Gå til innhold
Arkivverket

Høring av revidert standard for kirkebokregistrering - Kyrre 2.0


Anette S. Clausen
 Del

Recommended Posts

Arkivverket har sendt ut et høringsutkast av en ny utgave av Kyrre - standard for registrering av kyrkjebøker i Noreg. Kyrre ble lansert i 2005 og det er på høy tid med en revidert utgave.

 

Vi har fått mange innspill fra registratorer og andre, samtidig som vi selv har følt behov for endringer underveis i arbeidet med data registrert etter denne standarden.

 

Det er ikke alt som er avklart i høringsutkastet og vi ser fram til å høre fra alle med interesse for dette feltet. Høringsfristen er 1. juli 2013.

 

Høringsdokumentene finner dere på nettsidene våre: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Kilderegistrering/Registrere-kirkeboeker/Hoering-av-Kyrre-2.0 (Vi har også lagt ut en snarvei til denne siden på framsiden til Digitalarkivet under Nyttig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg klarer uansett neppe å delta mye i dette, men jeg undres på hvorfor man legger en slik høring til en tid på året da det sannsynligvis omtrent ikke foregår noen kirkebokregistrering eller annen foreningsvirksomhet, og folk etter en lang vinter endelig har mulighet til å drive med alt mulig annet enn å sitte foran en pc. Det er 7-8 år siden den forrige versjonen ble laget, og det har tydeligvis ikke hatt noe hastverk å få til et utkast for versjon 2.0. Da finner jeg det merkelig at man legger ut dette på denne tiden av året med en høringsfrist 1 juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på innsending av filer til Digitalarkivet så er det fremdeles stor registreringsaktivitet, bare så det er sagt.

 

Kyrre 2.0 skulle vært ute til høring for lenge siden, men vi ble kraftig forsinket og måtte legge den ut nå når vi haddde den klar. Overgang til kyrre 2.0 er noe vi har stort behov for i vårt arbeid. I forbindelse med flytting av data til nytt system og samtidig som 1801-1814-data skal brukes i prosjekt for Historisk befolkningsregister, så har vi ønsker om endringer i standarden for at dataene skal kunne utnyttes optimalt. Både dataflytting og HBR er prosjekter som allerede er i gang og desto lenger det går før vi får modelllert dataene slik vi har behov for, desto tyngre blir jobben vår etterpå. Samtidig vil endring i standarden også få konsekvenser for registreringsprogram som Augustus (og GT kirkebok?) og det vil ventelig ta noe tid før disse programmene er tilpasset nye standarden. Vi har derfor ikke tid til å vente med å få den nye standarden iverksatt, sommertid eller ei.

 

Vi er fullstendig klar over at det har gått altfor lang tid fra vi skulle ha lansert nye versjon til det faktisk foreligger en, dette beklager vi veldig! I utgaven av Kyrre som nå ligger til høring har vi forsøkt å ta hensyn til innspillene som har kommet til første versjon av Kyrre, men i det store og hele så er det vel bosted-registrering som representerer noe vesentlig nytt noe. Vi håper og tror at høringsrunden går fint og at lanseringen av Kyrre 2.0 ikke vil avstedkomme altfor store protester ettersom det meste er som før, men med tydeligere instrukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av tema: Jeg har ingen mulighet til å oppgradere GT-kirkebok så det blir vel bare Augustus som antakelig kommer til å implementere Kyrre 2.0. De 100+ avskriftene som allerede er registrert i GT-kirkebok, men ikke oversendt DA, vil måtte leveres i Kyrre 1.0 format, uansett når dere innfører Kyrre 2.0. Heldigvis er mye av materialet registrert før Kyrre 1.0, med bosted/etternavn omtrent som i Kyrre 2.0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg registerer kyrkjebøkene for Tinn i Augustus, og trudde eg var relativt godt inne i terminologien, men her dukkar plutseleg noko som heiter GT-kyrkjebøker opp. Kva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GT-kirkebok er MS Access baserte databaser som jeg lagde første versjon av i 2000-2001 for Gjøvik og Toten slektshistorielag, som en erstatning for det DOS-baserte programmet BD87, før Augustus ble laget. Jeg stappet inn mer og mer funksjonalitet fram til ca 2009, og programmet var det første som implementerte Kyrre 1.0. Det har vært brukt av bla. slektshistorielaget til å registrere 2-300.000 kirkebokposter og er fremdeles i bruk.

 

Basene inneholder en god del funksjonalitet som ikke finnes i Augustus, f.eks vesentlig bedre funksjonalitet for å produsere kompakte utskrifter på papir med meget avanserte registre (man kan f.eks velge eksakt hvilke bokstaver det skal sorteres på i et felt med bosted/personnavn - gjerne flere navn/sted/områder registrert i samme felt), spesielle utskrifter egnet for korrektur, mer effektive registreringsskjema, gjenbruk av tidligere registrerte navn/sted fra samme eller tidligere poster, mange funksjoner for automatisk kontroll av data, 80-90% automatisk innsetting av kjønn for faddere, konvertering fra 4G og tabellbaserte data til bla Kyrre 1.0 xml eller tabeller, automatisk innsetting av lenker til skannede kirkebøker, datafelt beregnet på arbeidsflyt og kommentarer om datene på postnivå - for bruk ved avskrift/korrektur (noe man desverre ikke har tenkt på i Kyrre), merking av poster som må kontrolleres spesiellt, spørreskjema til registrator om visse aspekter ved kilden/avskriften, og mere. Dessuten har man all den generelle funksjonaliteten i Access tilgjengelig for å bearbeide og kontrollere data - hvis man har litt datakunnskaper. På den annen side inneholder Augustus enkelte ting som ikke finnes i GT.

 

Det store problemet med GT-kirkebok er at det krever Access 2000 innstallert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei interessant utgreiing. Som du peikar på er Augustus-prorammet mangelfullt mellom anna når det gjeld utskrifter, men for min eigen del må eg nok halde meg til det trygge og sikre. PC-terskelen er høg nok som han er for ein Mac-mann. Eg grua meg i to år før eg oppgraderte frå Augustus 1 til Augustus 2 her i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av tema: Jeg har ingen mulighet til å oppgradere GT-kirkebok så det blir vel bare Augustus som antakelig kommer til å implementere Kyrre 2.0. De 100+ avskriftene som allerede er registrert i GT-kirkebok, men ikke oversendt DA, vil måtte leveres i Kyrre 1.0 format, uansett når dere innfører Kyrre 2.0. Heldigvis er mye av materialet registrert før Kyrre 1.0, med bosted/etternavn omtrent som i Kyrre 2.0.

 

Det skal gå fint å motta filer etter Kyrre 1-format. Vi må uansett lage konverteringsskript for alle dataene vi har publisert og liggende i kø, så dette er jo noe vi også kan kjøre på nyinnkomne filer i Kyrre 1.0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.