Gå til innhold
Arkivverket

Sigurd og Arne Salvesen f. 04.04.1927 og 19.06.1929


Marcus_Salvesen
 Del

Recommended Posts

Hei trenger hjelp og finne ut mer om Sigurd og Arne Salvesen født 04.04.1927 og 19.06 1929. Foreldrene het Sigrid Konstanse Salvesen Espenes (født Landgraff) og faren het Severin Hilmar Espenes Salvesen. Paret fikk tre barn Sigurd,Arne og Torleif sistenevnte er min farfar. Har ett fotografi som kan være en av brødrene, utifra dette har jeg lite info. Så tar imot det meste :)

1613435.jpeg

(Kan forstørres ved å trykke på bildet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til at de er født i Holt, Aust Agder:

 

Barna til Sigrid Constanse Espenes og Severin Hilmar Salvesen Espenes:

  1. Sigurd Salvesen (Espenes) f. 04.04.1927, Kleivan, Holt. Finner i Agderposten 27.09.1941 at Sigurd Salvesen blir konfirmert i Holt kirke 05.10.1941. Finner også i Agderposten 12.08.1960 at Sigurd Salvesen, Tvedestrand, er 2. kokk ombord på båten "Lisita". Vet ikke om det er samme person. Han er ikke nevnt ved foreldrenes død.

  1. Arne Salvesen (Espenes) f. 19.06.1929, Hegland i Holt, har ikke funnet flere spor etter han. Ikke nevnt ved foreldrenes død. Død ungt?

 

Og tar jeg ikke feil, søker trådstarter spor etter dem fremover i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er farfaren din og brødrene hans født? Er farfaren din eller noen av brødrene hans fremdeles i live? Siden du sier du vet lite, så er de kanskje døde alle tre? Hvis faren din har søskenbarn som er barn av noen av de to onklene hans, kan du kanskje spørre faren din om han litt oversikt? Nærmeste familie kan ofte sitte med opplysninger som kan være nyttige å ta utgangspunkt i for videre søk.

 

Der krysset vi hverandre, Erling!

 

Dødsfallet til faren?

Id 3354506 Fornavn Severin Etternavn Salvesen Pikenavn Tittel Bosted Født dato 0110 Født år 1890 Fødested Død dato 1201 Død år 1985 Død sted Begravet dato 1801 Begravet år 1985

 

Gravlagt Holt, Tvedestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

 

Name: Sigurd Salvesen

Arrival Date: 13 Sep 1954

Birth Date: 4 Apr 1927

Birth Location: Norway

Birth Location Other: holt

Age: 27

Gender: Male

Ethnicity/ Nationality: Norwegian

Port of Arrival: New York, New York

Ship Name: Ekefors

 

 

Name: Sigurd Salvesen SSN: 109-30-5621

Last Residence: 94103 San Francisco, San Francisco, California, United States America

Born: 4 Apr 1927

Died: Mar 1975

State (Year) SSN issued: New York (1955-1956)

 

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott, Mette! Er det mulig å finne ut om Sigurd Salvesen var gift ved død? Dette er en fyr jeg har vært borti tidligere, uten å finne hans "endeligt".

 

 

Name: Sigurd Salvesen

Birth: 4 Apr 1927 - Other Country

Death: 19 Mar 1975 - San Francisco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er farfaren din og brødrene hans født? Er farfaren din eller noen av brødrene hans fremdeles i live? Siden du sier du vet lite, så er de kanskje døde alle tre? Hvis faren din har søskenbarn som er barn av noen av de to onklene hans, kan du kanskje spørre faren din om han litt oversikt? Nærmeste familie kan ofte sitte med opplysninger som kan være nyttige å ta utgangspunkt i for videre søk.

 

Der krysset vi hverandre, Erling!

 

Dødsfallet til faren?

Id 3354506 Fornavn Severin Etternavn Salvesen Pikenavn Tittel Bosted Født dato 0110 Født år 1890 Fødested Død dato 1201 Død år 1985 Død sted Begravet dato 1801 Begravet år 1985

 

Gravlagt Holt, Tvedestrand.

Faren min er død, så kan ikke spørre han. Farmoren min vet ikke så mye, har fått noen opplysninger om bare farfar. Alle er døde.

 

Flott Mette! Greier du å finne ut om Arne å?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ikke så mye mer, men har funnet Sigurd som flyktning til Sverige under krigen:

Kildeinformasjon: Flyktningskontoret i Stockholm 1940-1945, Dokumenter (RA/S-2080/V/L0022), 1940-1945, oppb: Riksarkivet.

Merknader: Kjesäterkartoteket. Alfabetisk register A-Å. Papirmaterialet kassert.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43434/757/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-uf20100817620757.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner denne Arne Salvesen, men dette er nok et skudd i blinde...

 

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=salvesen&GSfn=arne&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GSob=n&GRid=26258677&df=all&

 

Og det var det:

 

Han er født i 1909: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/FLT2-J2K

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner denne Arne Salvesen, men dette er nok et skudd i blinde...

 

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=salvesen&GSfn=arne&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GSob=n&GRid=26258677&df=all&

 

Og det var det:

 

Han er født i 1909: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/FLT2-J2K

Det er nok ikke riktig person, Grethe. Vi må huske at Arne også kan ha benyttet etternavn som Espenes og Thomassen, selv om jeg forstår at Marcus far og farfar beholdt Salvesen. Han kan også ha emigrert eller dødd ung. Er jeg helt på villspor når jeg mener din oldefar Severin ble skilt og giftet seg på nytt med Karoline Karlsen i 1949, Marcus ? Og at de også fikk en sønn kalt Torleif Ernst ? Eller er det en sammenblanding ? Hva med Torleif Ernst Salvesen f. 1923 d. 1995 gravlagt Flosta ?

 

Mvh

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke riktig person, Grethe. Vi må huske at Arne også kan ha benyttet etternavn som Espenes og Thomassen, selv om jeg forstår at Marcus far og farfar beholdt Salvesen. Han kan også ha emigrert eller dødd ung. Er jeg helt på villspor når jeg mener din oldefar Severin ble skilt og giftet seg på nytt med Karoline Karlsen i 1949, Marcus ? Og at de også fikk en sønn kalt Torleif Ernst ? Eller er det en sammenblanding ? Hva med Torleif Ernst Salvesen f. 1923 d. 1995 gravlagt Flosta ?

 

Mvh

Helge Berntsen

Hei! 

Severin og Karoline giftet seg  i 1949. De fikk to barn sammen, Anne Marie og Ole Einar. Anne Marie drunker, og Ole Einar dør under en husbrann. Severin og Sigrid fikk Torleif Ernst sammen. Torleif Ernst Salvesen er gravlagt på Flosta, årstallet 1923 er feil, han ble nemlig født 1932 eller i 1933. 

Endret av Marcus_Salvesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.