Gå til innhold
Arkivverket

Anne Malene Joensdatter Krogstadeie på Eiker ca. 1756 - 3/5 1826


Jan Sortland
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne foreldrene til Anne Malene Jonsdatter fra Krogstadeie i Nedre Eiker?

Som kjent er det en lakune for dåp i kirkebøkene for Eiker fra 1753 til 1764 og jeg er rimelig overbevist at Anne Malene er født nettop i denne tiden, ca. 1756.

Her er den informasjon jeg har funnet om henne så langt:

 

Konfirmasjon i Fiskum Kirke: 3/5 1772 Anne Malene Jonsdatter Krogstadeie

Trolovet 4/1 1778 og gift i Haug Kirke på Eiker den 8. mars 1778: Ole Pedersen Krogstadelven med pige Anne Malene Jonsdatter Krogstad(eie?).

 

Ole Pedersen er døpt 21/4 1743 og dør 1/3 1801 og hans foreldre er Peder Pedersen Horgen, Nedre Eiker (ca. 1704-1747) og Maren Jonsdatter Lysager (1703-1784).

 

Anne Malene Jonsdatter og Ole Pedersen får 8 barn, alle døpt i Eiker:

Joen, 25/9 1778 (bor på Horgen)

Anne, 17/4 1780 (bor på Horgen)

Peder, 4/8 1782 (bor i Krogstadelven)

Mari, 17/6 1786 (bor på Eknes)

Simen, 30/7 1789 (bor på Ekneseie)

Bodil, 22/4 1792 (bor på Ekneseie)

Inger, 28/3 1795 (bor på Ekneseie)

Nils, 3/5 1798 (bor på Ekneseie)

 

I FT. 1801 oppgis Anne Johnsdatter å være 44 år, dsv. født i 1757.

 

Død: enken Anne Joensdatter Krogstadelven dør 3. mai 1826, 74 aar gammel. Begravet Eiker 7/5 1826.

 

Er det noen som har mer informasjon om Anne Malene Joensdatter som kan kaste lys over hennes opphav? Det eneste som er rimelig sannsynlig er at moren het Anne og faren selvfølgelig Joen/Jon/John.

 

På forhånd mange takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Jon Ericsen Krogstadhammeren og Anne Holgersdt. fikk sønnen Ole i 1771. Tror ikke det er dette paret da jeg på FS fant at de ble viet i Asker 9/1 1756, og fikk 4 barn i V.Aker og 1 i Eiker.

Tar det med så du vet at det ser ut som om de da er ute av bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sikkerhets skyld sjekket jeg Asker, men ingen med navnekombinasjonen Anne Mallene ble født der. Barna som ble født i V.Aker(Oslo) ble døp Johanne 1761 - Maren 1765 - Inger 1767 - Ole 1769. Det må vel ha fått noen før det, og kanskje i Asker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Berit. Jeg er helt sikker på at min ane Joen Olsen er født i Eiker, men når det gjelder moren hans, Anne Malene Joensdatter så kan hun jo være født utenbygds selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg vil tro at denne Anne Malene var i tjeneste på Krogstad-eie i 1772, kanskje hun kom i fra Fiskum området siden hun blir konfirmert der, eller Kongsberg. Det som er litt interessant er at det døpes en Anne Malene Jonsdtr i Kongsberg 07.12.1756, som datter av Jon Thoresen. Kan de ha flyttet til Eiker ?kona til Jon het Anne Eskildsdtr de giftet seg påKongsberg i 1746

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte etterJon Thoresen i 1771 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=sk06041705&gardpostnr=1884&personpostnr=13301&merk=13301#ovre ser Athan bodde på Rasmus Schiestads tilhørende gaard (Skistad var en gård på Eikeri hvertfall, om denne Rasmus bodde derkanjeg ikke gi noe info om nå, da jeg befinner meg i Amsterdam for tiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk både til Magne og Jon!! Jeg skal forsøke å svare dere begge:

 

til Magne: Jeg er helt enig: denne Jon Thoresen på Kongsberg virket som en veldig god kandidat, helt inntil at jeg fant at hans Anne Malene konfirmerers i Kongsberg akkurat samme våren som min Anne Malene konfirmeres i Eiker. Anne Malene Jonsdatter, sal. Jon Thoresens datter konfirmeres 26.april 1772. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=kf06041766&gardpostnr=1262&personpostnr=1262&merk=1262#ovre

 

til Jon: Ja, jeg har funnet endel Jonssønner og Jonsdøtre som faddere: her er de:

 

4/10 1778 da Joen ble døpt: Claus Jansen Krogstad (kan være Jonsen?)

