Gå til innhold
Arkivverket

Hurum, navn i manntallet 1664-66, er Aerffue eller Arffuedt det samme som Arvid ?


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Ja, det finner jeg trolig. Jeg finner ingen andre sannsynlige navn. Jeg driver dessuten meget med slektsgransking i Sverige, og har sett lignende navn flere forskjellige steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kristian.

 

Jeg var faktisk ikke klar over at Manntallet for Bragernes 1664-66 innehold to sett med tellinger.

 

Et lite tilleggspørsmål: Jeg ser at Grønsand er "lensmannsgård" og jeg ser også at en i kb har understreket praktisk talt alle som kom fra denne gården og senere "Sætre" for en del av etterkommerne. Jeg tolker dette som at disse var forholdsvis prominente i området, men var også oppsitteren på Grønsand lensmann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tilleggspørsmål: Jeg ser at Grønsand er "lensmannsgård" og jeg ser også at en i kb har understreket praktisk talt alle som kom fra denne gården og senere "Sætre" for en del av etterkommerne. Jeg tolker dette som at disse var forholdsvis prominente i området, men var også oppsitteren på Grønsand lensmann ?

 

Jeg antar at oppsitteren Jens i 1664-66 var lensmann, ja. Betegnelsen "lensmannsgård" ble nok brukt om gården til den enhver tid sittende lensmann, dvs. det ikke var en betegnelse som fulgte Grønsand (med mindre lensmann fulgte lensmann som oppsitter).

 

Understrekingene i kirkeboka skyldes kanskje helst en ivrig 1800-talls-genealog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for "lensmann". Det virker riktig.

 

Når det gjelder understrekningene så har jeg sett slike mange steder og oftest gjelder det toppene i samfunnet, men det er kanskje også de som er oftest målet for tidlige slektsgranskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder understrekningene så har jeg sett slike mange steder og oftest gjelder det toppene i samfunnet, men det er kanskje også de som er oftest målet for tidlige slektsgranskere.

 

Ja, folk som Lassen og Delgobe m.fl. må vel sies å ha konsentrert seg om personer som førte slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, folk som Lassen og Delgobe m.fl. må vel sies å ha konsentrert seg om personer som førte slektsnavn.

 

Ja, selvfølgelig er det slik. Lassen og Delgobe har gått opp løypa før oss.

 

De understrekningene har for øvrig hjulpet meg mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.