Gå til innhold
Arkivverket

Ole Hansen (1758-1802), nevnt fra 1795?


Jon_L
 Del

Recommended Posts

Ole Hansen ble døpt 6.6 1758 på Skatval til Hans Eriksen og Marit Kristoffersdatter, som bruket Vikholmen. Han var deres eldste sønn, og ble senere gift med Marie Andersdatter. I henhold til hva bygdeboken og kirkeboken angir, hadde Ole og Marie to sønner: Hans, som ble født i 1782 og døde i 1791, og Lars, som ble døpt 22.2 1795, og døde 21.4 1859.

 

Etter hva jeg klarer at finne ut, så er Ole og Marie ikke nevnt før 1795, da andre sønnen ble døpt, og derfor blir jeg ikke grei med når de giftet seg. Jeg finner ikke heller når første sønnen ble født og døde, og datoer er ikke angitt i bygdeboken, så derfor ville jeg anta at de har bodd et annet sted tidligere. Det kan ha vært hvor Marie ble født, men hvor dette var er ukjent for meg. Ole Hansens far, Hans Eriksen, ble gravlagt 22.1 1781, så et skifte etter ham kanskje kunne hjelpe meg å finne fram til hvor Ole bodde ved samme tid, men der finner jeg ikke heller noe skifte.

 

Den som har informasjon om disse, eller kan hjelpe meg å finne fram til noe, må gjerne skrive her - kanskje noen som har arbeidet med å skrive av skifteprotokoller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje vielsen: 24/6-1790: Ungkarl Ole Hansen Wollan og Pigen Maria Andersdatter Wollan. Bøxel Seddel paa Plads under Wollan.

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A06 (1781-1797), Ekteviede 1790, side 552-553.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16372&idx_id=16372&uid=ny&idx_side=-279

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070925620295.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid,

 

Takk for svar og hjelp - og ja, jeg finner også det sannsynlig at disse er rett personer. Jeg har kun søkt omtrent 1780, men ikke etter 1785. Første sønnen, slik bygdeboken nevner, kan naturligvis være ur et tidligere ekteskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørres etter skifteavskrift her. Ja jeg finner et skifte i 1794 hvor Marit Kristoffersdatter(Christophersdatter) er ført som datter ved skiftet etter faren Christopher Jonsen Stor Walstad(registrering og vurdering

til skifte 20.05.1794). Barna arvet:

-Marithe Christophersdatter som var død. Hennes barn: Ole Hansen Wollan som var fullmyndig

-Sigri Christophersdatter, og hennes barn nevnes(2 barn)

-Jon Christophersen som var fullmyndig

Ifølge bygdebok skal det også være en Ola Christophersen, og i Christophers andre ekteskap skal det være en datter Guru Christophersdatter

Slet litt med dette skiftet ja:

 

http://arkivverket.n...e=gigant&mode=0

 

I bygdeboka nevnes også en Ola Christophersen fra første ekteskap, og en Guru Christophersdatter fra andre ekteskap. Er ikke sikkert de er med i skiftet her.

 

Lenken ble til feil side, og skiftet starter nede til høyre på siden før(nytter ikke å legge inn ny lenke heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var skifte etter Gurrue Pedersdatter Stor Valstad 29.03.1765, og igjenlevende enkemann var Christopher Jonsen. Barna var Jon Christophersen 15 år, Merit(Marit) Christophersdatter som var gift med Hans Eriksen

og bodde på plass under gården Vigen, Sirrie Christophersdatter 23 år og ugift. Formynder for de 2 umyndige var Anders Ottersen Welvang. Det er det jeg har klart å finne i skiftene jeg har skrevet av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Lise, og takk for all hjelp,

 

Skiftet etter Kristoffer Jonsen er jeg allerede bekjent med, og der ser jeg at hans datter Marit er nevnt som død. Levde hun stadig når Hans Eriksen døde i 1781? Jeg finner henne ikke som død i kirkeboken, og det står ikke noe i bygdeboken heller.

