Gå til innhold
Arkivverket

Trolovelse i Meråker, 1749


Jon_L
 Del

Recommended Posts

Slik står i Meråkers kirkebok fra 1749: dito dato (24. januar) trolofvet ungkarl Lars Bersvendsen Østby fra Tydalen med pigen Ingebor Polsdatter Lille Krogstad. Det er imidlertid ikke tydlig når de giftet seg, og jeg finner dem ikke noe annen sted i den samme kirkeboken.

 

Til høyre om den vedlagte teksten står noe som jeg ikke kan lese, men jeg vet ikke heller om det kan gi noe.

 

Vil noen her hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken din vriket ikke, så jeg legger den inn her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16370&idx_id=16370&uid=ny&idx_side=-282 Det står dato for vielse ut for hver trolovelse, samt navn på kirken, men utenfor ditt par står det noe som er vanskelig å tyde, men på søk i Familisearch ser jeg at de har tolket det til 06.06.1749. Kanskje noen ser hva det står?

 

Lenken min virket heller ikke, men ved å kopiere den og lime den i adressefeltet, kommer man fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt til høyre står der overdraget Hr. Rosenv. d. 6 Juni 1749.

 

Peter Kaasbøll Rosenvinge var sogneprest til Selbu og Tydal fra 1737 til 1766, Prost over Innherred prosti fra 1755. Dette betyr nok at de ble viet Tydal der han kom fra. Om vielsesdatoen var 6. juni 1849 for vi vel aldri vite med sikkerhet, da ministerialbøkene for Selbu er borte for den tiden. Det skal eksistere er klokkerbok som går fra 1740-1752, der bare perioden 1740-1746 er utlagt på DA. Du kan jo rette en henvendelse til Statsarkivet i Trondheim og høre om det står noen opplysninger om denne vielsen i den klokkerboken.

 

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Remi,

 

Etter hva jeg er blitt fortalt inneholder klokkerbøkene fra den tiden kun vielser fra Selbu, men ikke fra Tydal, men ettersom datoen 6. juni er angitt i Meråker, så finnes det vel ikke noe som tyder på noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.