Gå til innhold
Arkivverket

Jon Gregersen Vestøl og Marte Jakobsdatter i Gjerstad


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jon Gregersen Vestøl
. Nevnt 1697. Ikke nevnt som bruker på Vestøl i 1701. I skiftet etter Harald Stiansen Vestøl den 21-22. februar 1716, står det at skifte etter Jon Gregersen foregikk på Sletta i Holt 9. Juni 1711. Hans datter var gift med Haralds eldste sønn Stian og denne arvet Jons arv i Vestøl, 9 skinn.

 

Gift med

Marte Jakobsdatter, født ca. 1670. Død 7 søndag i Trinitatis 1719 på Vestøl, 49 år gammel.

Barn:

 

 

125] 1.
Marrithe Jonsdatter
, født 1695. Død 1773. Gift 2. juli 1714med
Stian Haraldsen Vestøl
, født 1694. Død 1772. Se nr. 35.

 

125] 2. Gyri Jonsdatter, døpt 4 søndag i Trinitatis (27. juni) 1697 fra Vestøl i Gjerstad. Faddere: Anne Bentsdatter (vis?)dal holdt barnet
[1]
, Ålve Michelsen Eskeland, Olv Juulsen Eskeland, Ellef Knudsen Vestøl, Helge Knudsdatter.

 

 

125]Jon Gregersen var fra Sletta i Holt men Marte Jakobsdatter vet jeg ikke hvor er fra. Kan noen hjelpe til der.

 

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn, er du sikker på at det er samme person du søker opplysninger om her ? Jon Gregersen på Sletta f. ca, 1660, var av gammel Sletta-slekt, og han bodde på Sletta I 1701 som fattig inderst. Det forhindrer selvfølgelig ikke at han bodde på Vestøl I 1697, men jeg har ikke sett henvisninger til hans hustru eller barn noe sted. At det er denne Jon som det var skifte etter på Sletta i 1711, og om dette skiftet er tilgjengelig vil vel det gi svar på spørsmålet. Mvh Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, jada uten tvil. Skiftet fra 1711 finnes ikke, det bare henvises til. Han heter Jon Gregersen (Slettaetternavn). Han har gods i Vestøl i Gjerstad (som alle de andre Slettaungene). Han heter Jon Gregersen det året han får datteren Gyri i Gjerstad i 1697 (og moren heter Marte Jakobsdatter). Han er ikke på Vestøl i 1701 men vi får vite at han skiftes etter på Sletta i 1711. Vi får vite at hans datter blir gift med Stian Haraldsen Vestøl (og hun heter Marithe Jonsdatter og er født ca. 1695.

 

Men han er ikke på Sletta i Holt heller i 1701 som du skriver.

 

Brukeren er Halvor Gregersen (47 år gammel). De to fattige inderstene på Sletta er Knut Gregersen (45 år) og Jens Gregersen (40 år). Sistnevnte ble begravet fra Vestøl i Gjerstad 15. september 1722, 65 år 7 måneder 3 dager gammel.

 

SÅ dette er samme mann hele vegen.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bygdebøkene for Holdt finnes ikke før 1699 og er borte mellom 1705-1715 så der faller alt utenom. Finner bare en sønn av Halvor Gregersen, Gregersen, og der er tanten Magnhild fadder.

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vi kan legge dette opp igjen vi. Jeg har tenkt Vegårshei eller Holt som Martes hjemsteder uten at jeg kan bevise noe.

 

Hennes foreldre kan ha hett Jakob og Ingrid.

 

 

Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I skiftet etter Harald Stiansen Vestøl den 21-22. februar 1716, står det at skifte etter Jon Gregersen foregikk på Sletta i Holt 9. Juni 1711.

 

Jeg vet ikke hvor du har denne opplysningen fra, men den er feil.

 

Det som står i skiftet 1716 etter Harald Stiansen Vestøl om Sletta er et avsnitt hvor Peder* Slettens* hustru Ingeborg anviste skiftebrevet etter hennes første ektemann Halvor Gregersens jordegods på Sletten i Holt sogn datert 9/6-1711. Og skiftet som ble holdt på Sletta denne datoen var da også etter Halvor Gregersen, ikke Jon Gregersen.

 

Jeg har ikke klart å tyde alt i dette avsnittet, og tar også forbehold om tydefeil angående navnet Peder Sletten. Den nevnte Ingeborgs patronym begynner her med J, men tror nok det kan være en stavevariant av Gjeruldsdatter.

 

Et par linjer lenger ned i det samme avsnittet (trolig som motsvar) kommer en påstand fra avdødes eldste sønn Stian Haraldsen om at han både hadde Jon Gregersens datter til ekte og at han var besitter av hans odelsgods Vestøl ... (resten av dette avsnittet har jeg ikke tydet).

 

Skiftet 1711 på Sletta:

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Nedenes sorenskriveri -1824, Skifteprotokoll 5 , 1707-1711, oppb: Statsarkivet i Kristiansand.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24253/425/

 

Skiftet 1716 på Vestøl:

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Nedenes sorenskriveri -1824, Skifteprotokoll 7 , 1714-1720, oppb: Statsarkivet i Kristiansand.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24255/47/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Espen. Da fikk jeg orden i det og ser at jeg tolka 1711 skiftet feil.

 

Når det gjelder persongalleriet, så stemmer det med at Halvor Gregersen var gift med Ingeborg Gjerulvsdatter Nedre Nes i Holt. Hun ble andre gang gift med Peder Olsen Ljøstad fra Vegårshei. På Sletta i Holt. Og Torje Tallaksen Berge i Holt og Jens Andersen Vestøl i Gjerstad kalles Halvors søstermenn. Dette stemmer da de var gift med Halvors søstre Magnhild og Liv.

 

Synd jeg ikke hadde oversett navnet på Halvor og Jons mor. Ei dame jeg mener er fra Vestøl, en Jonsdatter. Dette siden det står i skiftet at Halvor arvet gods i Sandaker i Gjerstad i morsarv.

 

Men enda til gode å finne ut av Marte Jakobsdatter.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn, jeg kan dessverre ingenting om disse slektene i Gjerstad og Holt - og har derfor svært lite matnyttig å bidra med videre (det var egentlig påstanden om at skiftet fra 1711 ikke fantes som vekket min interesse for denne tråden).

 

 

Synd jeg ikke hadde oversett navnet på Halvor og Jons mor. Ei dame jeg mener er fra Vestøl, en Jonsdatter. Dette siden det står i skiftet at Halvor arvet gods i Sandaker i Gjerstad i morsarv.

 

Ei datter av Jon Nilsen?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra dette Espen. Jeg er så fornøyd.

 

Ja, en datter av Jon Nilsen.

 

Hva fører den linken du sendte til. Jeg får bare opp Bibsys, Gjerstad bind 2 av Torleif Kveim. Skal det være en diskusjon der eller? Du skjønner, jeg er litt teit når det gjelder data?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei

Jeg har noe problemer med aa folge med I denne debatten. Jeg er etterkommer av Halvor Gregarsen og Ingeborg Gjerulvsdatter Sletta,

Holt, men har problemer med aa folge hovedtraaden I emnet. Jeg sitter igjen med at sporet/etterlysningen er feil.

Jeg vil dog bidra vedrorende dine aner, men en ny status ( av hva du etterlyser) vil vaere nodvendig.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.