Gå til innhold
Arkivverket

Claudine Brock, f. Printz, lærarkone, fødd Søndre Land 1852, dødsfallet hennar etter 1910 i Christiania?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Albert Mathias Brock, fødd i Ullensvang 11.3.1848, døydde i Trondheim 16.12.1908 der han var skulestyrar for ein realskule. Han var gift med Petra Claudine Elisabeth, kjend som Claudine Printz, fødd i Søndre Land 11.9.1852.

 

Dette parfolket flytte kring 1884 til Trondheim, men som enkje flytte Claudine til Chriostiania der me i 1910 finn ho busett hjå ein bror i Aker (http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036372008513).

 

* Er det mogeleg å finna dato og stad for dødsfallet hennar?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salut Grethe . Takk for henvisning til dødsfallprotokoll vedr Claudine Brock. Men der står noe som jeg ikke forstår: Efterlater 3 umyndige barn, 2 i Aker og 1 i Sarpsborg, og 2 umyndige sønnebarn.

Arven v/broren, sekretær Jens Printz, Bogstadvn 1, tlf 61815. Alle hennes barn var født før hundreårskiftet 1800-1900. Så hvem var disse umyndige barn? Jeg undrer meg også hvorfor broren Jens Printz er nevnt som arven? Har du noen forklaring, eller leser jeg feil? B) Hilsen JanM

 

Om Claudine Brock har jeg følgende: 6 barn

FT av 1910 viser henne som pensionholder og enke på Slemdal i Aker kommune. (Store Frøn). Der bor også hennes bror Jens Christian Meinich Printz (f 1858), som likeså er enkemann. Ellers bor der døtrene Elisabeth (f 1887) og Kirsten (f 1891), samt sønnen Albert (f 1893), alle ugift. Om mannen hennes, Albert:

Lærer ved Gjertsens skole i Kristiania, hvor han i tillegg er Inspektør ved Latinavdelingen.

Senere Skoledirektør i Trondheim

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det som barna var myndige. Broren,Jens Printz, var den som anmeldte dødfallet til Skifteretten.

I Aftenposten er det nevnt at det ble holdt skiftesamling etter Petra og Albert Mathias Brock i august 1927.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Ann-Mary, Grethe, Jan, Lars J. og Mette for spennande og interessante innlegg! Eg har fått svar på spørsmålet mitt, og problemet er løyst!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.