Gå til innhold
Arkivverket

Opphaven til Marit Andersdatter, født 1799 i Bratsberg


Jon_L
 Del

Recommended Posts

Jeg har en formor, Marit Andersdatter, som ble født på Espås i 1799, og døpt 14. juli samme år. Hennes foreldre var Anders Andersen og Ingeborg Pedersdatter, som jeg finner på Bakklandet i 1801. Etter dette har jeg ikke funnet noen spor igjen efter min familie. Når Marit giftet seg på Skatval står det ikke noe om hvor hun bodde, eller hvor hennes foreldre var, og det gjør det litt vanskelig å komme videre.

 

Anders Andersens opphav er foreløpig helt ukjent for meg. Det eneste jeg klarer å finne ut om ham, er at han var soldat da han giftet seg 20. oktober 1796. Ingeborg Pedersdatter ble født samme sted som datteren i 1772, og døpt 17. mai samme år. Hennes foreldre var Peder Pedersen og Marit Jakobsdatter, og de var stadig på Espås i 1801. Jeg finner dem ikke senere.

 

Er det noen her som har andre opplysninger, eller kan hjelpe meg å komme videre? Noen her kanskje vet om det finnes bygdebøker for Bratsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bente,

 

Takk for linken, men dessverre kunne jeg ikke åpne boken denne gangen heller. Det kanskje går å last opp et bilde av teksten om Espås i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg får åpnet boka fra min maskin. Men som det står: Tilgang for norske IP-adresser.

 

Mulig det er årsaken til at du ikke får åpnet boka.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Randi,

 

Takk for hjelpen med bildene fra bygdeboken. Min Peder Pedersen er visstnok nevnt der, men ikke noe nærmere er skrevet om ham, så jeg er dessverre tilbake hvor jeg begynte å lete.

 

Peder Pedersen ble begravet 28. august 1803, men jeg hadde villet finne et skifte etter ham eller hans hustru. Om noen her finner henne i kirkeboken må dere gjerne skrive tilbake til meg. Et skifte kunne jo antakelig hjelpe meg med å finne ut hvor datteren Ingeborg og hennes mann ble av. Den som kan gi opplysninger om andre kilder som også er mulig å bruke må også gjerne skrive til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en Peder Pedersen som giftet seg 16. juni 1757 i Klæbu. Her finnes det ingen sikre spor, men ettersom navnene er de samme, og jeg ikke finner noen andre kandidater i andre bøker, hadde det vært meget interessant å finne ut mer her.

 

Peder Pedersen er, ifølge disse opplysningene, fra Devle. Her finner jeg kun en kandidat: Peder Bersvendsen, som var derfra, og ble begravet 15. februar 1778.

 

Om det finnes et skifte etter ham kan en antakelig finne ut om denne Peder er samme mann som er på Espås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.