Gå til innhold
Arkivverket

Noe merkelig med 1801-folketellingen, Lunner jevnaker


Per Otto Asak
 Del

Recommended Posts

I 1826 giftet ungkar ole Gulbrandsen Tveiteie 25 år seg med pige Anne Eriksdatter Tveiteie 33 år. ( par nr. 13 i minist.bok for jevnaker). Ole skulle iflg. aldersoppl. vært født ca 1801 og Anne f.ca 1793.

Ved søking av Ole Gulbrandsen på 1801 / 1800 får jeg tre treff, men ingen fra Hadeland. Det er jo en ulempe å bruke årstall når de blir oppgitt alder. Man må altså søke på flere årstall.

 

Går jeg inn i selve tellingskretsen Søndre Oppdal under jevnaker finner jeg likevel en mulig passende Ole Gulbrandsen 1 år oppgitt i folketellingen Tveitmarken i Lunner. Hvorfor kommer han da ikke med i det første søket. Ingen i Hadeland skal hete Ole Gulbrandsen.....

 

Like galt med Anne Eriksdatter. Det er 29 som heter Anne Eriksdatter i Oppland i 1801. De fleste bor i Aurdal i Valdres, men ingen på Hadeland ( Gran eller jevnaker)??

Går jeg inn i selve tellingskretsen Søndre Oppdal så finner jeg 2 bla Anne Eriksdatter, men ingen som passer til alderen på min Anne eriksdatter. Her må søkemåten bli enklere. det tar forferdelig lang tid å bla seg gjennom hvert sted i de forskjellige tellingskretsene.

 

Er det noen som kan forklare feilen jeg har gjort, slik at søkningen blir enklere?

P-O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk

Men det virker som om skrivemåten er standaedisert. Ved å bla fra sted til sted i kretsen er skriften standardisert. Hvis en søker en som er oppgitt 6 år i 1801-kilden. Har man muligheten for å føre inn kun ett årstall i skjemaet. det står ingen ting om at kan føre alternative årstall f.eks 1795 og 1794, eller er det lov?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gulbrandsen dpt. 16.06.1796 UEKTE gift 27.03.1826 med Anne Erichsdatter dpt. 08.09.1793.

Hans foreldre: Gulbrand Brynildsen og Anne Torgersdatter. ikke gift...

Hennes foreldre: Erich Hansen og Magnild Andersdatter gift 03.10.1790 Lunner/Jevnaker.

Ole og Anne.s barn: 1)Erik f. 29.10.1826 Tveteie gift 1852 Kari Hansdatter 6 barn

2) Anders f. 18.05.1829 Østre Lundereie gift 1853 Mari Eriksdatter 4 barn

Ole Gulbrandsen død 18.02.1832, Anne død 14.10.1854.

Det er ikke noe merkelig med 1801 Jevnaker. Men jeg må påpeke at jeg alltid bruke de gamle folketellingene der en har bedre søkemuligheter ned på kommunenivå.. Finn Gamle 1801, Oppland, Jevnaker...søk etter Ole.....så beynner på Gu....og får noen få å velge mellom. Da dukker denne her opp som eneste mulige kandidat:

Her er Ole med mora i 1801:

http://digitalarkive...&merk=2354#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig angående Anne Eriksdatter, men det finnes da en Ole Gulbrandsen på Tvetmarken som passer.

Jeg håper vedlegget kom med.

Men la meg forklare:

Gå inn på 1801 avansert søk. Søk på "Tvetmarken". Jeg fikk to treff i jevnaker prestegjeld.

På Tvetmarken lp 129 b kom husmannen Gulbrand Halvorsen opp, og der står det en sønn Ole Gulbrandsen 1 år.

 

Siden parret giftet seg i 1626 ( per nr. 13) der er alderen til Ole Gulbrandsen oppgitt til Tveit? eie til 25 år.

Men på den normale søkemotoren får du ikke opp Ole Gulbrandsen Tvetmarken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Gå inn på 1801 avansert søk. Søk på "Tvetmarken". Jeg fikk to treff i jevnaker prestegjeld.

