Gå til innhold
Arkivverket

Hettero sted i Norge ?


Eva Kalmér Savjord
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter Johan Peder Persson Holm født 2/10 1791 på Hettero i Norge. Jeg finner ingen steder som heter Hettero og vet ikke hvor jeg skal begynne å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke Hitterø = Hidra i Vest-Agder?

 

Siste bokstav er nok uansett en ø, og stedet kan derfor også ende på -øy eller -øya i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Peter Johannes Larsen som det lenkes til i innlegg 4 utvandret til Sverige. Ifølge skiftet etter foreldrene Gunhild Larsdatter og Lars Pedersen Bukstad 4.2 og 14.3 1828 var han bosatt i Motala. Han nevnes død i 1837 men hadde vært gift og hadde barn. Han skulle for øvrig ha vært skipperborger. Han hadde dessuten en bror Lars Petter, dpt. 8.5 1808 som bodde i Motala. Det er skifte etter denne Lars Petter på Bukstad i Hidra sogn (Flekkefjord) 7.12 og 19.12 1850 og det fremkommer da at han hadde vært bosatt utenlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Peter Johannes Larsen som det lenkes til i innlegg 4 utvandret til Sverige. Ifølge skiftet etter foreldrene Gunhild Larsdatter og Lars Pedersen Bukstad 4.2 og 14.3 1828 var han bosatt i Motala. Han nevnes død i 1837 men hadde vært gift og hadde barn. Han skulle for øvrig ha vært skipperborger. Han hadde dessuten en bror Lars Petter, dpt. 8.5 1808 som bodde i Motala. Det er skifte etter denne Lars Petter på Bukstad i Hidra sogn (Flekkefjord) 7.12 og 19.12 1850 og det fremkommer da at han hadde vært bosatt utenlands.

 

Takk for svar. Ja, han utvandret til Sverige. Det kan være han. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva: Er det mer du vet om din Johan P. P. Holm, så man får frem noen flere holdepunkter? Hvor dro han? Når døde han, hvor levde han osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir interessant ! Johan Peder Persson Holm f 2/10-1791 dro til Motala i Sverige og hadde en bror som het Lars Petter f 8/5-1808( Det står i Husförhöret) akkurat som personen som Jan Tresgård fant. Kan de være slik at Johan P.P.Holm skiftet navn da han kom til Motala og kallte seg

Peter Johannes Larsen ?Da gjenstår det å finne han i dåpsboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at opplysningene ser ut til å stemme. Det kan vel ikke være tvil om at det er samme mann. Jeg har selv interesse av å vite hva som skjedde med Peter Johannes i Sverige så dersom du har utfyllende opplysninger om ham og hans familie og eventuelt dødsdato hadde jeg satt pris på om du ville dele det med meg.

 

Jeg ser nå at de fleste opplysningene jeg har funnet om Peter Johannes stammer fra et hjemmelsbrev fra hans enke datert 16.5 1837 og tinglyst 2.8 1837 i pantebok for Flekkefjord sorenskriveri nr. 5, fol. 256a - http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=18817&uid=ny&idx_side=-259

Brevet lyder som følger (med forbehold om avskriftsfeil):

