Gå til innhold
Arkivverket

Dere på forumet..


Camilla Svanøe1
 Del

Recommended Posts

... Ja dere vet hvem dere er.

Dere som sitter og overvåker spørsmål og faktisk gidder å involvere dere.

Dere er noen skikkelige spesse folk. Synes vi som ikke har fått kirkeboksyken ennå.

Jeg tror snitt IQ her er minst 120 og at de fleste av dere er smånerdete. Men jeg synes det er SÅ GØY å få svar her av dere DYKTIGE og KUNNSKAPSRIKE forum-skribenter.

Elsker å få de halvtørre tilbakemeldingene hvis jeg har "Faux Pas" postet, eller glemt å si hvem jeg leter etter i overskriften. Og jeg har ALLTID funnet de jeg har lett etter innen 24 timer, fordi dere er så på hugget.

 

Det er et ENORMT gap fra å skulle slå opp på en offentlig webside for å fomle seg frem til en oldefar (meg) til å kunne namedroppe fra bygdebøker skrevet på 60 tallet. Dere RULER.

 

Aner ikke hva som motiverer dere til å hjelpe fremmede noksagter som meg, men unike er dere. Ville bare si det, sånn at dere vet at dere er satt pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike tilbakemeldinger som det du skriver nå virker skikkelig motiverende på iallefall meg til å hjelpe videre, og sikkert også andre hjelpere. Nå trenger jeg av og til hjelp selv også, når jeg forsker for andre som jeg av og til

pleier å gjøre. Alle har vært nybegynnere, og jeg gjorde mye rart da jeg begynte med data i slektsforskningen. Begynte med slektsforskning i 1996 og leste mikrofilmer på kirkebøker og folketellinger, og kunne vel for såvidt litt

om slektforskning da jeg begynte nyhetsgrupper i 2000 etter å ha kjøpt pc i april 2000. Hadde kun et 8-timerskurs på data. Strevde blant annet mye med slektsprogrammet mitt Brothers Keeper, og er slett ikke utlært der

enda. Skulle gå flere år før jeg lærte å lage lenke. Er nok fremdeles bedre på slektsforskning og å hjelpe andre der, enn til det som har med dataprogrammer og annet å gjøre. Hvis noen lurer på hva nyhetsgrupper er, så

var det noe en kunne abonnere på innen forskjellige temaer innen både slektsforskning og andre emner. Det finnes kanskje fremdeles(servere min var news.online.no). Kom inn på Gammelforumet av Digitalarkivet i

november 2002. Har vært mange flotte hjelpere for meg også, og noen har jeg etterhvert fått hjelpe jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen lurer på hva nyhetsgrupper er, så

var det noe en kunne abonnere på innen forskjellige temaer innen både slektsforskning og andre emner. Det finnes kanskje fremdeles(servere min var news.online.no). Kom inn på Gammelforumet av Digitalarkivet i

november 2002. Har vært mange flotte hjelpere for meg også, og noen har jeg etterhvert fått hjelpe jeg også.

 

Ja dette var nok den spede begynnelse i IT-verdenen for fler ;)

 

Trakk i hvertfall til seg spam som fluepapir, vet ikke om disse gruppene eksisterer lenger, men de gjør kanskje det?

 

Ble en helt ny verden med forumene i Digitalarkivet ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyhetsgrupper eksisterte iallefall enda i desember 2010, da jeg flyttet og kvittet meg med forrige pc. Med min nye pc ble det nye programmer, og jeg fikk ikke til å laste ned nyhetsgrupper på mailprogrammet mitt. Det

har forøvrig aldri fungert som det skulle, men jeg bruker siden til Kabeltv-selskapet når jeg en sjelden gang skal sende og motta mail. Var veldig liten aktivitet på de nyhetsgruppene jeg hadde i desember 2010.