23/4 1780 da Anne ble døpt: Claus Jonsen Krogstadelven (kan være Jansen?)

25/6 1786 da Mari ble døpt: Ingeborg Jonsdatter Krogstadelv (hun er fadder nr. 1 Gudmor)

9/8 1789 da Simen ble døpt: Mari Jonsdatter (stedsangivelse mangler) hun er og fadder nr. 1 Gudmor.

12/4 1795 da Inger ble døpt: Anne Jonsdatter (stedsangivelse mangler) huner og fadder nr 1 Gudmor.

13/5 1798 da Nils ble døpt: Marie Jonsdatter Møllenhof

 

Helt sikre faddere er altså: Ingeborg Jonsdatter Krogstadelv, Mari Jonsdatter (som vel er den samme som Marie Jonsdatter Møllenhof) og Anne Jonsdatter. Den siste Anne, er vel kanskje ikke en søster da det er uvanlig at man har 2 barn med samme navn, både Anne og Anne Malene??

 

Jeg har forsøkt å sjekke konfirmasjon for disse søstrene og har funnet noe som kanskje stemmer:

 

ei Mari Jonsdatter Gislerud blir konfirmert 26/4 1767 (dvs. født ca. 1750)

ei Ingeborg Jonsdatter Stuverud (hvor der dette??) blir konfirmert 22/4 1770 (dvs. født ca. 1753)

 

det er også noen andre konfirmasjoner som kan være aktuelle.

 

Jeg håper dette kan bidra til at vi kanskje kan komme videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Jon!

Dette blir nok ikke lett, men det hjelper jo å eliminere "blindveiene". Jon er jo et ganske vanlig navn så det vil være mange Jonsønner og døtre på Eiker som kan ha vært faddere uten å ha vært familie.

 

Jeg har et par kandidater til, hva tror du om dem?

 

1) John Larsen gift med Anne Pedersdatter. De er gift på Eiker 9.S.etter Tref. 1756. Jeg vet om ett barn, Aase døpt 27/12 1765. De er å finne på Vestfossen i Extraskatten 1765. Jon Larsen Vestfossen dør 3/1 1773, 57 år gammel. Jeg har lett etter skifte, men finner ikke det.

 

2) John Knudsen som er dagerbeider på Borge i FT. 1801og 75 år gammel, enkemand 2. gang. Det kan passe med alder, geografi og sosial status. Jeg har ikke sjekket noe mer ut om hvem han var gift med etc.

 

Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan

 

Kan du legge ut alle Anne Malene Jonsdatter og Ole Pedersen sine barnedåper med opplistede faddere? Har en del kilder i fra Eiker. Kanskje det hjelper oss med puslespillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jon,

Ja, det er en god ide. Her er hele oversikten:

 

Her er barna til Ole Pedersen og Anne Malene Jonsdatter:

 

1) Født 25.sep 1778 Døpt 04.okt 1778 -JOEN - Foreldre: OLE PEDERSEN HORGEN ANNE MALENE JOENSD. Faddere: Kirstie Olsdatter Horgen, Birthe Pedersdatter Lysager, Anders Gundersen Lysager, Otter Pedersen Horgen, Claus Jansen (eller Jonsen) Krogstad.

 

2) Født 17.apr 1780 Døpt 23.apr 1780 -ANNE - Foreldre: OLE PEDERSEN HORGEN ANNE JONSD. Faddere: Mari Pedersdatter Krogstadelven, (bokstavkode B), Anne ibid, Amund Gundersen ibid, Claus Johnson ibid, Jan Hansen ibid

 

3) Født 04.aug 1782 Døpt 11.aug 1782 -PEDER - Foreldre: OLE PEDERSEN KROGSTADELVEN ANNE JONSD. Faddere: Kirsti Olsdatter ibid,(gift med bokstavkode c), Anne Eriksdatter Korshorgen, Anders Jacobsen Krogstadelven, Anders Gundersen ibid, (gift med bokstavkode B), Hans Pedersen ibid.

