Gå til innhold
Arkivverket

Generalskipsmålingsinspektør Iver Brinck, d. 1754 Strømsø


Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Noen ganger er personer man skulle tro var svært høyprofilerte, noen vriene nøtter. Skipmåleren ovenfor er en slik nøtt.

 

Jeg begynner med slutten, den er den enkleste. Han døde på Strømsø, og ble begravd der 11. september 1754. Siste kona hans, Anna Andersdatter Smith, var fra Bragernes, der hun ble født i 1712 og døde på Strømsø 28. februar 1754, altså bare noen måneder før mannen. En skulle tro at det var felles skifte for begge siden de døde med så kort mellomrom. Men jeg har ikke funnet skiftet for noen av dem, det burde vært i Nordre Jarlsberg.

 

Jeg bruker med hensikt betegnelsen siste ekteskap, ikke andre ekteskap. Han kan ha vært gift enten to eller tre ganger. 13 juli 1731 ble det nemlig begravd en Rosine Damling i Arendal, betegnet som Directeur Brincks hustru. I kirkeboka er navnet skrevet som Dembling, men Finne-Grønn, som identifiserer directeuren som 'vår' Iver Brinck, bruker formen Damling (jeg har også sett formen Dannerling brukt). Om Finne-Grønn har truffet her, lar jeg foreløbig stå åpent.

 

Jeg er nemlig forholdsvis sikker på at første kona hans het Anne Margrethe Falkenberg. Iver Hansen Brinck og Anne Margrethe ble gift 10. januar 1720 i København. Så en skulle tro han var sønn av en Hans Brinck. Men barnedåpene deres viser at det ikke er så sikkert. Det er Iver Pedersen Brinck og Anne Margrethe som døper barna sine i Slottskirken i København:

Ludvig Christian 15. september 1720

Sophie Magdalene 8. januar 1722

Frederikke Sophia 13. desember 1723 og

Frederik Ludvig 9. juli 1727

 

Et av disse barna gjør at jeg er sikker på å ha funnet riktig mann.

 

Jeg har sett at justisråden (for å bruke en kortere tittel han også fikk) ofte har blitt forvekslet med presten Iver Didriksen Brinck (1665 - 1728), som avsluttet sin karriere som kongelig konfesionarius), alternativt har han blitt satt som en mulig sønn til denne. Med de to patronymene kan vi utelukke begge disse mulighetene. Men han kan godt være en slektning til slottspresten,siden barna ble døpt der.

 

Beste gjetningen jeg har så langt, går til Arendal, der det fantes en Hans Pedersen Brinck i 'riktig' alder. Men der er ingen kjent Iver blant hans barn i Arendals-litteraturen (jeg har ikke funnet noe skifte etter ham heller). Det er en mulighet for at presten og Arendals-Brinckene kan ha felles stamfar, i alle fall har eldste kjente ledd i begge familiene Sørensen som patronym.

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Iver Iversen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 06 Jul 1737 , STROMSO DRAMMEN, BUSKERUD, NORWAY residence: Strømsø, Buskerud, Norway

  • parents:Iver Brinche

 

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Strømsø, Ministerialbok nr. I 5 (1734-1739), Fødte og døpte 1737, side 160.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8462&idx_id=8462&uid=ny&idx_side=-110

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061219630022.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver Brinch

Norway, Marriages, 1660-1926 marriage: 27 Nov 1732 Bragernes Drammen,Buskerud,Norway

  • spouse:Anne Smith

 

 

 

 

 

TOLLERE GJENNOM 300 ÅR 1563 - 1886 A-B

 

 

Brinch, Iver, født 20. juni 1703 i København. Kronprinsens livtjener. Generalskipsmåler 29. nov. 1729, Drammen, bekreftet 28. mai 1731 og 2. mai 1747. Kanselliråd. Utgått 1748. Begravet i Strømsø 11. sept. 1754.

http://www.google.no....45580626,d.bGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

betegnet som Directeur Brincks hustru. I kirkeboka er navnet skrevet som Dembling, men Finne-Grønn, som identifiserer directeuren som 'vår' Iver Brinck, bruker formen Damling (jeg har også sett formen Dannerling brukt). Om Finne-Grønn har truffet her, lar jeg foreløbig stå åpent.

 

 

 

Dette er korrekt, se "Skibs Diricteur Mons: Brink" som fadder 02.03.1731 i Arendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sognepræst ved Holmens kirke Iver Brinck og hustru Ambrosia fik døbt sønnen Ifuer d. 20 juni 1703.

