Gå til innhold
Arkivverket

Tyding skifte etter Even Rasmusen fra Hobøl 1784


Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Østfold fylke, Moss sorenskriveri, Skifteprotokoll 2 , 1781-1787, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Merknader: Gammelt register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/25487/201/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...90120360203.jpg

 

Jeg strever med dette skiftet, spesielt lurer jeg på hva som egentlig står her øverste del på side 199b

 

14 jan 1784 til 29 mars 1785 Even Rasmussen Schretta under Miærum i Hobbel, død 28 nov 1783

I første del tyder jeg Enken Anne Jerksdtr

Barna A Johannes 14 år , Andreas 11 år

B Even 1/2 år , Maren 6år, Gunild 4 1/2 år , Anne 3 år

De to eldste tar arv etter sin avdøde mor Maren Andersdtr død 17 juni 1776 med 14 daler 3-8 hver

Jeg tror det står formynder for enken og søn Johannes Evensen er Hans Andersen, for de øvrige børn Hans Olsen Røed

 

På side 199 står det noe om Arne Haagensen Tisbiørnsrud ( er også i Hobøl sogn etter folketelling 1801) og Thyrholm i Sonn eller Sogn. Tror det står noe om at han vil ha dem ut av gården .

Det står også noe om avdøde Anders Rasmus Hansen Miærum og senere Rasmus Meren ......og min søn Even Rasmusen. Meren den 13 april 1784 Rasmus Hansen

 

På neste siden står det noe om 17 juni 1776 og Berte Aschildsdtr, ser ut som det kan ha noe med skiftet etter første kone Maren Andersdtr

 

Jeg prøver å finne ut av hvem Even var ( funnet hans konfirmasjon og ekteskap i Hobøl, men ikke fødsel)

Er det noen som kan hjelpe meg å tyde resten av det som står øverst på side 199 b og øverst på side 200?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg skiftet etter RasmusHansen som døde 9 februar 1792. Det bekrefter at han var far til Even Rasmussen. Barnebarna Anders, Even og Maria Sofie er arvinger.

Østfold fylke, Moss sorenskriveri, Skifteprotokoll 4 , 1790-1795, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25489/187/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090120370187.jpg

 

Står ikke noen om Arne Haagensen Tisbiørnsrud og Thyrholm i Sonn eller Sogn. eller Berte Aschildsdtr i dette skifte så det har jeg ikke funnet ut noe om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... spesielt lurer jeg på hva som egentlig står her øverste del på side 199b ...

 

Til Formynderen saavel saavel for disse og sidstbemeltes blev angaa-

ende, som for herved de nu maatte Arve efter Faderen med de øvrige Børn indsettes Hans Olsen

Røed til Formynder.- Enken som sad med saamange umyndige Børn at opdrage, og da en slags

Accordt foriveien skal være foregaaet imellem den afdødes Fader bekræffende Nordre halve Mie-

rum, ligesom og dennes afdøde Mand har svaret Skatter og afgifter i 2de Aar, syntes billig at hun

i det mindste dog maatte beholde saa meget af Gaarden til brug, som hendes Stædbarn derudi er ud-

lagt, og indtil de naar deres Alder til selv at modtage. Arne Tisbiørnrud fremlagde et Beviis

af den afdødes Fader Rasmus Hansen Mierum af dags Dato hvorved han tilstaar at betale den

som Stervboet er skyldig til bemelte Arne Tisbiørnrud og Hrr Thyrholm i Sogn Skifte Retten

ville indhænte nærmere efterretning; Imidlertid Lyder Beviset saaledes Jeg underskrevene

Rasmus Meren Nordre, tilstaaer herved, at have paataget mig den Gield som min Søn Even Ras-

musen er skyldig til Efterretning. Meren den 13de April 1784. Rasmus Hansen.

 

Har ikke hatt tid til å se så mye på dette, men på f. 200 blir det opplyst at Berthe Aschildsdatter var Even Rasmussens mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.