Gå til innhold
Arkivverket

Halvor Trondhjemmer


Tommy_Halvorsen
 Del

Recommended Posts

God kveld! Trondhjemmer har vært kjent som en reisende slekt, og har vært et tema her før. Jeg vil gjerne vite hvor den første Halvor Trondhjemmer var fra. Jeg vet at han gifet seg i Solum i 1825 med Ingeborg Kerstine Pedersdatter. Han døper to barn i Solum, Halvor i 1827 og Peder i 1832. Før han blir begravet i Solum i 1840, 68 år gammel. Ellers er jo, Eilert Sundts beretninger om fantefolket en interessant kilde:

Throndhjemmerne, XXII, er av Eilert Sundt nevnt i Anden aars- beretning om av Fantefolket (utgitt 1862). Sundt beretter at Halvor Halvorsen blir kalt Halvor Throndhjemmer, fordi han en gang hadde vært i kongens tjeneste i Trondhjem. Videre forteller Sundt i § 212: Kvinnen Ingeborg Kerstine Kløvholt har, formentlig utenfor ekteskapet født tre barn: 1) Johannes Olsen, 2) Halvor Halvorsen og 3 Per Halvorsen- de to siste med en Halvor Throndhjemmer, som kaldes så fordi han hadde tjent kongens tjeneste i Throndhjem, men som i sine siste år levde på fanteloffen her sør i landet. Halvor er død, Ingeborg lever muligens i Søndeløv. Hennes tredje sønn Per har rømt til sjøs; hennes to eldre sønner går på fanteloffen. I § 213 fortsetter Sundt: Johannes Olsen Nyhus, også kalt Johannes Throndhjemmer, med kvinne Anne Larsdatter Alting (§180), han er nå vel 40 og hun 31 år gamle. Etter flere års samliv ble hun konfirmert og så ble de viet i Øyestad i 1859. De ha følgende barn: a) Maren Serine, født 1855 og Marie Lise, født 1858, samt en sønn hun har fra en tidligere forbindelse med hans halvbror Halvor, Andreas Halvorsen, født 1853. Familien hjemstavnsrett i Solum, men flakker nok bestandig. Til slutt i § 214: Halvor Halvorsen ,kalt som faren Halvor Throndhjemmer, i 1858 viet i Bamble til Henrikke Olsdatter av Alting-folket(§182), han da 25 år, hun 17 år. Her i Bamble har han kun til dels oppholdt seg den siste tiden, og nå er han på vandring. Av to barn 1 i live (Andreas f.1853). Om hans tidligere forbindelser med kvinner se forrige § samt §188b, Anne Berntsdatter.

Fint hvis det er noen som har andre interessante opplysninger om dette emnet!

Mvh Tommy Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1411&idx_id=1411&uid=ny&idx_side=-240

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051005041278.jpg

hei,

mulig at du har dette fra før, men ifølge vielsen, nr. 7, het han Halvor Halvorsen Bakke (nu paa Kløvholt) og var enkemann på 53 år,

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for fine innspill, Astrid! Jeg har de kildene du la fram, men artig at også du nevner den mulige kandidaten i 1801 tellingen for Trondheim. At Halvor er 55 år når han gifter seg, og at han har gjort kongens tjeneste i "Trondhjem" passer jo bra med den loggerende soldaten på 29 år. Håper å få tak i en kilde som kan bekrefte dette, og som muligens kan forklare hvor han kom fra før han var "i kongens tjeneste"

 

Mvh

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Hei dere
Her kom jeg over en tråd som var interessant og som er ett av min families puslespill. 
Min tippoldefar Christian Andersen Trondhjemmer Sætren f. ca 1789 d. ca 1840 ( jeg har ikke klart å finne noen opplysninger om han i Elverum/ Sørskogbygda) og han var gift med Eli Arnesdatter Løvhaugen f. 1791 i Håberget, Elverum hun døde i 1872
 

Dødsreg nr. 7
SAH, Elverum prestekontor, H/Ha/Haa/L0011: Ministerialbok nr. 11, 1869-1879, s. 311
https://media.digitalarkivet.no/view/8896/252

Anført som Eli Trondhjemmer tilhold i Nordby Strandbygda

 

Det er utrolig lite å holde seg til men kanskje det blir mulig å løse denne gåten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.