Gå til innhold
Arkivverket

Var Hans Mikkelsen sogneprest i Stadsbygd (1600-1623) gift med Ellen Samuelsdatter Arctander?


Lars Østensen
 Del

Recommended Posts

"Peder Jensen Parelius var prest ved Oslo Hospital (Bragernes prosti) fra 1706-1709. Han hadde først vært kapellan i Bjørnør i perioden 1675-1706. I 1701 bodde han på Berfjord i Bjørnør."

 

Berfjord manntall 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lett etter Margretes mann, Hr Mons/Mogens i Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700. Har brukt registeret som hjelp , men har ikke funnet noen som passer. Kanskje oppholdt dette paret seg lenger sør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller mot at søsterdatteren Margrete Hansdatter er en feil, og at dette egentlig er halvsøsteren Margrete sl: Hr. Monsis som er en av arvingene som er nevnt i utloddingen. Det finns ingen kjent søster som kan være mor til Margrete, og hun finns heller ikke blant arvingene der hun burde vært nevnt.

 

På den annen side, dersom man skal forholde seg strengt til teksten i skiftet, så er Margrete Hansdatter datter av Margrete sl: Hr. Monsis da dette er eneste (halv) søster som er nevnt i skiftet, og i så fall var moren gift 2 ganger, eller alternativt hadde en datter utenom ekteskap. En annen tenkbar om enn usannsynlig(?) mulighet er at Inger sl: Hans Jørgensen egentlig er en søster av Lucia, og at Margrete Hansdatter da er hennes datter.

 

Jeg har mine tvil til at Margrete skulle tjene sin halvsøster, Lucie i hennes alderdom. Margrete er kanskje født omkr. 1615 og ville i så fall være en gammel dame på over 85 år. Da det skiftes etter halvsøsteren, Lucie, er Samuel er salig, og det er mulig at heller ikke Margrete lever i 1701, selv om hun ikke er nevnt salig. Det er barna til avdøde Samuel og Margrete som er arvinger. Burde det ikke vært Margrete selv, om hun hadde vært i live?

 

Troms fylke, Tromsø prosti, Skifteprotokoll 15 , 1697-1761, oppb: Statsarkivet i Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 31/32 Jeg har også lett etter Hr. Mogens uten å ha funnet noen som kan passe av de kjente. Jeg ser at det nevnes en Hr. Jens Mogensen Herdal i Stadsbygd. Han er vistnok sønn av Mogens Pedersen Herdal som vistnok bla var gift med en Elisabeth Jensdatter. Hva disse opplysningene er bygd på av kilder har jeg ikke innsikt i. Når det gjelder Margrete Hansdatter som tjener sin moster er jeg forsåvidt enig, men hvordan forklarer vi arvegangen da med mindre hun er datter av Margrete sl: hr. Monsis som er eneste kjente søster (som arver)? Margrete selv kunne vel ikke ta arv siden hun var kvinne (så lenge hun hadde avkom som var i livet), og da er det vel hennes myndige(?) barn som arver hennes del? Jeg tolker Margrete sl: Hr. Monsis til å være i livet ved skiftet i og med at det ikke står eksplisitt at hun er salig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700, s 364-365, utdrag:

 

«Niels Pedersen Bredal

I familieskatten 1683 og 1693 betalte han for seg og sin kone Lucie Jørgensdtr., to tjenestedrenger og to tjenestepiker.

 

Hr Bredal døde i 1697 og skifte etter han ble holdt samme år. Han var gift med Lucie Jørgensdtr Bull, ifølge Schønning en datter av Hr Jørgen Bull i Stadsbygd. Skifte ble holdt etter henne i 1701. De hadde ingen barn og arvingene etter ham ble hans brorbarn og hans søsterbarn, navngitt er kun søsterens sønn Lars Fabiansens sønn i Bergen, resten av arvingene var i Jylland. Hennes arvinger var hennes brorbarn Hr Anders kapellan i Hevne, Marthe Henriksdtr., gift med Jens Jensen på Wigen, Dorthe kaptein Emanhus, Anne Henriksdtr, Margrethe Henriksdtr, halvbror Samuels barn og halvsøster sl. Hr Mons barn. »

-----

 

Mulig Margrete Hansdatter kom i hus etter Niels Bredals død. Kanskje mulig å finne henne i manntallet 1701? (Manntallet ble gjort juli 1701, altså etter Lucies død - dessverre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 34 Her kapitulerer jeg Grete. Ikke finner jeg henne i manntall 1701, og ikke finner jeg noe skifte etter henne eller Margrete Hansdatter dersom det nå likevel er 2 forskjellige personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også lett i mange kilder i dag, men vanskelig å finne noe som kan brukes. Får håpe Aud kan bidra, hun kjenner området godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket igjennom register for skifter i Fosen (1681-1709). Her er det ikke mange Samuel eller Samuel-sen/datter.

