Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å finne dåp i Oslo


Harald Flaten
 Del

Recommended Posts

Min far ble født 7/10-1917. Han ble døpt Olav Wangensteen Flaten. Jeg kan ikke finne ut hvor han ble døpt. I FT1910 står hans mor, Gjertrud Flaten, født Myhre 25/11-1877, med bosted Parkvn. 80, Oslo. Da Gjertrud reiste en tur til USA (og giftet seg med Amund Flaten) 7/7-1911 er hennes adresse oppført til Parkvn. 80 II, Drammen, men det må vel være feil. Hun hadde riktignok jobbet i Drammen folkeskole fra 18/4-1906 til 31/3-1910, men siden hun begynte som lærerinne i Christiania folkeskole 1/4-1910, kunne hun ikke bo i Drammen i FT1910. Gjertrud og Amund Flaten fikk en sønn, Harald Wangensteen Flaten, 31/8-1912. Da er deres adresse oppgitt til Ths. Heftyesgt. 39, Oslo. http://www.arkivverk...y&idx_side=-209. I 1922 hadde de flyttet til John Collets Alle 40, Oslo. Det fremgår av en jobbsøknad fra Amund datert 1/12-1922 hvor han forteller at han hadde vært bonde i Bærum, men at han da bodde i Ullevål Hageby (John Collets Alle 40). Jeg tror leiligheten i John Collets Alle 40 ble bygget i 1918. Spørsmålet er altså hvor familien bodde i 1917. Min bror mener å ha hørt at de bodde i Drammensveien i Oslo på et tidspunkt, men dette er kun vage minner. Kirkeboken for Frogner går bare frem til omkring midten av 1917. Hvis de fortsatt bodde i Ths. Heftyesgt. 39, ville han vel ha blitt døpt i Frogner. Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha!!! Det kan det jo godt være. Jeg finner ingen andre med navn Amund Flaten i Oslo eller Akershus i FT1910. Hvilken menighet omfatter Deichmannsgate, tro? Jeg leter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde funnet ut at Deichmannsgate 8 hørte til Trefoldighet, men det tok lang tid. Takk for lenken, den vil bli til stor hjelp! Skreddersvennen tror jeg vi kan se bort fra. Ekspeditør i vinhandel virker trolig. Han fikk problem med alkoholen etter hvert.... Heller ikke i Trefoldighet, finner jeg dåpsregistreringer langt nok frem. Det går kanskje an å kontakte menigheten pr. e-post med en forespørsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Jeg har selv kontaktet ulike kirkekontor for å få slike opplysninger, og alltid fått positivt svar. Noen ganger pr. telefon, og noen ganger pr. mail.

 

Ettersom din far er født i 1917, kan det være at konfirmasjonen er tilgjengelig. Vet du hvor familien bodde på dette tidspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ble konfirmert som 15-åring, burde det bli ca 1932. Familien bodde da i John Collets All 40, Ullevål Hageby, og det er vel i Vestre Aker. Der finner jeg ikke kirkebøker med konfirmasjoner på det aktuelle tidspunkt. Jeg får sende en forespørsel til Trefoldighet menighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.