Gå til innhold
Arkivverket

En slekt fra Hasel i Nordland, der en nøtteknekker ikke hjelper meg.


Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

For omtrent 10 år fikk jeg oversendt en slekt fra en herre i Tromsø, av mine aner fra Hassel.

Satte meg ned for å se på dette, og mye er meget bra, men når en kommer bakover i tid, da er det feil.

 

Nils Olsen 1852-1940

Ole Martinus Eliasen 1822-1898.

Elias Olsen 1800-1832.

Ole Estensen Steilo ca. 1755-død 1812.

Esten Olsen fødd 17 mai 1713, kirkesogn for dåp ikke oppgitt. Hans far er oppgitt til Ole Pedersen Sløvra i Hassel fødd ca.1675.

Men jeg datt over en avskrift av skiftet etter denne Ole:

 

OLE PEDERSEN,

f 1676 i Hadsel sogn, d 1744 i Hadsel sogn. Bosatt i Sløvra, Hadsel sogn.

FÖD. 1676 (25 år enl mt.1701)

 

DÖD. före 1744 i Hadsel sogn. (skifte 30/9 1744)

I skifte efter Ole Pedersen och Maren Olsdatter, Sleveren, Ulfóe

fierding, nämns barnen Christen Olsen boende i Maarfiorden og Ole

Olsen begge myndiga, Maren Olsdr gift med Peder Jacobsen Arnóen,

Dorottea gift med Hans Mickelsen boende paa Wengen wed Hassel,

Margretta, Karen, Berette.

Manntall 1701 HF172 Bind 18 p.49

Skifteprotokoll HF1983 1710-46 p.406

Navnet Esten, er ikke å finne i Ekstraskatten 1763-68 og kirkeboken for Hadsel, finner jeg først ordet nevnt den 9 juli 1795.

der Ole Estensen Steilo blir ektevigd til Martha Olsdatter. Navnet Esten må komme annet sted fra i landet. Jeg har pløyd kirkebøker og en mengde tilleggsopplysninger, uten å bli klok.Det skal finnes et skifte etter Ole Estensen fra 1819, men det klarer jeg ikke å finne.

Finnes der noen gode råd om Ole, og hans far Esten? Svensker er de neppe, men kan de ha kommet sydfra tro.

Alle tips og opplysninger mottas med stor takk.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte etter Ole Estensen, Steilo i Ulvøy

Ektefelle: Marithe Olsdatter. Internt skiftenr: 2866. Skiftet åpnet: 1/5-1815. Side: 205. Løpenr: 62.

Arvinger:

Formue: 1096-1-14. Gjeld: 802-4-8. Boets innhold: Sølv: N.C.G. og J.B.G./N.C.A. og M.S.T.

1765/C.A.S.A.N.D./

Film eller link: HF1988

Marithe Olsdatter, Steilo i Ulvøy.

Hustru av avdøde. Gift. Ektefelle: Ole Estensen.

Ole Christian Olsen, Steilo i Ulvøy, 16 år

Sønn av avdøde.

Elias Olsen, Steilo i Ulvøy, 15 år

Sønn av avdøde.

Bergitha Olsdatter, Steilo i Ulvøy, 8 år

Datter av avdøde.

Maria Olsdatter, Steilo i Ulvøy, 6 år

Datter av avdøde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du finne ut av hans opphav må du nok skaffe innrulleringsmanntall fra Hadsel i aktuell periode der det forhåpentligvis står hvor han er født.

 

Det er alt for mange Ole Estensen født i Norge i denne perioden til at man kan gjette seg til hvor han kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer lettlest skifte:

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vesterålen / Lofoten og Vesterålen / Vesterålen sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 12 , 1814-1825, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Gammelt register bakerst.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25009/208/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090303620208.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Lars og Berit.

 

Årstallet for skiftet jeg hadde fått var alså feil, og jeg skal sjekke innrulleringsrullene for Hadsel, på statsarkivet i Trondheim.

Det var et gått tips Lars.

Tusen takk.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Borgos sitter på noen innrulleringsmanntall for Hadsel i fra denne perioden og kan bistå med informasjon om hvor Ole Estensen var født?

 

Jeg har dessverre ingen som dekker denne perioden.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan kansje tenkes, men hvor finner en Borgos tror du?