I ofverenstemmelse med hvad ett den 3 September 1832 af Flekkefjord hæredshøfdings Auctions Protocolls Utdrag från Norge visar befra att Lars Peterson Bugstad och hans afven aflidna Hustru Gunnild Larsdatter efterlemnat sex Barn 5 Søner och 1 Datter ibland hvem førstnämnde nu mera aflidna Skepperen Peter Johannes Larsen hær i Motala utgjorde en, och i færtighet 4 7/8 Engelser Fastighet Mestsvarande omtring 9/16 mg, i Gården Bugstad i Hitterøe Sochen. Samma Protocolls utdrag visar och, att vid anställd førføljning afsagde Gårdsdel dertill Skepparen Peter Larsons Enka Christina Olufs datter och Hennes med med afl mannen sammanaflade omjundige Barn faderbroder, Lars Peter Larson lemnat tillstånd høgsta anbudet upgätt till 128 Spd. 9 s. eller 1 Spd. høgre än samma Protocoll visar ald Skilderne i Bugstads Bo utgjort. Nu och da detta Anbud ej kunde antagas uplata, wi jeg C:W:Dahlberg såsom formyndare for ofvanbemälte barn i samråd med deras moder och ofvanbemälte faderbroder denas aflidna Faders i berørda Gård tilfallande Arfslott till Ola Johannes Salveson i Norge med førbindelse a hans Sida att ansvara for all den Gäld som forfalda arfslotten vidlader och dessutan till Dahlberg och Enken Christina Olafsdatter genast betala 50 Rd. Rgjd., hvorimot Salveson tillerkännas all den Rät som afl: Peter Johannes Larsons omyndige Barn ägt, hvilket i 2te tillkallade Vitners Närvär bestyrkes med vora Namns Undersättande. Motala den 16 Maji 1837 Christina Olufs Datter a egna a min gifta Dotters Vägnar. Lars Peter Larsen, Barnets farbroder. C:W:Dahlberg formynder för aflidne Skeppares Peter Johannes Larsons Barn. Femti Rd: Rgjd. tilkomne, qvitteras C:W:Dahlberg. Närvärande Wittnar J. Kinman, J: Nyman. Min arflott har jag med Hundrade Rd. Rgjd. bek. qvitteras Lars Peter Larson. C:W:Dahlberg.

 

Skiftet etter Lars Peter Larsen ble avholdt i flere omganger i 1850 men det nevnes lite eller ingenting om hans sivilstand og bosted. Du finner skiftebehandlingen på følgende steder:

Skifteprotokoll nr. 6 for Flekkefjord sorenskriveri, fol. 364a - http://arkivverket.no/URN:sk_read/24482/367/

Skifteprotokoll nr. 6 for Flekkefjord sorenskriveri, fol. 370b - http://arkivverket.no/URN:sk_read/24482/374/

Skifteprotokoll nr. 8 for Flekkefjord sorenskriveri, fol. 4a - http://arkivverket.no/URN:sk_read/24484/5/

Skifteprotokoll nr. 8 for Flekkefjord sorenskriveri, fol. 5a/5b - http://arkivverket.no/URN:sk_read/24484/6/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leter for en slektning av meg i Sverige. Jeg skal få han til å logge seg inn og svare deg. Han er meget takknemmelig for all den hjelp han har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAN H. Trelsgård !

 

Anders Köhler vil fortelle deg mer om hva som skjedde med Petter Johannes i Sverige. Kan du sende han en mail så svarer han deg.

 

anders.kohler@swipnet.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan H. Trelsgård! Mitt namn är Anders Köhler och jag är en levande ättling från Petter Johannes eller som han kallades här i Sverige Johan Peder Pettersson Holm. Han var skeppare på Göta kanal och bodde i Motala. Han drunknade i sjön Vättern 1830 tillsammans med en son. Jag härstammar från hans dotter Johanna Maria. Hon blev gift med garveri ägaren Carl Fredrik Hellström. Familjen drev garveriet i Melby som ligger utanför Finspång i Östergötland Sverige. Deras son Johan Edvard Hellström var min farfars farfar. Min farfars farmor hette Clara Vilhelmina Sofia Köhler dotter till kronolänsman/kommissarien i Finspånga län Carl Anders Köhler. Det är hans släktnamn som vi bär. Carl Anders Köhler var ättling i rakt nedstigande led från Constantia Eriksdotter (Vasa) naturlig dotter till kung Erik XIV och Agda Persdotter. Familjen Hellström drev garveriet i ca 50 år och hade haft en hel del personer arbetat åt sig under årens lopp. Min farfars farfar Johan (Janne) Hellström arbetade i familjens företag tills de avvecklade verksamheten. Min farfars farmor Clara Köhler och Johan Hellström var förlovade hela livet men bodde aldrig tillsammans. Clara hade i yngre dagar varit lärarinna och bodde med sin son min gammel farfar och sin mor på Länsmansgården till slutet av 1800 talet. Morfadern Carl Anders Köhler var då avliden. Min gammel farfar Leonard Köhler utbildade sig till inspektor och köpte sedan en gård som idag min bror har övertagit. Detta var lite om vad som har hänt med några av Petter Johannes avkommor i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.