 

4) Født 17.jun 1786 Døpt 25.jun 1786 - MARI - Foreldre: OLE PEDERSEN EKNÆS ANNE JONSD. Faddere: Ingeborg Jonsdatter Krogstadelv, Gunhild Andersdatter Eknes,Olef Børgersen ibid, Anders Guttormsen ibid, Casper Helgesen ibid.

 

5) Født 30.jul 1789 Døpt 09.aug 1789 -SIMEN - Foreldre: OLE PEDERSEN EKNÆSEIE ANNE JONSD. Faddere: Mari Jonsdatter, Anne Andersdatter Eknes, Nils Amundsen,Tollef Andersen Eknes, Arne Simonsen Lysager.

 

6) Født 22.apr 1792 Døpt 29.apr 1792 -BODILL - Foreldre: OLE PEDERSEN EKNÆSEIE ANNE JONSD. - Faddere: Live Pedersdatter Krogstad, Anne Andersdatter Eknes, Olef Eknes, Hans Andersen, Ole Olsen ibid,

 

7) Født 28.mar 1795 Døpt 12.apr 1795 -INGER - Foreldre: OLE PEDERSEN EKNÆS ANNE JONSD - Faddere: Anne Jonsdatter, Kari (Eriksdatter?) Lysager, Tellef Andersen Eknes, Peder Andersen Lysager, Andreas Andersen

 

8) Født 03.mai 1798 Døpt 13.mai 1798- NILS - Foreldre: OLE PEDERSEN EGNESSEIE ANNE MALENE JOHNSD. Faddere: Marthe Jonsdatter/Jensdatter Møllenhøfeie, Marie Jonsdatter Møllenhofeie, Tollef Andersen Eknes, Hans Andersen ibid, Ole Knudsen Møllenhofeie.

 

Jeg håper dette kan være til hjelp! Det skal bli spennende å høre hva du får ut av det.

 

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg klarer å løse denne knuten nå.

 

Har lekt litt med om Mari Johnsdatter (som var gift med Peder Nilsen Krogstad) var en søster av Anne Malene Johnsdatter.

Tror neppe hun var det. Denne Mari Johnsdatter var nok gift med Ole Simensen Vedstfossen

 

--------------------------------------------------------------------

 

Peder Nilsen Krogstad (sønn av Nils Gundersen Krogstad skifte 15/12-1764, og Olaug Pedersdatter skifte 14/9-1769)

giftet seg i Haug kirke på Eiker 25 nov 1773 med Mari Johnsdatter som da var i tjeneste på Lille Stenset.

 

 

 

 

17740628 17740703

NIELS

far: PEDER NIELSEN KROGSTAD

mor: MAREN JOENSD.

Faddere:

Christina Gundersdatter Hochsætt

Margrethe Nilsdatter Krogstad (farsøster til dåpsbarnet)

Peder Mortensen Temte (stefar til dåpsbarnets far)

Anders Pedersen Steenshorne (morbror til dåpsbarnets far)

Johannes Arnesen Krogstad

 

--------------------------------------------

 

17760926 17760929 - NIELS

Far: PEDER NIELSEN KROGSTAD

mor: MARI JOENSD.

Faddere:

Margrethe Nilsdatter Temte (farsøster til dåpsbarnet)

Kirsti Andersdatter Stenshorne

Johannes Pedersen Hougseth (morbror til dåpsbarnets far)

Hans Augustinussen Stenseth

Lars Andersen Stenshorne

 

------------------------------------

 

17790116 17790124 - OLOUVE

far: PEDER NIELSEN KROGSTAD

mor: MAREN JOENSD.

Faddere:

KIRSTINE GUNDERSD. HOUGSUND

RANDI NIELSD. DAHLER (farsøster til dåpsbarnet)

PEDER MORTENSEN TEMTE (stefar til dåpsbarnets far)

OLE SIMENSEN WESTFOSSEN (Gift med Anne Johnsdatter - se skiftene under 13/2 1769 og 13/9-1769)

HANS ANDERSEN STEENSHORNE

 

------------

 

17810521 17810527 JON PEDER NIELSEN KROGSTAD MAREN JONSD.