På Tvetmarken lp 129 b kom husmannen Gulbrand Halvorsen opp, og der står det en sønn Ole Gulbrandsen 1 år.

(...)

 

Er ikke det et treff i 1865-tellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig angående Anne Eriksdatter, men det finnes da en Ole Gulbrandsen på Tvetmarken som passer.

Jeg håper vedlegget kom med.

Men la meg forklare:

Gå inn på 1801 avansert søk. Søk på "Tvetmarken". Jeg fikk to treff i jevnaker prestegjeld.

På Tvetmarken lp 129 b kom husmannen Gulbrand Halvorsen opp, og der står det en sønn Ole Gulbrandsen 1 år.

 

Siden parret giftet seg i 1626 ( per nr. 13) der er alderen til Ole Gulbrandsen oppgitt til Tveit? eie til 25 år.

Men på den normale søkemotoren får du ikke opp Ole Gulbrandsen Tvetmarken.

 

Anne Lise har rett. Du har ikke søkt i 1801-tellingen, men i alle kilder tilgjengelig for søk i Digitalarkivet. Treffet du viser til er i 1865-tellingen.

 

Søket i det blå feltet, inkludert avansert personsøk og avansert eiendomssøk leter gjennom absolutt alle data, kirkebøker og folketellinger.

 

Hvis du ønsker å søke kun i en bestemt kilde, som 1801-tellingen, kan du bruke snarveier på framsiden til Digitalarkivet, eller gå inn i Finn kilde http://digitalarkivet.arkivverket.no/finn_kilde der finner du lenker til søkeskjema i høyre kolonne (Søk i hele landet). Hvis du der velger Søk i folketellingen fra 1801 kommer du til et eget søkeskjema for den tellingen. Søkeskjemaet viser de mest sentrale feltene å søke i, men du kan også velge å vise flere felt slik at du får med alle feltene i dataene, deriblant Alder-feltet. I dette søkeskjemaet kan du avgrense søket til å gjelde et eller flere områder, f.eks. Jevnaker.

 

Ved søk etter fornavn: ole, etternavn: gulb* i Jevnaker i 1801-tellingen, får jeg 11 treff. Hvis jeg ønsket å ta med alder/fødselsår som et kriterium, kunne jeg skrevet 179*|180* i fødselsår feltet for å be om alle ole gulb* i jevnaker som var født på 1790-tallet og det første tiåret i 1800-tallet. Alternativt kunne jeg skrevet aldrene 1|2|3|4|5|6 osv for å få alderen med i søket. Denne "eller"-streken er veldig nyttig og kan brukes i flere varianter og også i kombinasjon med parentes for gruppering av søk. Les mer om dette på hjelpesidene våre http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Soek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstanden om at det kommer opp en Ole Gulbrandsen på Tvetmarken i 1801, stemmer ikke. Når en bruker Avansert søk med de søkekriteriene trådstarter brukte, er treffet på Tvetemarken fra 1865, ikke 1801. Det var bare det jeg ville påpeke.

 

Selv om spørsmålet jeg svarte på ble tatt bort, vil jeg tilføye at i Randi Bjørkviks arkiv, (Familierekonstruksjoner for Hadeland ca. 1700-1880) finner en at Hans har funnet riktig opphav til Ole Gulbrandsen: Gulbrand Brynildsen og Anne Torgersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre Ole Gulbrandsen jeg har funnet, døpes 27/4-1805 og er sønn av Gulbrand Halvorsen og Eli Jørgensdatter:

Oppland fylke, Jevnaker, Ministerialbok nr. 4 (1800-1861), Kronologisk liste 1805, side 88-89.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-46

(nr- 88 - øverst)

 

En Ole Gulbrandsen med disse foreldrene, gifter seg 27/4-1830 med Marte Trondsdatter Tveten, datter av Tron Pedersen og Karen Gulbrandsdatter. Oppland fylke, Jevnaker, Ministerialbok nr. 4 (1800-1861), Forlovererklæringer 1830, side 346-347.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-177

(Trolovet 20. mars).

