Gå til innhold
Arkivverket

En nøtt, muligens en stor nøtt? Fra Hadsel i Nordland.


Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Prøver å få styr på noen av mine slektgrener der oppe fra nord, men lokalkjennskapen er heller elendig.

Berith Katharina Hansdatter er døpt i Hassel kirke 8 august 1790, som tvilling, der står bare Berret ved dåpen. Hun ble gift med Jens Peter Hansen Hov på Hassel 12 juli 1812. Berith sine foreldre har vært Hans Davidsen og Bereth Mensdatter. Hans Davidsen sin far finner jeg ved hans dåp i 1761, som David Halvorsen og hans mor nevnes ved folketellingen av 1801 som Meta Pedersdatter 84 år.

Mitt spørsmål, som jeg tror er en nøtt? Hvilken Halvor er David sin far tro?

 

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aner jeg ikke, men David Halvorsen er født på Hauven (Haugen?) i Gimsøy fjerding (Lofoten) og var gift og 35 år gammel i innrulleringsmanntall for Hadsel 1766.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel han og kona du finner på Higrav i ekstraskatten:

 

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vesterålen, Andenes og Lofoten fogderi, Ekstraskatt RA/EA-4092/R67/L4747 (RA/EA-4092/R67/L4747), 1762-1766, oppb: Riksarkivet.

Merknader: Ekstraskatt 1762-1772, se også kat. nr. 1145/51.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/48845/50/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk10051112050055.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom konas alder er oppgitt korrekt i FT1801 så er det en Alhed Pedersdatter som døpes 1716 i Hadsel. Far Peder Larsen.

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hadsel i Hadsel, Ministerialbok nr. 888A01 /1 (1693-1738), Fødte og døpte 1716, side 181.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071106640390.jpg

Skifte etter Peder Larsen, Maarfjord i Ulvøy

Ektefelle: Ingeborg Pedersdatter. Internt skiftenr: 597. Skiftet åpnet: 22/3-1745. Side: 358. Løpenr: . Døde

begge?

Arvinger:

Formue: 32-4-4. Gjeld: 21-4-14.

Film eller link: HF1983

Ingeborg Pedersdatter, Maarfjord i Ulvøy.

Hustru av avdøde. Gift. Ektefelle: Peder Larsen.

Peder Pedersen, .

Sønn av avdøde. Myndig.

Hans Pedersen, .

Sønn av avdøde. Myndig.

Stephan Pedersen, .

Sønn av avdøde. Myndig.

Walborg Pedersdatter, .

Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Folqvart Grundfør.

Folquart Grundfør, .

Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Walborg Pedersdatter.

Anne Pedersdatter, Maarfjord i Ulvøy.

Datter av avdøde. Umyndig.

Alette Pedersdatter, Maarfjord i Ulvøy.

Datter av avdøde. Umyndig.

De som nevnes i dette skiftet kan jo prøves opp mot hvem som er dåpsfaddere på David Halvorsens barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen Hans:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A02 (1754-1811), Kronologisk liste 1761, side 27.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10101208290022.jpg

Sønnen Peder:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A02 (1754-1811), Kronologisk liste 1763, side 32.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10101208290027.jpg

Sønnen Anders:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A02 (1754-1811), Kronologisk liste 1765, side 36.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10101208290031.jpg

Datteren: Martha Malene:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A02 (1754-1811), Kronologisk liste 1769, side 44b.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10101208290040.jpg

Sønnen Jens Bloch:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A02 (1754-1811), Kronologisk liste 1770, side 48.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10101208290043.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så sikker på det er korrekt Alette Pedersdatter som nevnes i dette skiftet. Det må nok undersøkes atskillig nøyere......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona het Aletta så det er bortkastet tid. Når det gjelder hennes opphav kan Borgos ha helt rett i at det ikke blir noen enkel nøtt, men når det gjelder David Halvorsen tror jeg nok det bør være en overkommelig oppgave å finne hans sannsynlige far dersom han er nevnt i tingboka for Lofoten i aktuell periode. Nå vet du jo ca når og hvor David Halvorsen er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 17 Det ante meg at navnet var kamuflert i og med at jeg ikke kunne finne gården i ekstraskatten. Har du vært borti noen Halvor i Gimsøy rundt 1730?

Jeg ser at i innrulleringsmanntallet for Hadsel 1766 så er det en Hans Arentsen, 35 år som nevnes etter David Halvorsen. Denne Hans Arentsen er født på Liland i Vågan, og han har tatt bøksel i Mårfjorden i Hadsel, som er samme gården som den Peder Larsen jeg fant skifte etter. Noen sammenheng?

 

Denne Hans Arentzen gifter seg i 1761 i Hadsel med en Marithe Niclasdatter så det er nok en tilfeldighet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nøtten er ikke av den vanlige kaliber, som kan tas med en nøtteknekker, men jeg fekk noe mere innsyn i et ukjent landskap, med lenken du hadde fra 2005.

Syntes at denne kvinnens alder var noe høy i forhold til sin husbond.

Haldor, tror jeg blir omtrent håpløst å finne utav, men du har gitt meg en god del opplysninger, som jeg takker og bukker for.

 

Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så sikker på at alderen hennes er feil. Er det ikke litt merkelig at siste barnet deres er født i 1770 når ektemannen lever til 1778? Kan det skyldes at kona faktisk var godt voksen ved giftemålet? Ser slettes ikke bort fra at alder i FT1801 er mer korrekt enn den alderen som er oppgitt ved gravleggelsen. Både alder oppgitt i FT1801 og ved gravleggelser er notorisk upålitelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av det forrige innlegget av 2005, at hun skal være fødd i 1739, og død i 1802, og om hun var fødd før 1720, og en sønn ble fødd i 1770, var hun vell gammel?

Har oppdaget endel års svinn i folketellingene, men syntes at denne var vell overdreven. Jeg tok meg litt tid å kikket i matrikkelforarbeidet av 1723 i området,

og jeg kunne ikke få kloa i noen Halvor, så tanken om en svenske kansje kan være mulig.

Men du har sikret meg mange gode opplysninger.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 21 Hun var neppe født før 1720 så alderen hennes i FT1801 må være feil, men det kan alderen ved gravleggelsen også være. Det har liten hensikt i å spekulere om hvilket opphav Halvor måtte ha all den tid kildene ikke forteller noe som helst om ham. Det er flere Halvor nevnt i Lofoten i aktuell periode så hvorfor faren til David Halvorsen eventuelt skulle være svensk er en gåte for meg. Det er nok smartere å lete blant de som faktisk var der enn å lete etter en svensk Halvor.

 

Eksempelvis:

 

Skifte etter Halvor Andersen, Aarsteen i Vågan

Internt skiftenr: 7951. Skiftet åpnet: 2/5-1772. Side: . Løpenr: .

Arvinger:

Fallittbo.

Film eller link: Ekstrakt

 

Han var født ca 1706.

 

En Halvor Olsen nevnes også......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bror av Hans Davidsen, Anders Davidsen holder også hus på Haug eller Haue i 1801, som 40 år, men er alså noen år yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.