 

Jeg fant forøvrig en Hans Olsen fra Voldsmarken, som vel var ni år da han ble begravet 11.12 1791. Ettersom Ole Hansen og hans kone ikke ble gift før 1790, må Ole ha vært gift to ganger. Var er det andre ekteskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg tidligere har vært litt for opphengt i Skatval, men Hans Eriksen og kona var jo i Holmen under Vestre Vikan i Stjørdal. Der finner jeg på side 40 i band 2 del 1: Hans Eriksen Vikmarken var døpt 15.07.1731, og gravlagt

22.01.1781. Gift 13.04.1758 Med Marit Kristoffersdatter Valstad fra Skatval, som var døpt 10.03.1736. Hun døde i 1772, og levde altså ikke da ektemannen døde i 1781. Hans ble gift 2 den 14.10.1773 med Brynild Clemmets-

datter som døde etter 1801. Skal se mer etter Ole Hansen, som ifølge bygdeboka bodde på Vollamarken i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre finner jeg ikke noe mer på Ole Hansen, enn det du alt har.

 

Tar med det som står om Hans Eriksens foreldre i den samme Stjørdalsboka(band 2 del 1) på side 40: Erik Hansen Holmen var født 1693, og gravlagt 23.10.1763. Gift med Marit Pedersdatter som var

født ca 1695, og ble gravlagt 20.07.1766. Barna var Peder døpt 11.11.1718, Lars døpt 25.08.1720, Gjertrud døpt 29.09.1722. Gift med Erik O. Viklånke, Mali døpt 04.03.1725, Daniel døpt 20.02.1729 og gravlagt 10.01.1734, Hans døpt 15.07.1731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Hva gjelder Marit Kristoffersdatter så finner jeg henne ikke blant de døde i kirkeboken under 1772. Jeg kanskje leter på feil måte eller i feil kirkebok. Har du noen dødsdato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk også for opplysningene om Erik Hansen og Marit Pedersdatter. Siden det tydeligvis ikke finnes noe vielsesdato til dem i bygdeboken, så vil jeg prøve å finne ut noe av det i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe annet enn det som står i bygdeboka, men ellers merker jeg meg at siste barnet av Hans og Marit var født 1763. Barna deres var: Ola døpt 06.06.1758, Mali døpt 02.08.1761 og død før 1781, Erik døpt

04.12.1763 og gravlagt 20.11.1773. Er jo ganske lang tid for en kvinne som da ble født i 1736 å ikke få flere barn mellom 1763 og 1772. Det kan bety at hun døde før, eller at det er barn som ikke er med i bygdeboka.

Barna i 2,ekteskap med Brynild Clemmetsdatter: Erik døpt 16.10.1774, Marit døpt 1776, Paul døpt 10.10.1779. Jeg så også etter Marit som gravlagt, og tok da 1771,1772 og litt uti 1773 uten å finne henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Lise,

 

Jeg har ikke funnet henne mellom 1763 og 1770, så da er hun vel ikke med i kirkeboken. Det kanskje finnes et skifte etter Marit, som er bruket som kilde i bygdeboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan være skifter som ikke er med i det som er lagt ut på Digitalarkivet eller på mikrofilm, for jeg skulle ha sett det i mine avskrifter om det hadde vært skifte etter henne av det som er utlagt på Digitalarkivet eller mikrofilmet.

Forøvrig er det skifte etter Hans Eriksen 14.10.1782. Da jeg ikke fant han i avskriften første gang har jeg vel rotet litt med Skatval. Igjenlevende enke var Brynille Clemetsdatter. Hans barn var da: Ole Hansen som var fullmyndig,

og i tjeneste på gården Walstad(så der var han iallefall i 1782). Barn fra Hans Eriksens andre ekteskap: Erik Hansen 8 år, og formynder var Lars Olsen Forsing, Paul Hansen 3 år med samme formynder som broren og Marit Hansdatter 6 år

med samme formynder. Skammer meg nå, for det var jo dette du egentlig spurte etter. Prøver meg på lenke til skiftet i 1782:

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24759/530/?size=full&mode=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en ny sjekk i registeret til skiftene som er utlagt på Digitalarkivet 1760-66,1766-1770,1779-1773,1772-1778 og 1778-1783. Der var ingen Marit Christophersdatter i Stjørdal eller Skatval i registeret iallefall, og jeg har jo

heller ikke skrevet av skifte på henne(er nå sjekket flere ganger i Stjørdal og Skatval). Ellers ser jeg at jeg har skrevet av skifte på hennes sannsynlige farmor med samme navn i 1765 i Storvalstad på Skatval. Igjenlevende

enkemann var Jon Olsen, og de hadde sønnen Christopher Jonsen som var myndig. De hadde også døtrene Karie 46 år, og Anne som var død. Barna hennes arver da. Står jo ikke barn på Christopher her, men det kan

sjekkes med bygdebok om det er av interesse. Du har vel bygdebøker for Skatval selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Lise,

 

Jeg antar at Marit Kristoffersdatter er den dame som ble begravet 16.4 1765. Hun var forøvrig datter av Kristoffer Jonsen og Karen Larsdatter. Karen ble begravet 16.2 1731, og så var det skifte etter henne 5.4 1731. Når Kristoffer Jonsen døde vet jeg ikke, men det kanskje du kjenner til?

