Gå til innhold
Arkivverket

Marie Amundsdatter Bodin - hvor kom hun fra?


Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Smed Anders Gustav Amundsen Bodin som drev den kjente Bodin-smien ved Holt - mellom Eidsvoll og Minnesund - var gift med Marie Amundsdatter. Han var født i 1857, hun i 1859. Bodin var fra Vãrmland, flyttet til Norge der han deltok i arbeidet med Minnebrua (1878-1880). Senere flyttet han til Hunn i Vardal og arbeidet som smed ved Mustad fabrikker.Etter flere år her kom han tilbake til Holt og startet smien. Bodin-smedene var kjent for sine økser, barkespader, grev m.-m. og hadde kunder så å si i hele Nord-Europa og i Canada. Mitt spørsmål gjelder hans hustru, Marie Amundsdatter, som etter sigende skal være fra Vardal (Hunn). Jeg har søkt i mulige kilder uten å finne hverken deres ekteskapinngåelse, hennes fødsel, dåp, konfirmasjon eller i noen folketellinger fra 1865/1875 - heller ikke i ut- og innflyttinger i kirkebøker har jeg funnet henne - eller paret. Har noen kjennskap til Maries opphav, så la meg få høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg så først nå: Marie Amundsdatters far Amund Kristoffersen født 1830 bor sammen med familien i FT 1900. Både far og datter oppgis å være født i Eidsvold (T).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde av øks:

 

Farge: Svart blad med brulige rustflekker, ufarget treskaft, svarte kvaeflekker ved bladets inntappingspunkt

Arbeidsøks med en form som tyder på at den først og fremst har vært beregnet på fellingsprosessen under hogstarbeidet. Bladet er noe rustangrepet, men ikke slik at den har tatt mye skade. Eggen er hakkete, og har ikke vært slipt på svært lenge. Øksas nakkeparti er forholdsvis langt og har et tverrsnitt på 10,2 X 3,3 cm. Venstre side av bladet er stemplet G.BODIN [oppoverbuet] MINNESUND [rett linje under]. Mellom de to navneleddene er det et kryss eller ei firearmet stjerne. Stempelmerket tyder på at øksa er smidd av värmlendigen Gustav Andersen Bodin (f. 1857), som drev fabrikksmie på garden Holt ved Minnesund fra cirka 1890 og framover. Det opplyses imidlertid at redskapet er stålsatt på nytt etter at den hadde vært brukt i Trysil en periode.

 

Øksa har et forholdsvis rett skaft av bjørkemateriale. Skaftet er sannsynligvis heimelaget. For å sikre at forbindelsen mellom blad og skaft sitter godt i bladets øye er ytterenden av skaftet kilet med en trekile. Skjeftinga er "riktig" utført i den forstand at "egglinja" har retning mot skaftets bakre endestykke.

 

Redskapet ble brukt av Petter Volen fra Jordet i Trysil, som er giverens far. Gjenstanden var utstilt i NSMs skogbruksutstillingen fra tidlig på 1970-tallet til 2000.

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCoQFjAA&url=http%3A%2F%2Fdigitaltmuseum.no%2Fthings%2Fks%2FNSK%2FSJF.01140&ei=0XbBUfD0BqG14AT2woHgCA&usg=AFQjCNEIRZKVDWEiTNo7Tv2HBtf6hDhjgQ&sig2=uz1HIiHYO8HMwmaXFWLTbw&bvm=bv.47883778,d.bGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen Axel er født i Vardal:

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Hunn i Vardal, Ministerialbok nr. 9 (1878-1892), Fødte og døpte 1884, side 33.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6104&idx_id=6104&uid=ny&idx_side=-37

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070116350268.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Jeg fant også familien Amundsen på Eidsvold Station i ft. 1864, men syntes jeg ikke kunne feste lit til at den Marie som var oppført der der, var den rette - enda hun faktisk er den eneste med dette navnet med riktig alder i ft. for Eidsvoll 1865!

Av en eller annen grunn har jeg oversett ekteskapsinngåelsen 1881. Denne viser at jenta på E. stasjon var den rette.

Nå blir mange i Bodin-familien glade. Og jeg med! Igjen takk!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Ser det mange år senere. Men tror vi er i slekt. Drev å så litt på slekten og lurte på Hvor hun ble av og søkte å fant dette. Hun Marie Amundsdatter (Bodin) Er oppført som datter til Amund Kristoffersen (Vardal/Gjøvik),  Han var min tip-oldefar, min oldefar er broren hennes. Så vi er i slekt. Samme fødseldato og hun var gift med en Anders Gustav Amundsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Chris.S. skrev:

Ser det mange år senere. Men tror vi er i slekt. Drev å så litt på slekten og lurte på Hvor hun ble av og søkte å fant dette. Hun Marie Amundsdatter (Bodin) Er oppført som datter til Amund Kristoffersen (Vardal/Gjøvik),  Han var min tip-oldefar, min oldefar er broren hennes. Så vi er i slekt. Samme fødseldato og hun var gift med en Anders Gustav Amundsen.

 

Hei

 

Fint hvis du kan endre "Cris. S." til ditt fulle navn. 

Jfr. forumreglene. 

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.