Gå til innhold
Arkivverket

Nærøiske kompani rundt 1830?


Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Hei,

jeg har lest om min forfar i hovedlegdsruller for Ovehaldske kompani 1795-1841, som Erlen Mæhlum har avfotografert og lagt ut her: https://picasaweb.google.com/erlendem/OverhallaHovedlegdsrulle17951841?feat=directlink#5360476817796539570

 

"Mathias Pettersen, uægte barn , f. 1814, skal være flyttet til (----) Lund i Folden; Er i Nærøens district 10de lægd / Leer"

 

Jeg vet ikke om Rikarkivet eller Statsarkivet i Trondheim er rette instans for å slå opp i tilsvarende rulle for Nærøiske kompani og se om det finnes noe om Mathias Pettersen, f. 1814, der?

 

mvh

Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Kunne jeg i hvert fall få avklart om Statsarkivet i Trondheim eller Riksarkivet er riktig mottaker av denne henvendelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er statsarkivet i Trondheim som er riktig adressat i dette tilfellet.

 

Lægdsrulle for Nærøy 1796-1844 s.146 viser at Mathias Pettersen Leer (født 20/9 1814) var innflyttet fra Overhalla kompanis 16.lægd. Om ham er det bare tilføyet at han ble utslettet av rullen ved sesjonen i 1844.

 

M v h

Kåre Hasselberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sent, men godt svar. Da har jeg plutselig fødselsdatoen i tillegg til dåpsdatoen :-)

Står det noe om hvilken går han holdt til på i Nærøy? Leer (Leir) er jo i Grong i Overhalla.

 

Også takk til Anne, jeg har oversikt over både dåp, konfirmasjon og hans giftermål i Gildeskål i Nordland, det var bare detaljer fra legdsrullen jeg var på jakt etter.

 

Se http://forum.arkivverket.no/topic/641-mathias-pedersen-f-1814/page__hl__%20mathias%20%20russland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oppgis ikke i rullen hvilken gård Matthias oppholdt seg på. Men lægd 10 omfattet gårdene Lervik, Skaftnesmo, Berg og Årfor. Dette er gnr.4, 5, 6 og 23 i Foldereid sogn. Det er mulig Nærøy bygdebok bd.I kan gi flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han står ikke nevnt som bruker i BI av Nærøy bygdebøker. Han kan ha arbeidet på en av gårdene, men da står de sjelden nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.