 

Takk også for skiftet etter Hans Eriksen. Du har virkelig gjort et grundig arbeid med å forske blant skiftene.

 

Jeg skal straks lage en enkel framstilling av Ole Hansens slektstavle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På side 206 i bind 1 av Skatvalsboka kalles Marits far Kristofer Johnsen Forbord, og han var fra Forbord Østre, og han var gift med Karen Larsdatter som var født ca 1650(er vel ut fra alderen ved

dødsfallet i 1731). Her står det ogsåat Marit var gift med John Olsen Skjervold..Det står faktisk at det var skifte i Christopher Jonsens dødsbo i 1693 i bygdeboka, men det får jeg dårlig til å stemme

siden han var arving etter sin bror Tharal Jonsen Forbord samme år (27.03.1693). Kan ikke se at han nevnes i registret til de originale skiftene for 1693 på Digitalarkivet, men det er skiftedestina-

sjoner på Statsarkivet i Trondheim inntil 1714 som ikke er utlagt på Digitalarkivet eller mikrofilmet. Kan jo være at han er å finne der, og død etter 27.03.1693. Men da må fødselsåret 1699 til

siste barnet Anne være feil. Barna var Ole som var i Valstad , Marit født ca 1683, Gunhiild født ca 1690, Kristofer født ca 1691 Skiftet den 27.03.1693 var etter Tharal Jonsen Forbord og kona

Anne Jonsdatter:

 

http://arkivverket.n...ize=full&mode=0

 

Arvingene på hans side var hans søsken: Broderen Christopher Jonnsøn, sødsteren Anne Jonnsdatter, halvbroderen Joen Andersen

 

Nå er vi vel kommet litt utenfor emner her, men jeg leter gjerne mer i bygdebøker og skifter om du er interessert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først er inne på Christopher Jonsen og hans søsken i Forbord, så finner jeg i bind 2 av Skatvalsboka: Jon Steffensen som døde før 1665, og han var gift med Marit Taralsdatter som kan ha vært fra Auran

(spørsmålstegn i bygdebok). Barna deres: Tharal som var på vestre Forbord, Steffen som bodde i Trondheim, Kristoffer som bodde på vestre Vifstad, Anne som kan ha vært på Steinvik og Ingebrigt(med spørretegn

bak navnet). Marit var gift 2 med Amders Andersen som var født ca 1632,. Barn: Peder som døde før 1693, og John som var neste bruker og født ca 1657(gift med Anne Madsdatter f ca 1641 og død 1719).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Lise, og takk,

 

Nå ble det meget nytt slektsstoff å fordøye. Jeg kommer tilbake til de andre, men først: Jon Steffensen oppgis være død før 1665, og det må vel være fordi han ikke er med i manntallet. Finnes det noen skifter her etter ham eller hans hustru, som bekrefter slektsskapet mellom ham og hans oppgitte barn?

 

Jeg er meget takknemlig for all din hjelp, og hvis du har tid må du gjerne publisere mer informasjon etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skiftene jeg har skrevet av starter på 1693 for Skatval, og det i en protokoll som starter på 1689(bare skifter fra Selbu av det som gikk under Stjør-og Verdal fra 1689) Så hvis det skulle finnes noe skifte etter Jon Steffensen og kona, må det være å finne på Statsarkivet i Trondheim. Er ikke noe som er utlagt på Digitakarkivet heller av skifter for Stjør-og Verdal født 1689, men jeg vet det skal være skiftedestinasjoner på Statsarkivet i Trondheim som går fra slutten av 1600-tallet og til 1714. Er ikke sikker på når på slutten av 1600-tallet skiftedestinasjonene starter(dette er det samme som registrering av eiendeler). Så jeg vet ikke hvilke kilder de som skrev Skatvaslbøkene har støttet seg på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.