Gå til innhold
Arkivverket

Konstance Katinka Mørk Nilsdatter, født 25 aug 1888 i Hestad, Herøy, Nordland


Steinar Sandvik
 Del

Recommended Posts

Konstance Katinka Mørk Nilsdatter
, født 25 aug 1888 i Hestad, Herøy, Nordland, døpt 14 okt 1888 i Herøy kirke, Herøy, Nordland, konfirmert 26 jun 1904 i Mo kirke, Mo i Rana, Nord-Rana, Nordland.

Konstance fikk sønnen, Hjalmar Kristian Mørk Jensen, født 22.5.1906 i gulsmedvik, Mo i Rana. Far:
Julius Alfred Bernhard Jensen
, født 1878 i Trælvika, Brønnøy, Nordland, død 1956 i Brønnøysund, Brønnøy, Nordland.

Julius utvandret til Amerika og var byggmester i Mexico City.

Spørsmålet mitt er: Hvor ble det av Konstance? Jeg finner henne ikke i Ft 1910 og heller ikke i emigrantprotokollene. Listen over utflyttede i kirkeboka for Nord-Rana er stort sett uleselig.

Sønnen Hjalmar Kristian Mørk bodde i Årdal Sogn og Fjordane, og døde der i 1982.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er den familien jeg finner på Løkkens Værk i Meldal i 1910. Hun skriver navnet Konstanse Nilsen. Navnet på foreldra stemmer, og der er en Hjalmar. Men det er et år feil i fødselsåret hennes. Men ft er jo slett ikke feilfri. fikk problem med å lage lenke, men ikke vanskelig å finne det sjøl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til familien på Løkken:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=1636&kenr=003&bnr=21a,%20b,%20c,%20d&lnr=00

 

Nils Nils. hf g Jernarbeider 15.01.1863 Hærø

Kristine Nils. hm g hustru 24.03.1861 Brønø

Konstanse Nils. d ug d 25.08.1889 Hærø

Fredrikke Nils. d ug d 14.02.1891 Hærø

Nils Nils. s ug Vaskeriarbeider 27.02.1893 Hærø

Ingvalla Nils. d ug Skjeiderske 04.02.1898 Ranen

Hjalmar Trælvik ug Fors. reparatør 02.05.1906 Ranen

Aksel Evanger ug Fors. grubearb. 07.08.1908 Ranen

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du vet dette :Axel Evanger i ft 1900 på Løkken er også sønn av Konstance:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Mo (Nord-Rana), Ministerialbok nr. 827A14 (1903-1912), Fødte og døpte 1908, side 74.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2840&idx_id=2840&uid=ny&idx_side=-75

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050329010729.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen Bjørg. Konstanse har riktig fødselsdato og år, mens Hjalmar er oppført med 2. mai i stedet for 22. mai 1906.

Jeg vet ikke hva forkortelsen: "fors.reparatør" skal bety, han var jo bare 4 ½ år. Når bosted er merket mt betyr vel det midlertidig. Det står sedvanlig bosted: Ranen. Kanskje var han bare på besøk hos moren, men til oppforstring i Rana? Mvh. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far til Axel Evanger var grubearbeider, da kan " Fors. grubearbeider " betyr at han er forsørget av faren.

Samme med Hjalmar, forsørget av . . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Randi! Jeg fikk ikke hele bildet i første omgang, men oppdaget etterpå at du har svart med to innlegg som er svært nyttige. Mvh. Steinar

 

Takk igjen Randi! Faren til Hjalmar, Julius Jensen, emigrerte til Amerika i 1906 og bosatte seg i Mexico City. Kom tilbake til Brønnøy 1950. I Ft 1910 står det Sedvanlig bosted Ranen på Hjalmar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Konstanse Kathinka er min oldemor...Hun er gravlagt ved Grane kirke, hvis du ikke har funnet det ut allerede...Har kanskje en del opplysninger du ønsker å ha...

Endret av Hilde Valberg Forsmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.