Gå til innhold
Arkivverket

Tron Olsen Grønnestølen/Alvøen


Ottar Eliassen
 Del

Recommended Posts

Det er en Tron Olsen som konfirmeres 29.10.1809 i Lom. Se høyre side, venstre kolonne.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/9242/44826/5

 

Gårdsnavnet er vel Aanstad?

 

Jeg vet ikke om det er den samme som ble født i 1793, men aldersmessig kan det passe.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Gårdsnavnet er vel Aanstad?

 

Kunne vært greit med en redgjøring av disse gårdene, husmannsplassene, Aanstad, Kroken, Sletten osv. Er det noen lokale som kan opplyse oss litt ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er få og flinke slektsforskere i Oppland. Hvertfall utrolig rart at ingen vil bidra. Da får vel fikse det selv da om det måtte være "lakuner "i bygdebøkene.

2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Det er en Tron Olsen som konfirmeres 29.10.1809 i Lom. Se høyre side, venstre kolonne.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/9242/44826/5

 

Gårdsnavnet er vel Aanstad?

 

Hvor blir det av denne ? Hvor passer denne gården inn. Utreise i perioden . OSV

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdebøkene for Lom er ikke åpne i Nasjonalbiblioteket med unntak av ett bind. Og nå ser det ut til at de har fjernet den ekstra muligheten til tilgang de hadde under pandemien.

Det betyr at man enten må ta en tur på Nasjonalbiblioteket, fjern låne bøkene til et bibliotek i nærheten eller be noen gjøre et oppslag i bøkene for de gårdene som har vært nevnt her.

Navnet Trond var mye brukt i Lom/Vågå og jeg har ikke lett noe mer etter personen på Aanstad. Jeg bare brakte på banen en kandidat som kunne passe inn.

Nå blir jeg borte i 4 1/2 uke, så da får vel trådstarteren evt fortsette å arbeide med de kandidatene vi har bragt på banen, eller overse de om han ikke tror de kan ha noe med saken å gjøre.

 

Forøvrig kan jeg ikke se at det er nevnt noe om opphavet til Tronds kone, Anne Malene Olsdtr. Har du Ottar noen opplysninger om henne?

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.
Godt å se nye innspill. Men rart at det ikke kommer noe fra lokale fra Lom/Vågå. Fikk ikke svar i går, men ser på dette nå. All takk så langt.

mvh Ottar

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ottar Eliassen skrev:

Hei.
Godt å se nye innspill. Men rart at det ikke kommer noe fra lokale fra Lom/Vågå. Fikk ikke svar i går, men ser på dette nå. All takk så langt.

mvh Ottar

 

Hei Ottar.

Det etterlyses hjelp fra personer med kjennskap til Lom og Vågå.

Men med mindre man går inn i temaet, så er det ingenting i overskriften som antyder at det gjelder en person fra det området.

Var jeg deg, ville jeg ha laget et nytt tema med lenke til denne debatten. Og i tittelen må du be om hjelp til oppslag i bygdebøkene og de gårdene som Ivar og jeg har lagt frem.

Gauper, Nedre Røysem (Røysemaasen) Mungil, Aanstad og Bustad i Skjåk.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.
Enig Rune, men en grunn til at jeg er forsiktig med å legge ut flere tråder om samme sak, er at det kan bli uoversiktelig.

Skal nå lage en nytt innlegg direkte mot person/område.

mvh Ottar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.