Gå til innhold
Arkivverket

Pantebok 17 folio 45 No 2 - Flekkefjord "Skjøde og Follaugscontract"


Lars Otto Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Folio 45, No 2, Skjøde og Follaugscontract - Sigbjørn Staalesen.

Tippoldefar Torkel Larsen kjøpte gården av sin svigerfar.

 

Forstår at det er for mye arbeid å tyde hele teksten, men om noen kan gi meg et utdrag hadde det vært kjempeflott :)

Hvike ønsker hadde Sigbjørn i denne kontrakten?

 

Permanent sidelenke

Permanent bildelenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ikke en avskrift - men et utdrag som jeg mener skal inneholde det vesentlige av innholdet:

 

Linje 1-10:

Sigbjørn Staalesen Løyning av Nes sogn kunngjør å ha solgt til Torkel Larsen Egeland den hans av skjøte 23. april 1831 tilhørende part i gården store Løyning i Nes sogn med alle dens tilhørende husbygninger og andre herligheter pluss alle selgers løsøreeffekter og kreatur av hva navn nevnes kan for 140 speciedaler samt føderåd for selger og hans hustru Mathea Tallaksdatter så lenge de lever.

Linje 10-20:

Føderådet består i at kjøper skaffer dem spise og drikke like så godt som kjøper nyter det selv, klær, værelse, lys, varme, samt alt hva de til deres bekvemmelighet forøvrig måtte tiltrenge. Videre at kjøper når selger og kone er døde sørger for og bekoster en anstendig begravelse. Dessuten skal kjøper fø for selger og kone 3 kyr og 6 får, av disse kyrne beholder kjøper ung-avlen mot å skaffe selger nye kyr om de blir for gamle eller de ved ulykkestilfelle blir utjenlige. Ungavlen av fårene beholder selger og kone selv mot at de selv er ansvarlige for disse. Når enten selger eller hans kone dør, fødes for den lengstlevende 2 kyr og 3 får.

Linje 20-35:

Da kjøpesummen er avgjort ved at kjøper har utstedt bevis for dette, og han med sin underskrift vedtar å utrede føderåd til selger og hustru som anført, skal den solgte gårdpart i Store Løyning såvelsom selgers løsøreeffekter og kreatur deretter følge og tilhøre kjøperen Torkel Larsen med tilkommende hustru, selgers datter Martine Sigbjørnsdatter, som en lovlig erhvervet eiendom. For fellauget, som med hensyn til det nærværende dokuments forbrukte stemplede papir er ansett til 200 species i 5 år forbeholdes førsteprioritets panterett i halvdelen av den solgte gårdpart med lik andel i hus og herligheter. Undertegnet i Flekkefjord 23. november 1868. På egne og min hustru Dorthea Mathea Tallaksdatter vegne Sigbjørn Staalesen Store Løyning m. p. P. Torkel Larsen Egeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ikke en avskrift - men et utdrag som jeg mener skal inneholde det vesentlige av innholdet:

 

Tusen takk Espen. Veldig fint av deg å ville hjelpe meg.

Ha en fin sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.