Gå til innhold
Arkivverket

Gunnil Torsdatter f. 175? Kom hun fra Bø i Telemark ? Eller ?


Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

i siste nr av Genealogen (2 - 2013) følges denne tråden opp med en egen artikkel.

http://www.genealogi.no/

Her sannsynliggjøres Gunnil Torsdatters foreldre og besteforeldre basert på avskrift av kirkebok i Bø/Lunde og Sauherad.

Det burde være mulig å komme enda lenger bakover her ved bruk av primærkilder.

 

Mvh

Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole B.

Lenken fungerer, dog ikke Genealogen (2-2013).

Vedrorende farmor og farfar til Gunnil Torsdatter, funderer jeg paa om dette kan ha vaert Johannes Pedersen Lofthus og Gunnil Torsdatter? I saa tilfelle har jeg noen skifter, som kan vaere av interesse.

Jeg har en del slekt fra de delene av Telemark, som jeg naa gjennomgaar (men onsker ikke aa villede jfr. hovedtraaden).

 

Mvh

 

Ole Petter Eriksen

 

Hei Ole B.

Lenken fungerer, dog ikke Genealogen (2-2013).

Vedrorende farmor og farfar til Gunnil Torsdatter, funderer jeg paa om dette kan ha vaert Johannes Pedersen Lofthus og Gunnil Torsdatter? I saa tilfelle har jeg noen skifter, som kan vaere av interesse.

Jeg har en del slekt fra de delene av Telemark, som jeg naa gjennomgaar (men onsker ikke aa villede jfr. hovedtraaden).

En liten saksopplysning til slutt. Johannes Pedersen Lofthus blir gift som enkemann 16/11-1739 med Bergith Hendrichsdatter Evje/Nordbo.

Mvh

 

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

artikkelen er nok ikke tilgjengelig på web, men er sendt til en PC nær deg.

;-)

 

Og du er på sporet når du nevner forbindelsen til Lofthus.

Kanskje kan denne slekten utvikles enda mer med analyse av skifter?

 

Mvh

Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

artikkelen er nok ikke tilgjengelig på web, men er sendt til en PC nær deg.

;-)

 

Og du er på sporet når du nevner forbindelsen til Lofthus.

Kanskje kan denne slekten utvikles enda mer med analyse av skifter?

 

Mvh

Ole Bjørn

 

Hei igjen

 

Mange takk for din personlige melding, med den refererte artikkelen.

Jeg har I dag oversendt flere nyttige skifter (Gunild Torsdatter foretatt paa Torstveit 1739, skifter paa Solverud I Sauherad osv....), samt skifte etter Johannes Pedersen sin hustru nr 2 Bergith Hendrichsdatter sine foreldre, foretatt paa Nordbo I Bo 1739 og 1740. Supplert med ekstraskatten anno 1762 (Grivi, Torstveit og Nordbo).

Avslutningsvis Sauherad bygdebok er noe mangelfull og med feil, jfr. skiftene paa Solverud 27/11-1706 side 194a og 4/10-1713 side 241b. Nedre Telemark sorenskriveri.

Analysen av de nevnte skifter, er grunnlaget for feil/mangler I Sauherad-bygdebok, samt matr. anno 1723.

Denne slekten kan mao videreutvikles, med primaerkilder som grunnlag.

 

Mvh

 

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Hei

Jeg ønsker å vekke til live denne tråden fra 2013 (håper ikke det gjøre noe). 

Det ser ut til at jeg har havnet borti samme familie - Gunnil Torsdatter, men da mot hennes uekte sønn f.1797 med Jon Endresen Dahle

 

#26 - er det noen muligheter for å kunne lese artikkelen som nevnt i #26

 

Og hvem er denne Jon Endresen Dahle. I bygdeboka finner jeg dog en med samme navn på Nistugu under Åse, men han må da vel være for gammel til å være far til barnet Jon f. 1797, hele 76 år gammel. Bygdeboka sier i parantes (lever 1797). 

 

Om trådstarter leser dette, så hadde det vært moro å kunne få en oppklaring i familiene her - evt. om det er Gunnil født i Bø som er den riktige

 

Mvh

Roy Ole Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Kjell Lauritzen skrev:

Hei, Roy Ole!

Send meg epostadressen din, så sender jeg det jeg har om disse folkene.

Kjell L.

 

Hjertelig takk - melding er sendt deg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.