 

Tveten i 1801: http://digitalarkive...f01058261002052

Grua i 1801: http://digitalarkive...f01058261002218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, Hans. Jeg ville bare vise at den kandidaten kunne utelukkes, siden han gifter seg med en annen enn Anne Eriksdatter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge ovennevnte arkiv er Anne Eriksdatter, som gifter seg med Ole Gulbrandsen i 1826, døpt 8/9-1793 i Jevnaker,

datter av Erik Hansen og Magnhild Andersdatter, på Bakken i 1801:

http://digitalarkive...&merk=2026#ovre

Ja, jeg vet det men når spørrer tror Ole er f. 1800 så er det best å vente med å hjelpe han videre før han erkjenner det.

Det er ikke født noen Ole Gulbrandsen på Jevnaker/Lunner 1800.

Det rare er at Gulbrand Brynildsen/Brynjulsen ikke finnes i 1801 tellinga men han er dpt. 29.04.1770 Jevnaker. Fikk Ole 1796 uekte, senere gift 1)26.12.1812 og 2) 09.12.1834 og død 03.04.1845, 76 år. Det viser at oppgitt år ved død er 1 år feil (noe som andrfe ganger kan være mange år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=179&uid=152021&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R%25B2466%25071%2581B%25C5J%25D6%2599V%2586%25E6%2596%25D6%25B5%2500%25C9%25D7%2509%25F9

Legger ved filen for giftemålet i 1826 .Ved giftemålet er for stort sprik med forslaget fra Hans Andersen hvor Ole skulle være betydelig eldre.. Han er oppgitt til å være 25 år i 1826. Altså f. ca 1801. trolig 1800 da de giftet seg tidlig på året.

mvh P-O.

 

Fikk desverre ikke opp filen jeg kopierte fra klokkerboken 1826 for Jevnaker. Men Ole er altså 25 år, oppgitt alder. Det passer dårlig med forslaget fra Hans Andersen. Hvis Hans har rett må det finnes en forklaring på at aldersoppgavene er gale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa.

Jeg skumleste ministrialboka for Jevnaker 1800-61. Dvs. konfirmerte gutter i perioden 1811-1815 og Klokkerboka fra 1815 og et par år utover. Jeg fant ingen gutt ved navn Ole Gulbrandsen der. Men det går an å lete bedre.

En siste mulighet er at "vår" Ole Gulbrandsen kom fra ei anna bygd? Da blir det vanskelig å finne ut av det. Det første sikre er at han dukker opp som nygift ungkar på Tveit eie. Tveten gård ligger i Grualia, og her var det nok en viss gjennomfart av menesker. Den gamle Kongeveien gikk forbi disse stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nevne at utgangspunktet for min leiting er Erik Olsen Baatten, husmann og skogsarbeider i Lunner. Iflg folketellingen 1865 skal han være f. 1826, men hvis aldersoppgavene er usikre bør jeg kanskje lete bredere. Navnet Trond går igjen i slekta, så Anne Lise har kanskje et poeng. Seinere generasjoner var gruvearbeidere på Grua.(Nysetergruvene). Etterkommere i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her, 5. søndag efter Trinitatis = 26.06.1796 på høyre side.

http://www.arkivverk...y&idx_side=-219

Ole døpt, geworben soldat Gulbrand Brynildsen, Haagenstad og pigen Anne Torgersdatter.

Ole Gulbrandsen død 18.02.1832 36 år gammel .

Jada, vet det. Erik Olsen f. 29.10.1826 Tvedteie gift 15.02.1852 Kari Hansdatter. Barn: Anne, Hans, Ole (gift), Heline, Edvard (Gift) og Karine.

Da er vel en av disse din ane.

Du ser vel da at den Ole Gulbrandsen som Anne Lise nevner som kandidat ikke er mulig siden han giftet seg 1830 med Marte Trondsdatter. Din Erik Olsen er f. i ekteskap 1826!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opplysning. Det er en inngiftet del av familien med røtter i Grua jeg undersøker.

