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett etter Gønner Hansdatter Hansen døpt ca 1813 på Nes, Hedmark, men finner ingen som passer.

 

- Nå tar jeg påskeferie :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.