Fikk etterhvert kontroll på dette med spam selv om jeg hadde nyhetsgrupper, og abbonerte på Spamfilter fra Telenor den gangen. Nå har jeg ikke Telenor lengre. Vet ikke hvor lenge Digitalarkivet har eksistert,

men sikkert lenge før jeg kom meg inn i november 2002. Strevde med passord i forsøk på å komme meg inn tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del er bare innom her av og til, og jeg leser bare noen få av emnene her. De fleste emner går jeg ikke inn på i det hele tatt.

Det som fenger min interesse, er spørsmål om min fødeby Oslo. Og så er det selvsagt enkelte andre ting som pirrer min nysgjerrighet.

Jeg begynte med dette etter at jeg ble pensjonist, og jeg bruker bare litt av min disponible tid på dette. Jeg er ikke blant de drevne.

Men takk for godordene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lurer jeg på om jeg er "dere på forumet" eller en på utsida som kikker inn.

Ikke så nøye heller. Men siste linja i startinnlegget tar jeg selvsagt med glede imot :)

 

Så et lite hjertesukk!

 

Det har blitt for lite av de "ikke genealogiske" innlegga her. Arkivverket som denne sida vel skal avspeile er så mye mer enn oppslag i kirkebøker og bygdebøker.

 

Takk for at du ser på forumbrukerne med et skråblikk Camilla.

Det er godt for kropp og sjel å riste løs innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg sørge for å holde liv i ting med en del flere skråblikk. Vi kan ikke la de med Aspberger ta helt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg sørge for å holde liv i ting med en del flere skråblikk. Vi kan ikke la de med Asperger ta helt over.

 

 

Ja, her er litt om diagnosen vår, Camilla: http://snl.no/.sml_a...pergers_syndrom

Men jeg fant ikke din diagnose, selv om flere interessante symptomer kommer klart fram i dine innlegg!

Velkommen til forumet! Her er vi like forskjellige som ellers i samfunnet!

Og så håper jeg at du har sans for humor, du også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg sørge for å holde liv i ting med en del flere skråblikk. Vi kan ikke la de med Aspberger ta helt over.

 

 

Vi kan ikke la de med Aspberger ta over - hva mener du egentlig med dette?

 

Jeg reagerer på at du bruker Asberger i denne konteksten. Det er noen mennesker som har diagnosen Aspberger og må leve og slite med det !

 

Hvor er empatien blitt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har Astrid og jeg reagert på hver vår måte (hun seriøst og jeg med fleip) - så nå er vi spente på ditt svar til oss!

Min mening er at humor og empati bør gå hånd i hånd. Først da kan begge deler være til berikelse for oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter dette som en godt ment fleip.

 

Men det var nyttig, Astrid, at du minnet oss på at den kunne oppfattes annerledes. Så kan vi oppklare og unngå det fremover. Jeg kjenner meg selv igjen i mange karakteristikker om smale interesser, men har samarbeidet med mennesker med Asperger og andre syndrom, så jeg tror det er lurt å finne andre karakteriserende ord....

 

Ha en god dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har jo rett Astrid, men hun som startet dette emnet syns jeg ellers virker både postiviv og grei. Hun er jo veldig takknemlig for hjelpen hun har fått, og det er det jammen ikke

alle som er av dem som spør om slekt. Så jeg tror ikke hun mente noe galt med det hun skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Jarl og Anne Lise også, og du er jo hjertelig velkommen til forumet, Camilla!

Nå har vel ikke jeg noe mandat til å si det, for jeg er selv bare en gjest her. Men det er vi vel alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som har Aspberger er veldig systematiske og når de først har fått dilla på noe er det umulig å stoppe dem. De går skikkelig opp i det de gjør. De med ADHD har også en form for "hyperfokus", og kan bli umulige å få kontakt med når de er fokuserte.

Jeg vet ikke om jeg har noen diagnose. Generelt eksentrisk kanskje.