Jeg fikk hele denne slektsgrenen fra en i Tromsø i 2004 eller 2005, den gangen var jeg inne På DIS.

Hvor han hadde dette fra, vet jeg ikke. Men jeg konstanterer at det er feil.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borgos har skrevet bygdebøker for Øksnes, Andøya og Sortland. Deler av gårdene i Sortland var før en del av Hadsel. I den sammenheng har han kanskje vært borti innrulleringsmanntall for Hadsel i denne perioden.

 

Når det gjelder informasjon du har mottatt fra noen, og der kilde ikke er oppgitt og det heller ikke er mulig å kontrollere om det som oppgis faktisk stemmer, så skal du være svært skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja Lars, jeg tar intet for god fisk, før alt er sjekket. Denne grenen av min slekt har blitt liggende i mange år. Årsak: lokalkunnskaper i Hassel og Vågan

var en problem, og har bare tatt noen små stikk av og til. Så datt en firmenning opp i fanget mitt i vår, fra nord selvfølgelig, dermed kunne jeg få noe skikkelig

veiledning i en heller dårlig geografi fra området. Å nei. intet førest inn i min slektsbase, før det er sikkert..

Husker du fornavnet til Borgos foresten?

 

Torleif

 

Det var vell Johan Borgos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da takker jeg for dine gode råd Lars, men med god hjelp fra en firmenning med slekter i nord, fant jeg sannheten.

Det er Østen(Esten) Olsen fødd 12 august 1713 i Drevatnet i Hemnes gift 16 september 1751 med Rebecca Hansdatter Heitmann fødd 5 oktober 1732.

Østen dør på Sund i Hemnes, 26 aug. 1798.. Hvor Ole Østensen (Estensen) Steilo er nevnt fødd 1755, dentte skal jeg sjekke.

Vil først se om jeg finner skiftet etter Østen Olsen. Heitmann var vell de kjente jekteskipperne på Nordlandskysten, nevnt i TV serien Rosa og Benoni.

 

Ser at Borgos har skrevet en artikkel om denne slekten, så det er mulig jeg kontakter han.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 13 I skiftet etter Østens Olsen Sund står det at sønnen Ole Østensen oppholder seg i Troevig i Dyhrø sogn i Senjen. Det er selvfølgelig mulig at det er rette mannen likevel, men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som han har vandret litt imellom steder der nord fra 1793-1799/1800. Har hatt vært jakteskipper som sin fader, og hans mor kom fra slekten Heitmann, med mye slikt i årene, noen generasjonerer senere er jo denne slekten tror jeg nevnt så vidt i Rosa og Benoni.

Men jeg skal danne meg en oversikt, og ta kontakt med Borgos.

God helg, og takk for hjelpen.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1823 er det skifte etter Rebecca Hansdatter Sund. Sønnen Ole Østensen 60 år er da på Sund. Dersom din Ole Estensen døde i 1812 tyder det sterkt på at han har et annet opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var alså skivebom Lars. Jaja, påan igjen. Mange takk for et viktig tips.

Ergo er jeg ingen avkommer til Heitmann-slekten, oh det var en nedtur kansje, alt stemmte så

gått her. Men du vet jo i dette gemet "finnes der flere flekkete bikkjer en bare presten sin".

Mange takk.

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er en herre med navn Bjørgan fra Storkmarknes, som har en side på Geni.com. Han oppgir denne Ole Estensen Steilo,døpt i Røros kirke 27 jan.

1754, og at hans far er Esten Joensen. Og dette stemmer med kirkeboken for Røros, der står vell også Tolgen etter Esten Joensen i kirkeboken. Har prøvd å få kontakt, for å få sjekket opplysninger, men så langt ingen respons. Muligens, er et svar fra Statsarkivet i Trondheim, om der finnes et fødested for denne Ole, det beste jeg kan håpe på.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 19 Det er jo mulig at det er rett, men jeg tror fortsatt at du bør skaffe et innrulleringsmanntall fra Hadsel for aktuell periode som kan bekrefte hvor han kommer fra. Som sagt det er mange Ole Estensen født i Norge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Lars, jeg er på jakt etter disse. Men fant disse opplysningene, og jeg har jo funnet noen Oler, med etternavn Estensen, men de er enten litt for gamle, eller litt for unge, der er vell en oppe i Vefsn, som også kan passe inn.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.