Gå til innhold
Arkivverket

Arbeidsanstalten, tvangsarbeidere i Bergen


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurer på om Arbeidsanstalten, Tvangsarbeidedsanstalten og Tukthuset er det samme i Bergen på siste del av 1800-tallet?

 

 

Mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker mye feil, ble Bergen Tukthus= arbeidsanstallt nedlagt i 1885, og Bergen komune overtok byggningen i 1892.

Når det gjelder soningen, har jeg kommet over fanger som sonet på Bergenhus festning, trolig overflyttet p.g.a plassmangel.

 

I 1684 fikk handelsmannen Jacob von Wida kongens tillatelse til å opprette "et grof linnet og ulden manufactur i Børnehusset". Han fikk enerett til å levere uniformer og uniformsdeler til regimentene og garnisonene i Bergen, Trondheim og Kristiansand. Slik ble Børnehuset heretter kjent som Manufakturhuset. (Fossen 1978) Tar med et utdrag over noen nedtegnelser jeg hadde.

 

Manufakturhuset ble etter dette en arbeidsanstalt for voksne fattige og bostedsløse. Arbeidet besto etter hvert også av spinning av lin og tobakk, og produksjon av spiker. I 1744 ble det tidligere barnehuset en tvangsarbeidsanstalt for voksne, og i 1789 ble det tukthus for mannlige tyver. Manufakturhuset ble også den alminnelige straffeanstalten for kvinner. Kriminalitet blant kvinner fantes selvsagt, men mange var satt på straffarbeid på grunn av brudd mot seksualnormene. På den tiden var det meget strenge regler for seksuell praksis – dette hørte utelukkende hjemme innenfor ekteskapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, Torleif!

Da går jeg altså ut fra at det Manufakturhuset som fremdeles står, rommet det jeg søkte etter.

Så har vi fengselet, som var i en annen bygning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

I Holt, Aust Agder ble det opprettet en arbeidsanstalt i 1832. Det var endel lokale gårdbrukere som sto bak. Gårdbrukerne bidro med frivillige gaver i form av ull o.l eller penger som det ble kjøpt ull for. Dette ble så delt ut til de fattige som spant og strikket hjemme. Det ble også delt ut tremateriale til mennene. Produktene (trøyer, strømper, vanter, vevskjeer, tresko, tretøfler) ble auksjonert bort på kirkebakken en gang hvert år. De flinkeste ble premiert med pengegaver. Hensikten med arbeidsanstalten var å "skaffe alle Fattige, som kunne arbeide, det for Enhvers Kræfter og Evner passende Arbeide" for dermed å "forhindre det i flere Henseende skadelige Betlerie, fremme Vindskibelighed, og i Fremtiden lette Fattigvæsenets Byrder."

 

Dette var på ingen måte noen straffeanstalt eller tvangsarbeidsanstalt, men snarere bygdefolkets utstrakte hånd til dem som ikke var så godt stilt i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har sett dette Knut, og det er vell en form for et manufakturhus. Men der innkom endel fanger fra den østre delen til Tukthuset i Kristiansand, tid om annen.

Bente: Ja det første fengsel i Bergen låg vell i det gamle Rådhuset, til engang på !860-70 årene, da ble nytt fengsel bygge, Manufakturhuset eller Tukthuset, ligger vell et lite steinkast unna, bak høyborgen av et omdiskutert rådhus som engang ble bygget. Men manufakturhuset står der faktisk den dag i dag, med front ut mot Kaigaten.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Arbeidsanstalten i Holt var ikke en straffeanstalt slik som manufakturhuset. Poenget var egentlig at begrepet "arbeidsanstalt" ikke er synonymt med straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill!

I Digitalarkivet under Bergen på 1800-tallet står det ulike overskrifter på kilder:

* Rettargang og straff, straffanstaltar - om folk som sonte sin straff i Bergenhus festning, fengselet, slaveriet og tukthuset

 

* Rettergang og streff, tvangsarbeidsanstaltar - tvangsarbeidere

Jeg kunne tenke meg å forsøke å plassere disse stedene i byen. Tukthuset var vel manufakturhuset - som jeg kjenner til. Det er disse andre institusjonene jeg ikke

kjenner beliggenheten til. Bergenhus festning er også grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.