 

Fant kun Hans Samuelsen (Buch). Det skiftes etter hans kone Viviche Johansdatter på Einarsdal i Bjørnør 1708.

 

Register

Sør-Trøndelag fylke, Fosen sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 03 , 1696-1709, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takket være Nasjonalbibiliotekets digitizing er primærkilden (trøsteskriftet) tilgjengelig. Erlandsen hadde sett den, Dahl skiver at han ikke hadde sett den, om måtte nødvendigvis referere til Erlandsen/Tønder.

 

Det er biskopen i Viborg, Nils Lauritsøn A(rctander) N(idrosiensis) minnes farbrors kone, dernest regner han opp andre nære som nylig har gått bort; første kone, mor, far, brødre, farbror. Denne fortalen (på dansk) er datert 19.oktober 1610. Så kommer en lengre bibelsk utlegning, før minneord på latin.

 

 

Data hentet fra Nasjonabibliotekets søketjeneste:

 

Tittel:

Trøstscrifft For dem som ved Døden miste deris Ectestalbroder, Børn, Forældre, Slect oc Venner, eller oc selff aff Dødens Tancker oc Fryct forskreckis

 

Forfatter:

Arctander, Niels Lauridsen

 

Publisert:

Kiøbenhaffn : Henrich Waldkirch, 1611

 

Omfang:

[120] s.

 

Varig lenke:

http://urn.nb.no/URN...k_2012040313003

 

Fra trøsteskriftet i 1610: Her bør gjerne noen som har latin i fagkretsen inn. Jeg har prøvd å skrive av en tekst, men på grunn av utydelige bokstaver og manglende språkkunnskap kan det gjerne være ting som må korrigeres:

 

Minneskrift over Samuel og Nils Lauritssønner, dedikert fra bror Nils, og så kommer tekst:

…………………………

Reverendis viris, doctrina, pie-

tate & vitæ integritate præstantibus

Dn. HENRICO Andreæ, F.

Alstehovio, Canonico Nidosiensi & pastori in Ecclesis Stor-

Dallinis

ET

Dn. JOHANNI KRUSIO, IN

Ecclesis Legagriensibus,

ET

Dn. JOHANNI MICHALIS

f. in Stadsbygdensibus, servis

Christi fidelissimis,

Venerandorum suorum socerorum

Dn. SAMUELIS ET Dn. NI-

Colai Lavrenti F.F immaturum obicum gentibus

DD. Affinibus surs caris

……………..

 

Affinibus er gjerne slektninger. Av disse 3 menn, om vi skal forstå dem som ”medunderskrivere” og deltakere i sorgen, er HENRICO Andreæ vel hr Henrik Andersen, gift med Anna Samuelsdatter, og hr Samuels etterfølger som prest i Stjørdal.

 

Den andre slektninger er Dn. JOHANNI KRUSIO, IN Ecclesis Legagriensibus.

 

Den tredje slektningen; For Dn. JOHANNI MICHALIS gjetter Erlandsen på at dette er hr Samuels svoger, gift med en datter av Laurits Nilsen. Dahl gjengir dette., men har og en NN, som Samuels datter Ellen var gift med første gang. Her er det og spørsmål om hvordan kronologi og generasjoner går i hop. Noen som ser holdepunkter i teksten for hvordan slektskapet var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke latin, så ved hjelp av Google oversetter forstår jeg teksten slik (kan hende jeg er helt på jordet):

 

JOHANNI MICHALIS - Hans Mikkelsen

Kristi trofaste tjener i Stadsbygd

Venerandorum (August?) sine - eller deres - foreldre (fedre?) ved lov

Samuel og Nils Lauritssønner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 38 Takker! :) Ja, denne er det nok ikke mange av oss som har sett før. Ser virkelig fram til at noen redegjør for sammenhengen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd Google oversetter på ulike språk, og fra latin til tysk blir suorum socerorum oversatt til ihre Schwiegereltern - svigerforeldre (svigerfamilie).

 

Latin til engelsk: their parents in law

 

Jeg forstår det slik at alle de tre nevnte herrer er svigersønner til Samuel og Niels Lauritssønner (Arctander).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#46 - Men det er absolutt interessant at hun er en Nielsdatter, men kilden for dette hadde vært fint å ha! Veldig bra at dette Trøsteskriftet ble funnet av Per Ole Sollie og at det blir sett på med nye øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 47 Se innlegg 7 i linken. Der refereres et skifte. Jeg må vel moderere til at essensen i skiftet oppsummeres.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg finner senga vil jeg si, Lars, at din "påstand", om at Hans Mikkelsen var gift med Ellen Samuelsdatter Arctander, kan se ut til å stemme :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 49 Det er vel mer å betrakte som et spørsmål enn en påstand, og spørsmålet står fortsatt åpent. Det som er lagt frem til nå holder neppe som bevis for dette eventuelle giftemålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.