 

17840218 17840229 JOHANNE PEDER NILSEN KROGSTAD MAREN JONSD.

 

17890412 17890419 NILS PEDER NILSEN KROGSTAD MARI JONSD.

 

 

----------

Skifte: Lunde østre, Eiker 13/2-1769:

Mallene Nilsdatter er død

Gift 1. gang med Ole Jonsen

barn fra dette ekteskap:

a) Jon Olsen - død - enke Johanne Larsdatter

Ole Jonsen fullmyndig

Anne Jonsdatter gift med Ole Simensen Vestfossen

Marthe Jonsdatter 28 år ugift

Maren Jonsdatter 20 år

b ) Kirsten Olsdatter gift med Ole Pedersen østre Lunde

 

Gift 2. gang med Amund Pedersen Lunde - død.

Barn fra dette eksteskap:

c) Ole Amundsen - død - enke Ingeborg Olsdatter.

Amund Olsen 12 år

Ole Olsen 11 år

-------------

Skifte: Vestfossen, Eiker 13/9-1769:

Ole Jonsen er død - mor Johanne Larsdatter

søster Anne Jonsdatter gift med Ole Simensen Vestfossen

søster Marthe Jonsdatter ugift 30 år

søster Maren Jonsdatter ugift 24 år

 

-----------------

 

Den ingeborg Johnsdatter Stubberud som du nevnte som konfirmert er nok her:

 

Lilleby skifte 10/8-1766

 

Jon Hansen +

Kirsten Jonsdatter

Anders Jonsen f. 5/3-1761

Elisabeth Sophie Jonsdatter f. 1/2-1760

 

Gift 1. gang med Lisbeth Sophie Michelsdatter

Hans Jonsen 9 år

Inger Jonsdatter gift med Ole Johannesen Stubberud

Ingeborg Jonsdatter 12 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jon,

Tusen hjertelig takk for alt du har gjort. Dette er også verdifult selv om gåten foreløpig ikke er løst.

Jeg leter videre, og kanskje noen andre melder seg på med ny informasjon underveis?

Mvh

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan den Mari/a som opptrer som fadder i 1789 og 1798, være denne http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=foedt50&gardpostnr=406&merk=406#ovre som datter av Jon Nilssen, om denne Jon bodde på Borge eller Møllenhof vet jeg ikke. men vil tro det er han som finnes på Borge i 1765 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=110&filnamn=eike1765&gardpostnr=705&merk=705#ovre.

 

Kanskje en annen datter Berthe som blir konfrimert her http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=39&filnamn=eikkfnr8&gardpostnr=945&merk=945#ovre , en av grunnene til at jeg tok med denne er at hun var på Borge og ble konfirmert i Fiskum

 

Her konfirmeres en Ingeborg Jonsdtr fra Øvre Widsten(Hvidsten) http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=44&filnamn=eikkfnr8&gardpostnr=243&merk=243#ovre , hvis jeg ikke tar helt feil så er vel ikke Hvidsten så langt unna Borge?

 

Her dør en Jon Nilsen på Skotselv (i følge google maps er det ca 1,2 mil mellom Borge og Skotselv) i 1791, 63 år gml http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=121&filnamn=gr06241785&gardpostnr=1078&personpostnr=1078&merk=1078#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kan den Mari/a som opptrer som fadder i 1789 og 1798, være denne http://digitalarkive...6&merk=406#ovre som datter av Jon Nilssen, om denne Jon bodde på Borge eller Møllenhof vet jeg ikke. men vil tro det er han som finnes på Borge i 1765 http://digitalarkive...&merk=705#ovre.

 

Kanskje en annen datter Berthe som blir konfrimert her http://digitalarkive...5&merk=945#ovre , en av grunnene til at jeg tok med denne er at hun var på Borge og ble konfirmert i Fiskum

 

Her konfirmeres en Ingeborg Jonsdtr fra Øvre Widsten(Hvidsten) http://digitalarkive...3&merk=243#ovre , hvis jeg ikke tar helt feil så er vel ikke Hvidsten så langt unna Borge?

