Gå til innhold
Arkivverket

Fogd NN Meinich på Hadeland og Valdres


JanMKeus
 Del

Recommended Posts

I 1824 ble fogd på Hadeland og Valdres NN Meinich far til en datter (Elisabeth Cathrine), mens moren døde som følge av fødselen.

Det var ikke mulig å tyde fornavnet hans i kirkebøkene. Jeg tror klokkeren ikke skrev fornavnet hans i det hele tatt, kun tittel.

Hvor kan jeg finne opplysninger om ham?

 

Vennlig hilsen

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1824 ble fogd på Hadeland og Valdres NN Meinich far til en datter (Elisabeth Cathrine), mens moren døde som følge av fødselen.

Det var ikke mulig å tyde fornavnet hans i kirkebøkene. Jeg tror klokkeren ikke skrev fornavnet hans i det hele tatt, kun tittel.

Hvor kan jeg finne opplysninger om ham?

 

Vennlig hilsen

JanM

 

Jens Christian Meinich

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det som står om ham i Hadeland bygdebok, bind 1, side 369-370 (utgitt 1932):

 

Jens Christian Meinich,foged 1825-1855, var født på Bragernes 8. september 1787 og døde på Kronborg i Fluberg 12. januar 1855. Han tok dansk juridisk embedseksamen i 1813, blev konstiutert sorenskriver 1815, konstituert foged i Hadeland, Land og Valdres 1818, adjungert foged samme steds i 1819 og utnevt 1825. Foged Meinich var 1ste gang gift med Elisabeth Cathrine Berg, 2nen gang med Wilhelmime Marie Magelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detaljerte opplysningar frå Holst, R. Sommerfelt (1931): Slekten Krohn fra Kronborg og Ringerike. Oslo: Morten Johansens Boktrykkeri.

 

Mora Bodil (Boel) Marie Magelssen gift 1. gong på Bragernes 21. jan 1785 med Jørgen Christian Meinich, f.1746 i Føllerup (Danmark), død 1788. Dei fekk sonane Hans Thomas og Jens Christian. Bodil Magelssen var dotter av "tinnstøper" Hans Günther Magelssen (truleg innvandra frå Tyskland). Ho og sonen Jens Christian budde kring 1810 i Christiania (Kongens gt 2). Bodil er gravlagt ved Fluberg kirke, grava er ikkje sletta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.