Gå til innhold
Arkivverket

" Totninger på tur "


Alf Christian Frogner
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med et "Toten-prosjekt" er jeg interessert i opplysninger og kildehenvisninger vedrørende totninger bosatt utenbygds, som selv er eller har slektninger på Toten født innen 1801. Primært er arveskifter av interesse.

 

Ps, Jeg har sjekket de søkbare kildene på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det flyttet totninger til Kongsberg-/Sandsvær-distriktet midt på 1700-tallet, og disse kan finnes i kirkebøker og kommunikantprotokoller, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par fra kb for Nesodden:

 

(1767) Den 31 Maji Begravet Eric Jonassen fra Toten, som ved

Paaske Tiider var ankommen til Krudverket, og, da det

sprang, saaledes kommen til skade, at han efter nogle

dage der efter døde. Hans Alder 38 Aar.

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nesodden, Ministerialbok nr. 2 (1750-1768), Kronologisk liste 1767, side 56-57.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-46

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61026020318.jpg

 

(1769) Den 30 Sept: Begravet Niels Oles: en Mand fra Toten

som Arbeidede paa Skoklefald, og der døde,

gammel 52 Aar.

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nesodden, Ministerialbok nr. 3 (1769-1780), Kronologisk liste 1769, side 2.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-4

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61026020325.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukt med totninger på Hedemarken, men for meg blir det for omfattende å følge opp spørsmålet ditt. Jeg anbefaler deg å besøke arbeidsmøtet til Hedmark slektshistorielag, så får du sikkert mye hjelp! Mange er forbauset over hvor nyttig det kan være.

 

Arbeidsmøtet finner sted andre torsdag i måneden i vinterhalvåret. For detaljert informasjon se for øvrig lagets hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdeboka for Nittedal står det om en totning som kom til husmannsplassen Laskerud og lurte med seg enka der til Amerika i 1867. Hun skaffet penger til reisen ved å selge alt hun eide. Kommet vel over, stakk han fra henne ... http://www.nittedal....edal/index.html

 

De dro egentlig til Canada har jeg funnet ut senere. Historien står nederst side 253 (søk f. eks. på "totning" i søkefeltet øverst til høyre).

 

Han som kom til Laskerud etter denne enka, var for øvrig min oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei,

Det er en stund siden du spurte om dette, men jeg regner med at prosjektet ikke er ferdig enda.

 

Som Svein Arnolf sier så fantes det mange totninger i Kongsbergområdet på 1700-tallet. De kom først og fremst for å jobbe i sølvgruvene. I Sølvverkets manntall fra denne tiden er arbeiderne stort sett oppgitt med fødested.

 

I 1711-tellingen er det 2 som oppgir Toten og 4 som oppgir Biri som fødested

I 1732-tellingen er det 4 som oppgir Toten og 9 som oppgir Oppland som fødested

I 1765-tellingen er det 23 som oppgir Toten, 1 som oppgir Biri og 5 som oppgir Vardal og 5 som oppgir "Opplandet"

I 1771-tellingen er det 8 som oppgir Toten, 1 som oppgir Vardal og 10 som oppgir "Opplandet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for påfyll av interessante opplysninger! Dreier dette seg om manntall i arkivet fra Kongsberg Sølvverk, som befinner seg i Riksarkivet? Ifølge Arkivportalen inneholder arkivet enkelte manntall, men de er ikke spesifiserte på årstall.

 

Forøvrig er prosjektet relatert til grunnlovsjubileet i 2014 og ytterligere opplysninger mottas derfor fortsatt med stor interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1711, 1765 og 1771-manntallene befinner seg alle i Sølvverkets arkiv; 1732-manntallet derimot ligger "vanskelig tilgjengelig som spredte bilag i en innholdsrik pakke kommisjonsarkiver i Rentekammerets arkiv", også i Riksarkivet. Dette ble avskrevet og gitt ut i Kongsberg i 1983 som "Eksaminasjonsmanntall Kongsberg Sølvverk 1732. En datamaskinell bearbeiding, Bergverksmuseets skrift nr. 1". Jeg finner ikke noen nærmere identifikasjon på hvor i Rentekammeret dette manntallet befinner seg, utover sitatet jeg gjenga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.