 

Her dør en Jon Nilsen på Skotselv (i følge google maps er det ca 1,2 mil mellom Borge og Skotselv) i 1791, 63 år gml http://digitalarkive...&merk=1078#ovre

Tusen takk Magne! Dette var interessant. Jeg tror kanskje denne Jon Nilssen på Borge (som er det samme som Møllenhof) kan være en god kandidat som far til "min" Anne Malene Jonsdatter. Det virker ganske sannsynlig at den Maria Jonsdtr. som er født 1752 på Borge og Berthe Jonsdtr. som ble konfirmert 1772 og Ingeborg Jonsdtr. som ble konfirmert 1767 alle er søsken og søstrene til min Anne Malene Jonsdtr. Men når det gjelder den Jon Nilsen som dør på Skotselv 1791, så tror jeg vi har feil man. Det er nemlig to Jon Nilsen som får barn i 1752: en på Borge og en på Dramdahlseie. Dramdahl er i nærheten av Skotselv, så jeg tror det er han som dør i 1791 og at han ikke er den Jon Nilsen vi finner på Borge i 1765. Igjen tusen takk for innspill - jeg tror Joen Nilsen er vår mann og jeg skal følge dette sporet med håp om å kunne bevise slektskapet! Mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Hei til alle som har fulgt dette emne.  Jeg har nå i mai 2020 endelig sjekket ut det Berit Knudsen tipset meg om allerede i 2013:  Min formor Anne Malene Joensdatter Krogstadeie på Eiker er virkelig datter av Jon Erichsen og Anne Holgersdatter som nevnes som på "Krogstad-hammeren" i Eiker da de døper sitt barn Ole 5/5 1771!!  Jon Erichsen og Anne Holgersdatter ble viet i Haslum Kirke i Asker sogn 9/1 1756.  Jon oppgis å komme fra Agers sogn.   Den 28. mars 1756 døpes deres første barn, Anne Malene, i Aker.  Navnet på far står som Gunder, men det er feilskrift for Jon.  Morens navn står korrekt: Anne Holgersdatter.   Det står at de er ved Spigerverket.  Det viser seg at Jon Erichsen arbeider ved Faabro Spiger Fabrique som ligger under gården Sollerud langs Lysakerelven. 

 

Anne Holgersdatter kommer fra en plass under gården Fornebu og ble døpt 15. mai 1731 i Haslum Kirke.  Foreldrene var Holger Olsen og Inger Gundersdatter Fornebo-eier.  Det ser ut til at de kom fra den plassen som ble hetende "Holgersbakken".   Holger Olsen Fiskerdalen og Inger Gundersdatter gifter seg i Aker 7/2 1723.  Inger Gundersdatter dør som fattig enke på Grønland og begraves i Aker 28/3 1773.  Jeg har ikke funnet begravelsen for Holger Olsen.

Jon Erichsen og Anne Holgersdatter bor og arbeider ved "Spigerverket" ved Lysaker og etter Anne Malene i 1756 får de minst 5 barn til, alle i Aker: Erich dpt 18/12 1757 - død 17/12 1758;  Johanne dpt. 8/11 1761;  Maren dpt 5/5 1765 - død 17/6 1770; Inger dpt 9/12 1767 - død 6/3 1768 og Ole dpt 29/1 1769 - død 27/5 1770.

 

En gang mellom 17. juni 1770 og 5. mai 1771 reiser Jon Erichsen og kona Anne Holgersdatter med sin datter Anne Malene (og kanskje Johanne ?) til Eiker og Jon begynner å jobbe ved Spikerfabrikken i Krokstadelva.  I Eiker får Anne og Jon 2 barn til: Ole døpes 5/5 1771 og Torgeir 27/12 1772.  Begge barna dør som spedbarn.  Jeg kan ikke se at noen andre enn Anne Malene av Jon og Annes barn vokste opp.   Hun ble konfirmert i Eiker i 1772 og resten av hennes liv i Eiker er beskrevet ovenfor. 

 

Det store spørsmålet nå er hvor faren, Jon Erichsen kommer fra?  Jeg har en teori om at han kommer fra Sverige.  Det var helt nytt med Spikerverk i Norge på midten av 1700-tallet og vi trengte faglært arbeidskraft som hadde erfaring fra spikerproduksjon.  I Sverige hadde man da allerede fått mange spikerverk. 

 

Har noen forslag til hvordan komme videre?  Og hvor kommer Holger Olsen fra?  Inger Gundersdatter tror jeg kommer fra Asker, men hun er nok født ca. 1690 og det er dårlig med kilder for småkårsfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei Jan m.fl.

