Gå til innhold
Arkivverket

Asbjørg Tellefsdatter på Øvre Vefall i Drangedal. Hvor nevnes hun?


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Lars Anundsen Øvre Vefall
, født ca. 1627. Død 4. april 1704, 73 år 1 måned gammel. Han druknet i Neslandsvannet (selvmord).

 

Gift med

 

Asbjørg Tellefsdatter
. Hennes navn har jeg fra Drangedalsboka. Hvilken originalkilde kan hennes navn komme fra.

 

 

Jeg har sett i kirkeboka, ikke noe, på skifter, ikke noe. Kan det ha vært et dokument, for navnet kan jo ikke bare vært tatt ut av ingenting. Dette er et av Telemarksmysteriene jeg holder på med.

 

 

Mvh. Torbjørn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jo spørsmålet hvem i alle dager han er da. Stadig noe nytt og et spørsmål skaper flere nye. Takk takk Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I slektsregister for Drangedal (Bjørn Edvin Holte), bind 1, side 21-22 står det:

 

Lars Anundsen Vefald Øvre, f.1631, begr.04.04.1704, g.m:

Asborg Tellefsdtr.

Barn:

Anund

Anne f.1656, g. 1.gang med Halvor Sandvik, g. 2.gang med Elling Nilsmundsen Voje

Taran, d. ugift

Aslaug, g.m. Ole Bottolfsen Sønderkil

Anne

 

Mvh.

Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Eva. Det er de opplysningene jeg har allerede, men kildene hadde vært gøy å vite om. Nå er det altså en Lars Eskildsen som dør på Vefall øvre i 1704, men Lars Anundsen vet man ikke noe mere om. Ei heller om kona Asbjørg/Asborg, hvor man har henne fra. Jeg klarer ikke å finne en eneste kilde på henne, men navnet, så spesiellt det er, kan jo ikke være tatt helt ut av ingenting.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei

Dette er ikke mine direkte aner (vil dog ikke utelukke det, da jeg mangler patronymet til enkelte kvinner fodt paa 1600-tallet).

Hva Olav Sannes skriver vedr. paret, er at paret bosetter seg paa Naas. Lars Anundsen drukner I Neslandsvannet ca 1680-85, og enken Asborg Tellefsdatter + paa Naas ca 1685-90. Deretter ankommer Ole Olsen Tveit, som + paa Naas ca 1694 (skifter 1695). Paa bakgrunn av at Lars drukner I Neslandsvannet, er det naturlig for leseren aa tenke seg at hans kone er datter av Tellef Nesland.

 

Jeg vil anbefale deg aa gaa direkte paa Olav Sannes sine primaerkilder; Lensregnskap, Fogderegnskap og Tingboker (Bamble sorenskriveri, rettergangsmateriale). Regnskaper Bratsberg Len.

Lars Findboesen lyser pengemangel paa Vefall 3tn 4m, 28/10-1730 (tingbok side 195 h.side).

Tingbok 10A 30-10-1727 side 120 h side, lyses det ut pengemangel paa Vefall 3tn 4m av Nielsmund Ellingsen, Lars Olsen og Peder Pedersen Straume.

Saa langt har jeg ikke funnet det avgjorende beviset, at Aasulf Henneseid overforte 1/2 tn I Vefall til Lars Anundsen og hans 2 sostre Anne og Liv (datert 1653, paa Henneseid).

Olav Sannes skriver at Anund Larsen sikkert gikk bort/drept noe for 1653, under Vefall skriver han at han dode I 1650. Dette er den 1 selvmotsigelsen (samt at han har oppfort nok en sonn under Vefall, Sigvart). Aarsak, han finner Siguard I fogderegnskapene paa Vefall (et lite tips, han ser helt bort I fra Nesland).

En annen merkverdig sak; anno 1637 (landskatten) Vefall; eiere Berulf Heldal 3H og 3Sk. og Aasulf Henneseid 1/2tn.

Vedr. Aasulf Henneseid sitt 1/2tn, finner man dette igjen paa Oseid og senere ca 1672 paa Straume.

Et annet nyttig tips ved sjekk av fogderegnskap (sjekk alle 3 boker: Leillendingsskatt, Landskatt og Odelsskatt). Spesiellt tidsrommet 1662-1674 (mange utvekslinger).

Aarsaken til mitt innlegg er at Olav Sannes blander fakta og hypotese (ved aa sjekke hva jeg naa har skrevet, vil du se at hypotesen faller fullstendig sammen). Les ekteskap og avkom av Berulf Heldal og Liv Eilevsdatter.

Jeg er ikke ute etter aa maltraktere det hele, men at problematikken maa sees paa med nye oyne (vedr. de impliserte personer).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Aarsaken til mitt innlegg er belyst, og med patronymet til Lars Anundsen (maa hans far vaere Anund). Sporsmaalsstillingen maa vaere hvor nevnes Anund.

Litt mer info vedr. Vefall. Garnisonsskatten 1639-44 betales av Torgius Vefall. Koppskatten 1645 brukere; Tollef og enken Kari.

Skattematr. anno 1647; Kari 1/2 tn, Torgius 1/2 tn og Berulf Heldal 3 tn. Det er dog verdt aa merke seg setningen under, Torgius Vefalls barn 1/2 tn (Torgius Vefall den eldre er mao dod).

Jeg tok med dette for aa gi deg et bedre utgangspunkt, for din videre granskning.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 5 år senere...

Jeg legger denne opp igjen, da jeg ikke har kommet en millimeter lenger med Asbjørg Tellefsdatter. Jeg kan simpelthen ikke finne henne i noen annen kilde enn Drangedalsboka. Hvor i alle bauger og kanter skal man lete.

 

Hilsen forvirret genealog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn,

jeg tror Ole Petter er inne på noe her. Tollef Nesland kom fra Øvre Vefall og var gift med Helje Gundersdatter, datter til Gunder Toresen. At Lars Anundsen flyttet til Naas kan skyldes at moren Liv Eilivsdatter flyttet dit etter at 2. ektemann Berulv Heldal var død, og Lars skal ha vært ganske uten midler etter det som står i Drangedalsboka. Det framgår også av boka at Helje Gundersdatter var i live 1686, men gammel og skrøpelig. Det er mulig det finnes et skifte etter henne noe sted som kan sjekkes ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er nevnt i Drangedalsboka under Østre Nås. Lars Anundsen overtok gården etter moren Liv Heldal, men måtte selge den. Det står at enken Asbjørg Tellefsdatter drev gården etter at Lars døde, men at Adeler eide 3/4 av den. I så fall burde hun være registrert som bruker i en eller annen forbindelse.

Om hun døde på Nås står det ikke noe om. Men utfra dette burde det være et skifte etter henne, hun satt muligens på 1/4 av gården.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hun står, hvis det er henne, som enken Nås i 1693, men kan man finne henne ved navn nevnelse i 1680-1690-åra. Jeg kan ikke finne noe skifte etter henne eller mannen.

 

 

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.