Gå til innhold
Arkivverket

Kristina Svanstrøm f. Nedre Ullerud i Värmland 6-10-1849 - senere til Tistedalen ved Halden


Ole Henrik Ystehede
 Del

Recommended Posts

Min tippoldemor, Kristina Svanstrøm, gift med smeltesmed Johan Petter Hammerstrøm og fra 1880-årene bosatt i Tistedalen, har lenge vært en gåte hva angår opphav. Ikke bare flyttet ekteparet Hammerstrøm og Svanstrøm mye på seg, det gjorde også Kristina som yngre. Etter mye leting i svenske kirkebøker og husforhør fant jeg henne til sist sammen med moren og to søsken, alle tre med forskjellig far.

 

Moren het Elvira Kristina Broms (f. 1826), av gammel svensk smedslekt jeg har fulgt langt bakover (Köhler, Broms m.fl.). Men jeg klarte aldri å finne Kristina født, ikke minst fordi oppgitt fødselsdato og alder varierte og aldri stemte. Derfor har jeg heller ikke funnet hennes far, som nok het Svanström - Elviras to øvrige barn har fått fedrenes slektsnavn.

 

I dag fant jeg et gammelt slektsnotat som oppga Kristinas fødselsdato til 06.10.1849. Etter mange søk med forskjellige variabler på familysearch, kom jeg over en kandidat som må være henne:

 

https://familysearch.org/search/record/results#count=20&query=%2Bgivenname%3AStina~%20%2Brecord_country%3ASweden%20%2Bbirth_year%3A1849-1849~%20%2Bmother_surname%3ABrom~

 

Her står hun som Stina Maja, moren som Wira Brom, en grov forenkling av morens navn. Sted Nedre Ullerud.

 

Noen far står ikke oppgitt, det gjør det vel sjelden i familysearch, ei heller faddere.

 

Før jeg abonnerer på de svenske kirkebøkene nok en gang (har ellers gjort unna det meste annet av forskning på denne siden av grensen . i hvert fall i denne omgang) - kunne noen som har tilgang, sett om Kristinas far står oppgitt, og om det er faddere? Med andre ord om det er noe å gå videre på.

 

På forhånd tusen takk. Kristina og Johan Petter har stor etterslekt både i Norge og Sverige - i Norge særlig i Halden og på Rjukan.

 

vh

 

Ole Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger lenke til telling 1910.

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Halden
  • Kommunenummer: 0101
  • Gatenavn: Nordre Tistedalen
  • Gatenr: 880 761a,b
  • Bydel: Fredrikshald
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 10

Johan Petter Hammerstrøm hf g Dagarbeider Nattvagt Jernværk 03.12.1847 Wermland Sverige

 

Kristine Svanstrøm hm g Hustru 06.10.1849 Wermland Sverige

 

Otto Emanuel Hammerstrøm s ug Emaljearbeider 13.06.1893 t

http://www.rhd.uit.n...bnr=0059&lnr=07

 

Name: Ohla Emanuel Hammerstrom Gender: Male Event Date: Event Place: Halden, Østfold, Norway Birth Date: 13 Aug 1893 Birthplace: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: Jan Peter Hammerstrom

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWJD-82J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen far oppgitt, dessverre, bare mor og to faddere.

 

Tusen takk for hjelpen - slik er det noen ganger!

 

Da dropper jeg de svenske bøkene denne gangen.

 

Husker fra husforhørene at det var flere ved etternavn Svanström der Elvira bodde sammen med foreldrene, men da blir det bare spekulasjoner, og både det og ønsketenking har jeg gitt meg med:-)

 

vh

 

Ole Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.