Gå til innhold
Arkivverket

Fødselsdata FT-1910 kontra dåpslister


Terje Pedersen
 Del

Recommended Posts

Jeg har kjørt 5000 fødselsdatoer fra kirkebøkenes dåpslister opp mot den fødselsdato som er oppgitt i Folketellingen 1910. Jeg finner at ca. 40 % av fødselsdatoene som står i folketellingen ikke stemmer overens med de data som står i dåpslistene. Flest feil finner jegt i fødselsåret - personen er ett år yngre eller ett år eldre. Men også måneden er ofte feil - og gjerne selve datoen. Jeg vil tro at dåpsprotokollen med oppgitt fødselsdato er den dato man kan feste best tillit til. Andre erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett. Det er kirkeboken som er den rette kilden. Jeg går utifra at folketellingsregistratoren ikke alltid krevet skriftelig bevis for oppgitt fødselsdatum. Da kan det hende at folk rett og slett ikke husket (eller ville huske) når precis de ble født. Det gikk sikkert temmelig fort for seg under den manuelle tellingen.

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett. Det er kirkeboken som er den rette kilden. Jeg går utifra at folketellingsregistratoren ikke alltid krevet skriftelig bevis for oppgitt fødselsdatum. Da kan det hende at folk rett og slett ikke husket (eller ville huske) når precis de ble født. Det gikk sikkert temmelig fort for seg under den manuelle tellingen.

 

Tiltredes - en folketelling er primærkilde først og fremst for forhold ved tellingstidspunktet. Når det gjelder opplysninger som fødselsdato og fødested må vi ta i betraktning at opplysningene kan være gitt av en annen enn den opplysningene gjelder - med de mulighetene for feil som da oppstår. For eksempel var neppe alle husstandsmedlemmene tilgjengelige da telleren banket på døra. Feil på pluss/minus ett år i fødselsåret kan ha oppstått dersom telleren fikk oppgitt fødselsdato og alder, hvorpå han selv måtte regne ut fødselsåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med registrering av folketellingen for Kristiania i 1923, og bruker folketellingen for 1910 som hjelp til tyding.

 

Datoene i 1910 differerer veldig mye i forhold til det som er oppgitt i 1923, spesielt gjelder det det som er registrert i Kristiania i 1910.

 

Såvidt jeg vet ble tellingen i 1910 utført av tellere, mens i 1923 registrerte familiene selv dataene, og er vel antagelig mer å stole på.

 

Fødestedet differer også mye, men her finnes det vel flere riktige svar. ( Mer eller mindre detaljert )

 

mvh

 

Bjørn Haaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt 5000 fødselsdatoer fra kirkebøkenes dåpslister opp mot den fødselsdato som er oppgitt i Folketellingen 1910. Jeg finner at ca. 40 % av fødselsdatoene som står i folketellingen ikke stemmer overens med de data som står i dåpslistene. Flest feil finner jegt i fødselsåret - personen er ett år yngre eller ett år eldre. Men også måneden er ofte feil - og gjerne selve datoen. Jeg vil tro at dåpsprotokollen med oppgitt fødselsdato er den dato man kan feste best tillit til. Andre erfaringer?

 

Dette er ei erfaring mange har gjort. Jeg tar for gitt at du snakker om Ft. 1910 slik den foreligger her på Digitalarkivet, og da ligger det ei feilkilde i at denne er transkribert fra originalen. For å få sikre data må det verifiseres at datoene i Ft. 1910 på Digitalarkivet samstemmer med originalen. Først da får du pålitelige tall. Likevel - tendensen er som du antyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.