Gå til innhold
Arkivverket

Ulrica Maria Truelsdatter i Fredrikshald 1801- hvem var hun gift med?


Jan Sortland
 Del

Recommended Posts

I Folketellingen 1801 for Fredrikshald finner jeg flg. personer:

 

- Ulrica Maria Truelsdatter, 53 år, tienestefolk, enke 1ste gang

- Marthe Florine Haagensdatter, 29 år, tienestefolk, Ugfit

 

Dessverre er det ingen Kirkebok for Halden som viser døde før 1815.

 

Er det noen som kjenner til denne Ulrica Maria? Hvem var hun gift med?

 

Jeg har en teori om hun er identisk med den Ulrica Maria Foss som giftet seg med Haagen Abrahamsen Temm i Akershus slottsmenighet den 4 mai 1770. De hadde den 3/10 1770 en datter Anne Maria Haagensdatter til dåpen, men hun døde allerede samme år bare 9 dager gammel.

 

Dersom denne teorien er korrekt, så er kanskje Marthe Florine Haagensdatter datteren til Ulrica Maria Truelsdatter selv om det ikke står i FT 1801 at de var beslektet??

 

Er det noen som har noen tanker om dette eller har annen informasjon som kan kaste lys over saken?

 

På forhånd mange takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan - Hvor fant du vielsen til Haagen Temm/Term og Ulrica Maria Foss? På "Family search" Finner

jeg at de ble viet 7 sept 1770 i Vestre Aker.Finner ikke vielsen 4 mai 1770,eller 7 sept 1770 i kirkebøkene.

Akershus slottsmenighet er heller ikke søkbar i dette tidsrommet ! Fant Anne Marie Haagensdatter født

3 okt ,død 8 okt 1770,også dette på "Family search" Om Ulrica Maria du nevner i 1801 i Halden 53 år gammel

er hun som gifter gifter seg med Haagen Abrahamsen i 1770,så må hun eventuelt vært døpt Trulsdatter Holm.

Tror muligens Haagen Abrahamsen er født i Vestre Aker 11 sept 1744,av foreldre :Abraham Haagensen og

Anne Simensdatter.

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er vielsen i Akershus slottsmenighet - se høyre side:

 

Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 2 (1757-1776), Ekteviede 1770-1772, Trolovede 1770, side 124.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7685&idx_id=7685&uid=ny&idx_side=-119

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061107020120.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan - Hvor fant du vielsen til Haagen Temm/Term og Ulrica Maria Foss? På "Family search" Finner

jeg at de ble viet 7 sept 1770 i Vestre Aker.Finner ikke vielsen 4 mai 1770,eller 7 sept 1770 i kirkebøkene.

Akershus slottsmenighet er heller ikke søkbar i dette tidsrommet ! Fant Anne Marie Haagensdatter født

3 okt ,død 8 okt 1770,også dette på "Family search" Om Ulrica Maria du nevner i 1801 i Halden 53 år gammel

er hun som gifter gifter seg med Haagen Abrahamsen i 1770,så må hun eventuelt vært døpt Trulsdatter Holm.

Tror muligens Haagen Abrahamsen er født i Vestre Aker 11 sept 1744,av foreldre :Abraham Haagensen og

Anne Simensdatter.

Mvh Karl Johnny Sommer

 

Tusen takk for responsen Karl Johnny!

Du har helt sikkert sett svaret fra Grethe Flood ang. kildene for vigselen - det er altså i KB for Garnisonsmenigheten i Oslo.

Du har også helt rett i at jeg må finne evt. dåp for en Ulrica Maria Truelsdatter. Jeg har lett i KB for Garnisonsmenigheten, men ennå ikke funnet dette dessverre.

Mvh

Jan

 

her er vielsen i Akershus slottsmenighet - se høyre side:

 

Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 2 (1757-1776), Ekteviede 1770-1772, Trolovede 1770, side 124.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-119

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61107020120.jpg

 

Tusen takk Grethe!

Mvh

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.