Men det jeg mente med Asperger kommentaren min var at det er vel plass til oss som ikke er helt ufeilbarlige og som ikke klarer å finne så mye selv også. Det kan være morsomt å grave i slekta fordi man er eventrylysten også. Ikke bare fordi man skal fylle opp treet sitt, selv om det er nokså tilfredsstillende det og. Så jeg har vel 30/70 (prosenfordeling) med saklige spørsmål, og generelle observasjoner av fenomenet slektsgranskning.

Jeg har aldri kommet over et forum hvor responsen er så umiddelbar, kompetansenivået så høyt, og samtidig så virker det så altruistisk at folk bare sitter og hjelper helt fremmede mennesker å bla i gamle bøker. Finner du det på forumet til andre interresseorganisasjoner? neppe.

Så folk må jo bli helt hekta. Skjønner dem godt jeg. Dette er jo så moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet det også som en fleip; men innlegg her leses av flere hundre personer (noen ganger flere tusen personer) og sjansen for at noen faktisk har denne diagnosen eller på andre måter føler seg krenket av kommentaren er noe og tenke på føp man klikker "Post"-knappen. Uheldigvis har begrepet Asperger nærmest blitt synonymt men en som er litt sosialt klosset og har en intens interesse for ett bestemt tema; og det er nok mange av oss som, ihvertfall til dels, kan kan føle oss hjemme i en slik karakterisering. Men den kliniske diagnosen Asperger er mye mere omfattende enn det. Så man må være litt forsiktig hvis man fleiper med slike diagnoser i ett offentlig media som besøkes av så mange forskjellige personer med forskjellig bakgrunn.

 

Uansett; jeg har ingen problemer med og innrømme at jeg av og til lar denne hobbyen ta altfor mye tid og at jeg noen ganger heller vil kose meg med gamle dokumenter enn med venner ute på byen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ditt inntrykk av folket her på forumet! Her er stor hjelpsomhet og innsikt.

Pass deg, du er blitt en av oss........!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var vel ikke så lurt å si det, for det er sikkert noen som kan bli støtt.

Til alle med Aspbergers, som ikke likte kommentaren min: Jeg mente ikke noe vondt med det. Dere er supre mennesker!

Til alle med Aspbergers som likte den: er du sikker på at du har Aspbergers?

Og tusen takk for all hjelp til alle. Jeg kommer HELT sikkert til å stille flere spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke ha litt humor her inne før de som ikke er utstyrt med humor-genet, men derimot grinete-genet er på hugget. Det er også heller ikke lov til å spøke eller stille spørsmål som ikke egner seg på et medium for sarte mennesker.

Her må vi være korrekte og kjedelige.

Men stå på Camilla:-) de fleste av oss heier på deg....me too..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh my god. Det er PRESIST det riktige miljøet for min Tourettes light. Å nei nå diagnosedroppet jeg igjen.

Okei jeg tar straffen.

Men Tourettes er det nok flere som ville vært enige i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STÅ PÅ CAMILLA. DETTE VAR MORRO ! LITT ANNET FOR Å LYSE OPP I DAGEN VÅR. PS! Kanskje du har gena fra oss Trøndera.

 

 

KOS DÆ.

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Gunnar Andre, stå på og kos deg, og gjør ittno om du tek et tema om "pølse og pomfritt" innimellom i ny og ne (ikke helt bokstavelig ment da, for det ville vel bli et kjedelig tema) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selv reagerte jeg på din setning (for noen dgr siden) om å ikke la de med Aspberger ta over.Korte setninger kan lett misforstås.Jeg tenkte at det sikkert var fleip, men uansett vil jeg si at alle er likeverdige mennesker og bør behandles likt i slektsforskningen eller andre ting enten de har diagnose eller er "medlemmer" i grupper, f.eks. tatere, jøder, afrikanere osv.

 

Hyggelig at du er så interessert, ikke alle unge er det. Ogda er det for sent. De får da ikke spurt som visste noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.