Men jeg fører under sterk tvil Gulbrand Brynilsen opp, med et stort spørsmåltegn??. Fødselen fra 1796 er ikke noe bevis på et det er ham selv om det passer med dødsåret. Det passer ikke med giftemålet. Hadde man funnet Ole Gulbrandsen konfirmert i passende alder hadde det underbygget din påstand, men jeg finner ingen passende Ole konfirmert. 1811-1817

Så jeg tror det er en innflytter som kommer til Tveteie i 1826.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Andersen skreiv:

 

Han er eneste mulige selv om oppgitt alder er feil, noen en veldig ofte ser. Han har samme alder i klokkerboken.

 

jeg må spørre hvordan kan denne Ole Gulbrandsen være eneste mulige kandidat?

. Det finnes da folk utafor Jevnaker som kan være kandidater her???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opplysning. Det er en inngiftet del av familien med røtter i Grua jeg undersøker.

Men jeg fører under sterk tvil Gulbrand Brynilsen opp, med et stort spørsmåltegn??. Fødselen fra 1796 er ikke noe bevis på et det er ham selv om det passer med dødsåret. Det passer ikke med giftemålet. Hadde man funnet Ole Gulbrandsen konfirmert i passende alder hadde det underbygget din påstand, men jeg finner ingen passende Ole konfirmert. 1811-1817

Så jeg tror det er en innflytter som kommer til Tveteie i 1826.

 

Uffda. Ja ja, du får tro hva du vil. Arkivet som Anne Lise henviste til er det som er grunnlaget for ei bygdebok på Hadelan som aldri ble trykket. Har brukt det endel og bare funnet en liten feil der og det var ikke forfatters feil fordi vedkommede hadde brukt en avskrift som inneholdt en feil, den feilen var også 1801 tlling.

Jeg har dermed ingen grunn til ikke å stole på at arkivet der har kommet frem til det samme som meg,

Som før nevnt, dette med oppgitt alder ved ekteskap er ikke så mye å legge vekt på, det er ikke noe bevis på at det er feil person.

Jeg har disse personene i min base.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er sikker opplysning.

Aldersopplysninger blir mer usikre hvor lenger opp man kommer i alder. da skulle aldersopplysning ved død være mer usikker enn aldersopplysning ved giftemål..

SE ellers Liv Marit Haakenstad: Slektsgransking.

Avstanden fra Ole Gulbrandsen 1826 til den Ole Gulbrandsen (1801)er 25 år med en aldersopplysningsavik på 5 år. Han er ikke funnet konfirmert i mellomperioden, noe han skulle vært siden det påstås at han bor i samme bygd.

Jeg kjenner til det upubliserte matriale etter Bjerkvik, men det blir sekundærkilde akkurat som Kirkebys bygdebøker som er publisert. Selv om Kirkeby gjorde et svært arbeide med bygdebøkene, har jeg likevel funnet mange feil, spesielt i husmannsslekter hvor det er for få opplysninger til at man kan trekke sikre slutninger. Det samme gjelder vel Bjerkvik?, men siden det ikke er publisert, har jeg ikke muligheten til å kontrolere hvor godt hennes arbeide er. men at det blei refusert sier vel noe......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se konfirmerte i 1812: Ved 3. gangs søk fant jeg en Ole Gulbrandsen Piperen, alder ikke oppgitt?. Han skal etter mine beregninger stå som gutt nr. 18.(øverst på motsatt side). Akkurat det året er konfirmasjonslistene mest utydelige i den skannede ministrialboka for Jevnaker år 1800 og utover..Konfirmantenes gjennomsnittsalder i Jevnaker på den tiden synes å ligge på 16 år.

Dette kan underbygge Bjerkviks påstand at det er samme Ole Gulbrandsen som gifter i 1826 i en alder av "25" år. Han skulle jo vært 30. Så helt sikker vil jeg ikke væra..... P-O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.