 

AO: København, Sokkelund, Holmen 1702-1713, opslag 63.

 

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Lassen ikke er en primærkilde, men like fullt en kilde. Jeg tar det jo som en forutsetning at opplysningene sjekkes opp mot primærkilde i form av feks kirkebøker.

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Strømsø så må du ikke gå ut fra noe. Det er litt rotete ang. Strømsø.

 

Jeg fant Iver Brinch omtalt i skifte under Drammen byfogd 1737. http://digitalarkive...&merk=8945#ovre

 

Og her står det vel at Anders Larsen Smit som faren til Anna, ogat Anders var gift med Antonetha Brun.

 

Anne Andersdatter Smith kjennes alle besteforeldre til samt halvparten av oldeforeldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innsatsen til alle sammen. En særlig takk til Geir som bekreftet at han var gift tre ganger.

Jeg burde nevnt skiftene i Bragernes i åpningsinnlegget mitt for å unngå å lure dere til å bruke tid på den siden - ingen av dem kaster lys over hans bakgrunn.

 

Det er den Iver Brinck som ble født i København i 1703 som i de fleste forsøkene er blitt identifisert med skipismålingsinspektøren, blant annet av Lassen. Men jeg har trodd at han var litt ung til å bli direktør rundt 1730, og nå viser vielsen og barnas dåp at han har hatt patronym Hansen eller Pedersen (i alle fall ikke Iversen). For ordens skyld, jeg har bare rukket å sjekke LDS så langt, ikke originalene.

 

Vi kan jo heller ikke være sikker på at faren bar slektsnavnet Brinck, Iver kan jo ha fått navnet fra morens side.

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så litt nærmere på dåpsoppføringene i Arendal der Iver Brinck er fadder, jeg fant i alt tre stykker. 11/1/1731, 2/3/1731 og 31/10/1731. Bare i den siste er enav foreldrene en Brinck, Inger Pedersdatter Brinck, datter av sogneprest Peder Jacobsen Brinck (han finnes det skifte etter, så han kan utelukkes). Men i alle tre dåpshandlingene er medlemmer av familien Brinck i Arendal representert blant fadderne, så jeg aner en tilknyting, selv om jeg ikke kan sette fingeren på den ennå.

 

Iver Brinck er ikke nevnt i skattelistene for Arendal for 1731,, publisert på Vigerusts sider om bybefolkning. Jeg tviler derfor litt på at han kan ha oppholdt seg i byen i disse årene. Men han kan godt ha bodd i nærheten, for eksempel i Neskilen.

 

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

 

Anne Margrethe Falkenberg var kun mor til de 3 første børn.

 

Iver Brinch giftede sig 2.g. 1725:

 

"Anno 1725 d. 24 April blef Iver Bring og Jomfrue

Rusine Dimling af Hr. Conradi Copulerede"

 

Hof og Slot, 1686-1828, opslag 99.

 

Ved Frederich Ludvigs dåb nævnes moren kun som Iver Brinchs kone (Kiæreste)

 

 

Ved mandtallet efter Københavns brand 1728 var Iver Brinch alene med 4 børn - plus 2 karle og 4 piger .

De boede i Trompetter Gangen 121 i Strand Qvarteer:

 

http://www.hist.uib.no/kbh1728/

 

Trompetergangen lå i Sct. Nicolai sogn og her mangler begravelser fra den tid.

 

 

Vh, Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Da er det giftemålet også funnet.

 

Det ergrer meg litt at fantasien min ikke strekker til bestandig. Jeg har sjekket både skrivemåtene Brinch og Brinck, men Bring klarte jeg ikke å tenke på. Det er godt ikke alle er like trangsynte. Så kan man lure på hva slektsnavnet til Rosine var, her dukker det opp enda en variant. Heldigvis er det Sophie Magdalene jeg er ute etter, så det betyr definitivt Anne Margrethe Falkenberg.

 

Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

En digresjon, men i samme anledning:

Eidsvoldsmannen Jens Schow Fabricius (1758-1841) var sønn av Lars Sørensen Fabricius og dennes andre kone, Sophie Magdalene Iversdatter Brinch (f.1722).

De eneste jeg har funnet i familien til Jens med navnet "Schow" (eller "Schou"), er hans mors søster, Antonette Iversdatter Brinch (født 1733) - hun skal ha vært gift med en Jens Clausen Schow (f.1730).  Kan Jens muligens ha vokst opp hos sin tante og onkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.