 

Ser det er to år siden forrige innlegg i denne tråden. Men vil nevne at jeg også er etterkommer av Holger Olsen og Inger Gundersdatter, via sønnen Finbo. Jeg har ikke så mye å tilføre, men har i hvert fall funnet oppføringen av Holger Olsens som død 85 år gammel den 28.11.1770 på Forneboe-eje (er vel Holgersbakken?), begravet 09.12.1770: https://www.digitalarkivet.no/kb20061114010394

 

Hvor Holger kom fra vet ikke jeg heller. Og aner ikke hvor "Fiskerdalen" (nevnt ved vielsen) kan ha vært. Men har lurt på om både Holger og sønnen Finbo kan ha vært yrkesmilitære - i så fall nok av lavere/laveste grad. Finbo står i hvert fall oppført som "Gew.soldat" ved vielsen i 1754. Og hans død i 1773 er å finne i Akershus Slottsmenighets kirkebok - selv om Finbo og hans familie bodde på Bekkestua i Bærum på denne tiden (familien fortsatte å bo i Bærum etter hans død). Så vidt jeg har forstått ble Slottsmenigheten på denne tiden benyttet av de militære - både de som bodde i forstedene og i byen. Leser forresten at hæren var hovedkunden til pudderfabrikken på Faabro på denne tiden. Men om det kan ha vært noen kobling mellom det å være yrkesmilitær og Fornebu som bosted - med Faabro fabrikker aner jeg ikke.

 

Jeg ser at Slottsmenigheten før 1734 var forlent med Aker, og lurer på om grunnen til at Holger Olsen og Inger Gundersdatter vies i Aker er at også Holger var yrkesmilitær. Den ene forloveren ved vielsen kan i hvert fall tyde på at Holger og/eller Inger allerede kan ha holdt til i Bærum.

 

Noterer meg også at navnet Finbo (Finnbo, Finboe, Findbo etc.) ser ut til å være svært sjeldent på 1700-tallet. Antar at navnet hadde større utbredelse i norrøn tid, men redusert til noen få områder på 1700-tallet. Ser ut til at områdene med en viss utbredelse på 1600-1700-tallet lå i de sørlige delene av Vestfold; i Kragerø- og Larviksområdet. Samt noe utbredelse i Oppland/Hedmark, nærmere bestemt Biri, Løten og Brøttum.

 

Har vanskelig for å tro at Holger/Inger kan ha valgt et så uhyre sjeldent navn til sin førstefødte (?) sønn ut av løse luften. Hvis jeg skal gjette, holder jeg en knapp på at Holger og/eller Inger kom fra et område der navnet hadde en viss utbredelse - og kanskje hadde familiemedlemmer med dette navnet. En vill spekulasjon kan være at Holger kom fra områder nær militærleirer i Vesfold, og flyttet til nye militære arbeidsoppgaver i Bærumsområdet.

 

Jon Erichsens opphav vet jeg dessverre ikke noe om.

 

Er det forresten sikkert at det er "vår" Inger Gundersdatter som dør som fattig enke på Grønland i 1773? (Bare lurte ... har heller ikke funnet hennes død i Asker/Bærums kirkebøker)

 

Mvh Håkon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tusen takk for interessant innlegg Håkon!

Jeg tror du er inne på noe riktig når du tenker at navnet Finbo kan være en god ledetråd i arbeidet med å finne ut hvor Holger kommer fra.  Jeg tipper at Inger er fra Bærumsområdet.  Og dette med millitær tilknytning er også meget sannsynlig.  Småkårsfolk tok ofte jobb som "gevorbne" soldater.   Dvs. leiesoldater. 

 

Eller er jeg rimelig sikker på at jeg endelig har funnet rett begravelsen for Inger Gundersdatter, Holgers kone.  Enke Inger Olsdatter Fornebueje er begravet ved Haslum Kirke den 22. november 1772.  Hun døde 11. november. https://media.digitalarkivet.no/view/7730/218

 

Det står Olsdatter i stedet for Gundersdatter, det er helt sikkert en feilskrift fra prestens side.  Det hendte ganske ofte, særlig når det var småkårsfolk det var snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.